Nový Ford Ranger přijíždí s americkým vzhledem, šestiválcem a hi-tech funkcemi
Čtvrtá generace globálního pick-upu Ford Ranger chce navázat na popularitu svého předchůdce a slibuje ještě vyšší komfort, ovladatelnost i praktičnost.
Po několika ukázkách z minulých týdnů dnes automobilka Ford konečně představuje čtvrtou generaci pick-upu Ranger, který je v Evropě lídrem svého segmentu. Jak ostatně automobilka dodává – od začátku tohoto roku do konce září si stávající Ranger připsal nový prodejní rekord s 45.539 prodanými kusy a tržním podílem 39,9 procenta.
Aby si automobilka udržela vysoký zájem zákazníků, rozhodla se k vývoji nového modelu přizvat uživatele stávajícího Rangeru z celého světa. Cílem přitom bylo pochopit, jak zákazníci své pick-upy využívají a co vlastně od nového Rangeru očekávají a chtějí. Hlavním filosofií vývojového týmu pod vedením australského vývojového střediska Fordu pak měl být „život v duchu Rangeru“.

Nicméně od pozadí vývoje se pojďme podívat na samotný vůz, který hned na první pohled zaujme exteriérem využívajícím „globální designové tvarosloví značky Ford pro pick-upy“. Ranger tak dostal robustní masku s výraznou maskou chladiče, která navazuje na nové světlomety ve tvaru C. Ty mají po obvodu výrazný C-čkový světelný podpis a poprvé nabízejí také LED maticovou technologii.
Při pohledu z profilu jsou patrné výraznější lemy blatníků, které vozu propůjčují opticky pevnější postoj, a schůdek za zadním kolem, usnadňující přístup na korbu. Vzadu vidíme tvarově výraznější víko korby s vylisovaným nápisem Ranger, které po stranách lemují svítilny s novou grafikou, navazující na přední světlomety.
„Zákazníci nám řekli, že Ranger musí vypadat robustně a vzbuzovat sebedůvěru,“ řekl Max Tran, šéfdesignér Rangeru. „V tom, jak by měl Ranger vypadat a jak by se v něm měli cítit, měli zcela jasno.“
Pod novou karoserií, jejíž přesné rozměry zatím neznáme, je pak vylepšený podvozek, který nabídne rozvor náprav i rozchod kol zvětšený o shodných 50 mm. Důležitou novinkou je pak také nová konstrukce přední části, která vytvořila místo pro nový šestiválcový motor a v budoucnosti umožní zástavbu i dalších pohonných jednotek. Nová příď navíc umožní ještě lepší chlazení motoru.
Konečně šestiválec!
Největší novinkou pod kapotou čtvrté generace Rangeru se stane bezpochyby 3,0litrový vznětový vidlicový šestiválec, který by měl nabídnout dostatek výkonu pro tahání těžkých přívěsů i jízdu v náročném terénu. Jeho přesné parametry zatím neznáme, automobilka však dodává, že společně s šestiválcem se pod kapotou opět objeví také 2,0litrový vznětový čtyřválec s jedním nebo dvěma turbodmychadly.
„Třílitrový turbodiesel je trefa do černého,“ řekla Pritika Maharaj z týmu vedoucích konstruktérů programu Ranger. „Když řídíte Ranger se šestiválcovým turbodieselem, působí jako mnohem větší auto. Zásoba výkonu a točivého momentu se zdá nekonečná, což je přesně to, co naši zákazníci chtěli.“
Podvozek pro široké využití
Samotný podvozek pak konstruktéři ladili pro široké využití. Ranger totiž slouží k pracovním, rodinným a často i volnočasovým aktivitám, čemuž musel být jeho podvozek důsledně přizpůsobován již od začátku vývoje. „V případě nové generace Rangeru jsme zvětšili rozsah ladění podvozku s cílem poskytnout zákazníkům to nejlepší z obou světů – tedy přepravní vlastnosti, robustnost a odolnost, jež jsou pro pick-upy Ford příznačné, ale zároveň jízdní komfort bližší osobním automobilům,“ řekl Graham Pearson, ředitel programu Ranger
Jak už bylo zmíněno, nový Ranger má o 50 mm delší rozvor, čehož bylo dosaženo posunutím předních kol o 50 mm vpřed. O stejný rozměr se pak zvětšil také jejich rozchod, čímž bylo dosaženo ještě lepších nájezdových úhlů i křižitelnosti náprav. Vzadu došlo k posunutí tlumičů pérování dále od podélné osy vozu, čímž bylo dosaženo lepšího komfortu odpružení na silnici i v terénu.
Zákazníci si navíc budou moci vybrat mezi dvěma typy pohonu všech kol – elektronicky přiřaditelným (a to i za jízdy) nebo nově zkonstruovaným stálým pohonem všech kol. Chybět by přitom neměla ani redukce nebo volič jízdních režimů, na fotkách nám ale zatím chybí uzávěrka zadního diferenciálu. Vyproštění vozidla pak usnadní robustní tažná oka.
Moderní kabina
Kabina vozu byla opět navržena tak, aby dokázala plnit pracovní, rodinné i volnočasové aktivity. Nechybí tedy inteligentní řešení, moderní funkce a ještě širší nabídka komfortních a odkládacích prvků než v minulosti.
Hned na první pohled přitom zaujme zejména vertikálně umístěná středová obrazovka s úhlopříčkou 10,1, popřípadě až 12 palců, která doplňuje digitální přístrojový štít v kapličce za volantem. Systém přitom pracuje s nejnovějším softwarem Sync 4 a slibuje přívětivé ovládání komunikačních, zábavních a informačních funkcí. Chybět nebude ani modem FordPass Connect, zajišťující online připojení a propojitelnost vozu s aplikací FordPass, přes kterou lze vůz dálkově nastartovat nebo ověřit jeho stav.
Do obrazovky byla integrována část ovládacích prvků spojených s jízdou, kterým byla věnována samostatná sekce. Do té se řidič dostane stisknutím jednoho tlačítka a následně může například upravit volbu jízdních režimů nebo sledovat údaje o jízdě v terénu – včetně práce hnací soustavy, úhlu natočení předních kol nebo náklonů.
Obrazovka je také propojena se soustavou kamer, pokrývajících okolí vozu v rozmezí 360 stupňů, což přijde vhod v terénu i na parkovišti. Zajímavostí pak bude možnost ovládat nové vnější osvětlení, které zákazníci ocení při kempování, práci i dalších nočních aktivitách. Do systému bylo integrováno i ovládání klimatizace, ta si přesto ponechala i svůj samostatný panel.
„Od zákazníků víme, že chtějí inteligentní a funkční interiér, v němž by se cítili komfortně. Proto jsme se rozhodli navrhnout jej s vysokou úrovní dobře integrovaných technologií, promyšlenými odkládacími prostory a vizuálními prvky zvolenými tak, aby výsledek působil komfortním a prostorným dojmem,“ řekl šéfdesignér Rangeru Max Tran.
Ve středovém tunelu může být kromě páky manuální převodovky umístěn také nový elektronický volič automatický převodovky, který má nevšedně umístěná tlačítka pro změnu rychlostí na bocích své hlavice. Před voličem převodovky bude přihrádka s možností bezdrátového nabíjení, v zadní části je pak volič pohonu všech kol a další ovládací prvky. Nechybí přitom ani držáky nápojů a loketní opěrka s úložným prostorem.
Ostatně odkládací prostory byly dalším důležitým tématem. Designéři proto zvětšili kapsy ve dveřích, zvětšili schránku ve zmiňované loketní opěrce a další odkládací prostory vytvořili i pod zadní lavicí, čímž se Ranger opět ještě víc přibližuje americkým pick-upům Ford.
Korba pro kutily
Díky rozšíření vozu o 50 mm si korba nového Rangeru ještě snáze poradí s objemnými náklady, jako jsou například palety či různé stavební desky, to však není jediná inovace. Ranger totiž dostane také novou odolnou krytinu ložné plochy z plastu, nová uvazovací oka k zabezpečení nákladu a za pružnými plastovými krytkami korby mohou být další kotevní body nebo aftermarketové příslušenství.
Po praktické stránce je potřeba ocenit drobný schůdek za zadními koly, který nově výrazně usnadní šplhání na korbu. Ranger také nabídne nový systém dělících přepážek, usnadňujících přepravu nákladu různého tvaru a velikostí. Víko korby pak může posloužit jako pracovní stůl – jsou v něm totiž kapsy na uchycení upevňovacích svorek a nechybí ani integrované pravítko. Nákladní prostor je navíc tradičně osvětlen.
Ještě si počkáme
Ford zahájí příjem objednávek na novou generaci Rangeru v druhé polovině roku 2022 s tím, že první vozy dorazí k zákazníkům v roce 2023. Již od začátku prodeje přitom Ford k novému Rangeru nabídne přes 150 položek příslušenství pro nejrůznější účely, na jejichž vývoji spolupracovat například s renomovanou společností ARB 4x4 Accessories, zaměřující se na terénní úpravy vozidel.
Výroba nového Rangeru se rozběhne v první polovině roku 2022 v Thajsku a Jižní Africe, plány pro uvedení modelu na jednotlivých trzích ale budou oznámeny až později.