Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Ranger Raptor – Loučení s dinosaurem

Ondřej Mára
Diskuze (11)

O modelech Ford s označením Raptor jsme mohli v Evropě dlouho jen snít, nakonec nám ale modrý ovál dopřál aspoň steroidy přepumpovaný Ranger. Od prvních setkání už ale uběhla poměrně dlouhá doba a jeho čas se krátí.

Design, interiér


Pokud patříte k fanouškům značky Ford, případně jste milovníky vozů typu pick-up, jistě vám ráno neunikla zpráva o představení čtvrté generace modelu Ford Ranger. Na dodávky prvních kusů si sice budeme muset počkat až do začátku roku 2023, přesto je jasné, že se současné generaci krátí vyměřený čas. A totéž platí pro odvozený vrcholný Ranger Raptor.

Ten byl uveden v roce 2018 a moji kolegové se za jeho volant poprvé ocitli v roce 2019, kdy se za Rangerem Raptor vydali nejprve do Maroka a následně i na střelnici. Před koncem roku navíc došlo na redakční test, který si kolega Standa evidentně užil.

Když jsem se pak relativně nedávno dozvěděl, že se Raptor do redakční garáže vrací, byl jsem nadšený. Pick-upy mám totiž rád a Ranger byl snad posledním modelem z aktuální nabídky, za jehož volant jsem se zatím nedostal. Na paměti mi přitom vytanuly i relativně nedávné zprávy o představení nové limitované edice, takže jsem se těšil dvojnásob. Bohužel trochu marně.

Stále stejný

Namísto limitky na mě totiž čekal klasický Ranger Raptor v nemetalické matně šedé barvě Conquer, která je bez příplatku, ovšem s klasickými polepy na bocích korby a zadním víku, které přijdou na 23.014 Kč. Právě polepy jsou přitom jednou z velmi mála odlišností mezi klasickou a limitovanou verzí Raptoru.

Při pohledu do ceníku totiž zjistíme, že limitka se vyznačuje černými závodními pruhy s červeným lemováním na kapotě, střeše, bocích a zádi. Dalším rozdílem jsou pak jen červeně lakovaná tažná oka v předním nárazníku, zatímco klasika má tažná oka černá.

Limitka Raptor Special Edition, dostupná pouze v barvách bílá Frozen, šedá Conquer nebo modrá Performance, se ale s běžným Raptorem jinak shoduje. Má tedy stejný aerodynamický oblouk za kabinou, hliníkovou roletku na korbě, matně černé lemy podběhů, vždy vyplněné terénními pneumatikami General Grabber AT3 285/70 R17, matně černou masku s výrazným nápisem Ford nebo robustní kovové nášlapy se specifickým vzorem.

Ford Ranger Raptor Ford Ranger Raptor

Kabinu limitované edice Raptor Special Edition zdobí exkluzivní palubní deska v provedení Raceway Grey, zatímco sedadla, výplně dveří, volant, atd. zdobí kontrastní prošívání červenou nití. Vozy z limitované edice jsou přitom dostupné pouze ze skladových zásob a proti klasice si zákazníci připlatí 48.521 Kč (včetně DPH). Abych ale pravdu řekl – moc velký smysl v tom nevidím.

Ranger Raptor totiž navzdory svému věku vypadá dobře i ve standardním provedení. Ostatně čalounění sedaček je téměř identické a jako důležitější vnímám především jejich velmi zdařilé tvarování než dekorativní prošívání. Sedačky jsou také elektricky nastavitelné, tedy s výjimkou bederní opěrky.

Tradičně oceňuji ergonomii ovládacích prvků, které jsou obvykle na očích a na dosah ruky – tedy snad jen s výjimkou již dříve zmiňovaného ovládání zrcátek, které je trochu utopené za volantem.

Volba tvrdých plastů v kombinaci s příjemně zvoleným čalouněním nepřekvapí – ostatně auto by mělo něco vydržet. Celkem rozmrzelý jsem však byl z kvality zpracování – vrzající panel s ovládáním oken, loketní opěrka vyžadující hrubou sílu k dovření, nezhasínající kontrolka ruční brzdy navzdory odbrzdění… Jasně, původně se jedná o užitkový model, ovšem Raptor už míří spíše mezi osobní vozy. Navíc s cenovkou 1,5 milionu – to už by člověk čekal trochu větší důraz na detail.

Místa dost, nosnosti málo

Po stránce prostornosti není Rangeru Raptor příliš co vytknout, tedy přinejmenším interiéru. Po vyšplhání do kabiny, k čemuž se náramně hodí připravený schůdek i madla, bude mít posádka dostatek prostoru na předních sedadlech i zadní lavici. Přední sedadla přitom nabízí nejen dostatečné pohodlí, ale také solidní boční vedení, které dobře drží tělo. Zadní lavice pak nabízí dostatek místa pro kolena i nad hlavou, opěradlo je však poměrně tvrdé. Potěší ale loketní opěrka s držáky nápojů nebo zásuvky (klasická domácí 230V/150W i USB) na zadní straně středového tunelu.

Korba s hliníkovou roletkou, která dovnitř nepustila vodu ani při dlouhém oplachování bláta v bezkontaktní myčce, potěší ochrannou vanou, robustními úchyty, zásuvkou i poměrně lehkou manipulací s víkem. Roletka se však otvírá trochu ztuha a omezuje ložnou plochu, která ale trpí jedním ještě větším neduhem.

Ford Ranger Raptor Ford Ranger Raptor

Maximální hrubá nosnost Raptoru je totiž pouze 620 kilogramů, zatímco běžný Ranger nabízí hrubou nosnost až 1.087 kilogramů. K rozměrům korby 1575 x 1560 mm (1139 mezi podběhy) nemám nejmenších výhrad, trochu mě ale zamrzelo, že je parkovací kamera umístěná na jejím víku. Jakmile tedy potřebujete převézt objemnější náklad a víko nezavřete, procvičíte si couvání na zrcátka.

Tažné zařízení ve standardní výbavě je příjemným bonusem, bohužel se ale opakuje situace s korbou. Zatímco klasický Ranger utáhne na kouli až 3,5 tuny, vrcholný Raptor zvládne na kouli „jen“ 2,5 tuny. Raptor tedy stále zastane i nějakou tu práci, pokud ale čekáte, že jde o ultimativní kombinaci pracanta a bláznivého sportovce, tedy spíš pracanta a akrobata, pak vás asi trochu zklame. A to nejen nosností.

Motor, jízdní vlastnosti


Něco tomu chybí

Pod kapotou Rangeru Raptor je bohužel jen jedna motorizace, kterou vrcholný pick-up modrého oválu sdílí s klasickým Rangerem. Řeč je o dvakrát přeplňovaném 2,0litrovém vznětovém čtyřválci, který nabízí nejvyšší výkon 157 kW při 3750 min-1 a nejvyšší točivý moment 500 Nm v rozmezí 1750 až 2000 min-1. Na první pohled to nejsou špatné parametry, jenže Raptor váží lehce přes 2,5 tuny.

Akcelerace na stovku za 10,5 sekundy tak není zrovna oslnivý parametr, vždyť šestiválcoví konkurenti jako VW Amarok nebo Mercedes-Benz třídy X (ani jeden už se bohužel nevyrábí) to zvládali za shodných 7,9 sekundy. Maximální rychlost 180 km/h opět není marná, přesto za zmiňovanými konkurenty pokulhává.

Podání výkonu, který standardně putuje na zadní nápravu, je navíc dosti specifické i díky desetistupňové automatické převodovce. Ta je za studena trochu svéhlavá, jakmile se ale zahřeje, funguje parádně. Na můj vkus ale možná až příliš často.

Ford Ranger Raptor Ford Ranger Raptor

Při normální jízdě se totiž logika převodovky občas nemůže rozhodnout, jaký kvalt vlastně nasadit. Při svižnější akceleraci, ovšem nikoliv plné, pak sice nechá motor příjemně vytočit, díky častému řazení ale motor drží někde nad hranicí 3500 otáček a ten tak svým dočasně monotónním projevem začne vzdáleně připomínat CVTčko. Nejlíp se tak pohonné ústrojí Raptoru začne chovat ve chvílích, kdy autu pořádně šlápnete na krk. A ideálně ve sportovním režimu. Převodovka pak totiž začne předvádět hezky ostré změny rychlostí, motor se točí skoro až k červenému pásmu a Raptor velmi příjemným způsobem nabírá tempo. Plastová pádla řazení pod volantem vyžadují trochu silnější stisknutí, což se dá s ohledem na jízdu v terénu pochopit, převodovka na ně ale reaguje poněkud laxně.

Solidní točivý moment motoru ale pocítíte s každým lehkým ťuknutím do plynového pedálu, po němž se auto příjemně zhoupne a pomalu rozjede vpřed. K popojíždění v koloně pak nepotřebujete vlastně víc než jen lehké pohyby nohou. Naopak na dálnici Raptor nahodí pořádně dlouhý desátý rychlostní převod, díky němuž točí při 130 km/h okolo 2.000 min-1.

Zvláštní pochvalu si přitom zaslouží odhlučnění, kterého jsem se původně trochu obával. S Raptorem jsem se totiž v jednom dni vydal na štreku dlouhou přes 800 km, přičemž dobrých 75 % trasy vedlo po dálnicích a rychlostních komunikacích. Navzdory vyšší stavbě karoserie, velkému naftovému motoru a pneumatikám s výrazným vzorkem a bezpochyby vysokým valivým odporem byl ale pobyt na palubně velmi příjemný. Nastupující hluk obtékajícího vzduchu navíc spolehlivě přehlušil audiosystém s 6 reproduktory a solidním podáním.

A spotřeba? V kombinovaném režimu se dá pohodlně vejít do desíti litrů, což vlastně není špatné. Klidná noha na okreskách může znamenat spotřebu pod 9 l/100 km, zatímco jízda po dálnici okolo 11 l/km. Jakmile se ale budete chtít pobavit, ať už na okreskách nebo v terénu, začne apetit pochopitelně růst. Nádrž na 80 litrů paliva je přitom v Evropě spíše nadstandard, přesto bych si dokázal představit i trochu větší objem. Raptor přeci původně vznikl pro divokou jízdu plnou skákání v dunách, kde pumpu jen tak nenajdete. V evropských podmínkách sice nejde o žádný problém, pokud už bych ale měl podobné auto, rozhodně bych se s ním dříve nebo později chtěl vydat na expedici do méně civilizovaných krajin.

Celkově vzato není bi-turbo dvoulitr vůbec špatným motorem, rozhodně ale nenaplňuje očekávání, která první pohled na Raptor vyvolává. Na okreskách ani dálnici s ním nebudete brzdou provozu a v terénu bude stačit i na zdolání extrémních překážek. Celkově mu však chybí špetka divokosti a wow-efektu, který vyvolává Raptor jako takový. Nová generace Rangeru však nabídne i třílitrový vznětový motor V6, který by v nové generaci Raptoru (kterou ovšem Ford ještě nepotvrdil) mohl být konečně tou správnou volbou.

S přehledem kdekoliv

Motor je tak trochu rozporuplným kompromisem, který sice neurazí, ale ani nenadchne. To však neplatí o podvozku, pro který nemám než slova chvály. Tohle se totiž opravdu náramně povedlo.

Základem je upravený rám klasického Rangeru, který ale dostal vyztužení a zpevnění vysokopevnostní ocelí. Vpředu je nezávislé zavěšení s hliníkovými rameny, zatímco vzadu tuhá náprava s Wattovým přímovodem. Raptor má dále odlišnou (agresivnější) geometrii, zvětšený rozchod, větší zdvihy i lepší světlou výšku, což je zásluha tlumičů Fox Pro s průměrem 63,5 mm. Třešničkou na dortu jsou pak terénní pneumatiky General Grabber AT3 285/70 R17.

Video se připravuje ...

Dohromady podvozek funguje jednoduše geniálně. Zvlášť na rozbitých českých silnicích. Tam, kde by vám normální auto při předpisové rychlosti vyklepalo plomby, Raptor jednoduše proplouvá. O nerovnostech pod koly přitom dává vědět buď jen velmi plavným nadskakováním, nebo je zcela vyžehlí. Zpomalovací prahy ve městě, nebo zvýšené obrubníky, pak nepředstavují nejmenší problém. A v terénu? Za běžných podmínek snad ani neexistuje problém, s nímž by si tenhle podvozek neporadil.

Ostatně díky skvělým pneumatikám nebyl problém zdolávat podmáčené lesní a polní cesty jen se zadním pohonem. Raptor se přitom srdnatě všude šplhal a radostně pohazoval lehkou zádí. Je jen škoda, že systém kontroly trakce zasahoval do řízení i při údajném vypnutí, což trochu komplikovalo snahu o efektní průjezdy zatáček. Kdo si ale potrpí na serioznější zdolávání terénu, ocení spíše redukční převodovku a uzávěrku zadního diferenciálu.

Prudké změny směru podvozku samozřejmě příliš nevoní a kabina se umí při troše zbrklých pohybů nepříjemně rozhoupat, díky rozšířenému rozchodu vám ale Raptor odpustí i rychlejší průjezdy oblouky, při kterých možná budou spolujezdcům vstávat vlasy hrůzou. Co vám budu povídat, pro pohodlné a přitom zábavné zdolávání okresek i terénu snad neexistuje lepší produkční řešení.

Ford Ranger Raptor Ford Ranger Raptor

Auto přitom funguje velmi dobře také na dálnicích, ačkoliv je zde cítit méně přesné řízení, kterému ostatně neprospívají ani zvolené pneumatiky. Práci může trochu usnadnit systém hlídání jízdy v pruzích, ten však zasahuje poměrně pozdě a do řízení sahá možná až trochu nevybíravě. Největším problémem ale nakonec bývalo vejít se občas do pruhů, zejména v rekonstruovaných úsecích.

A jízda ve městě? Vysoká pozice za volantem usnadňuje výhled, zatímco podvozek vyžehlí většinu neduhů vozovky (včetně kostek i zpomalovacích prahů). Rozjezdy jsou ovšem trochu delší, tedy než se turba nafouknou a auto vystřelí vpřed. Samostatnou kapitolou je pak parkování.

Při manévrování s více než 5,3 metru dlouhým truckem je potřeba mít dostatek místa, což ale ostatní řidiči nemusí vždy respektovat. V takových momentech pak obzvlášť zabolí absence předních parkovacích senzorů nebo přední parkovací kamery. Zrovna tyhle nedostatky už by ale nová generace Rangeru měla odstranit.

Závěr


Závěr

Ford Ranger Raptor se mi dostal pod ruce poměrně dlouho od svého představení a nedlouho před odhalením nové generace Rangeru. Jeho zápůjčku tak můžeme chápat nejspíš jako loučení s první generací evropského dinosaura, který zanechal veskrze pozitivní dojmy.

Jeho podvozek je jednoduše skvostný a jen velmi těžko se mi s jeho komfortem loučilo. Kabina je přitom poměrně praktická, příjemně odhlučněná a nic zásadního ji z mého pohledu nechybí. Trochu zklamáním je omezená praktičnost, zejména tedy nosnost, což Raptoru trochu ubírá z jeho univerzálnosti. Asi největším zklamáním ale zůstává motor. Není sice vyloženě špatný, jenže mu chybí nějaké výraznější emoce, kterými jinak Raptor přetéká.

A pak tady máme cenu. Ford Ranger Double Cab sice začíná od 999.460 Kč, pokud ale toužíte po vrcholném 2,0litrovém Bi-Turbo Dieselu, dostává se klasický Ranger na cenovku 1.324.950 Kč. Kdo by ale zatoužil po vrcholném Raptoru, musí si připravit minimálně 1.579.050 Kč. Testovaný kousek s příplatkovým topením a polepy pak vyšel na 1.661.354 Kč včetně DPH.

Ford Ranger Raptor Ford Ranger Raptor

Pokud byste chtěli pick-up primárně jako pracanta, pak Raptor absolutně nedává smysl. Pokud vám ale jde především o styl, dovádění v terénu a praktičnost zas tak moc neřešíte, pak může příplatek za Raptor smysl dávat – nabízí totiž maximální výbavu, ve které toho navzdory stáří modelu moc nechybí. Na cestu svítí výkonné LED světlomety, infotainment Sync3 podporuje konektivitu Apple CarPlay i Android Auto a nechybí ani asistenční systémy varující před čelní srážkou.

Během týdne za volantem Raptora jsem si říkal, že pokud bych náhodou trefil jackpot, asi bych s koupí současného modelu neměl problém. Jenže pak přišlo nové představení Rangeru, které by mě asi donutilo váhat. Příslib 3,0litrového šestiválce a pár praktických doplňků i technologií by mě totiž nejspíš přiměl ještě chvíli počkat, co nového modrý ovál nabídne. Pokud se totiž ze současného Raptora technici poučili stejně jako ze základního Rangeru, pak by jeho případný nástupce mohl být dokonalou záležitostí.

Nejlevnější verze modelu 999.460 Kč (Ranger Double Cab XL, 2.0 EcoBlue 170 k, 6st. manuál)
Základ s testovaným motorem 1.324.950 Kč (Ranger Double Cab XL, 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 213 k, 10 st.automat)
Testovaný vůz bez příplatků 1.579.050 Kč (Ranger Raptor, 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 213 k, 10 st.automat)
Testovaný vůz s výbavou 1.661.354 Kč (Ranger Raptor, 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 213 k, 10 st.automat)

Plusy

  • Neohrožený vzhled
  • Prostorná a komfortní kabina
  • Slušná spotřeba
  • Bohatá výbava
  • Fenomenální podvozek
  • Dobrá ergonomie
  • Univerzálnost

Minusy

  • Absence vhodnějšího motoru
  • Omezená nosnost
  • Absence předních senzorů
  • Místy zmatkující automa
  • t Kvalita zpracování v kabině  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (11)

Doporučujeme

Ford Ranger Raptor
Cena základní sestavy 1 579 050 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, přepínání mezi šesti jízdními režimy, sportovní tlumiče Fox Pro, chlazené kotoučové brzdy, elektronicky ovládaná mechanická uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, unikátní maska chladiče, xenonové světlomety s LED denním svícením, LED mlhové světlomety, boční nástupní chůdky se zrnitou úpravou, aerodynamický ochranný rám za kabinou, automatická dvouzónnová klimatizace, 8“ displej s navigací, tempomat, rozpoznávání dopravních značek, zadní parkovací kamera a parkovací senzory, bezklíčkový přístup a startování. Kč
Cena testované sestavy 1 661 354 Kč
Výbava testované sestavy Polepy na bocích a víku korby (23.014 Kč), Přídavné nezávislé topení (55.055 Kč), Pojistné matice (4.235 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 157 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1750 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 8 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2510 / 620
Rozměr pneu: 285/70 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5363
b) šířka (mm): 2028
c) výška (mm): 1873
d) rozvor (mm): 3220
e) rozchod vpředu (mm): 1710
f) rozchod vzadu (mm): 1710
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1615
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
26. 11. 2021 05:24
Raptor
Dokud to má diesel, nikdy to správný raptor nebude.
25. 11. 2021 07:28
Re: Tabulkově nic moc
Ten tam dát lze
https://m.youtube.com/watch?…
24. 11. 2021 21:48
Raptor
Není to ten správný Raptor, pohonnou jednotkou.
Avatar - Dzakobo
24. 11. 2021 19:12
Re: Tabulkově nic moc
HEMI ve Fordu?? :D
Spíš bych tam čekal "Kojota" 5.0
24. 11. 2021 18:53
Re: Tabulkově nic moc
Poslední větu tesat do žuly ;-)

A vím, co by mu slušelo pod kapotou - čtyři písmena, při jejichž vyřčení se rozbuší srdce každého fandy do aut - HEMI.


BTW - jo, taky těchto aut na západě vídám víc a víc. Ne každej čerstvej třicátník asi touží pod ID, tohle je dobrej způsob revolty...