Ford se připravuje na alianci s VW. Rozšiřuje africkou továrnu, kde bude vyrábět společný pick-up
Alianční spolupráce mezi Fordem a Volkswagenem se zatím dotkne hlavně užitkových vozidel. Americká značka tak bude stavět nástupce Amaroku.
Automobilky Ford a Volkswagen v roce 2019 oficiálně oznámily, že chystají společnou alianci, v rámci níž plánují několik společných projektů. První hmatatelné výsledky spolupráce už se blíží, a tak se výrobci musejí na jejich příchod připravit. Americká značka tak nyní oznamuje rozšíření jihoafrické továrny Ford Silverton, kde se bude vyrábět nový Ford Ranger a jeho dvojče, nástupce Volkswagenu Amarok.
V rámci rozšíření bude navýšena výrobní kapacita z dnešních 168.000 automobilů ročně na 200.000 aut za rok. Ty přitom nejsou určeny jen pro jihoafrický trh, ale budou se odtud vyvážet do celého světa, tedy včetně Evropy. Ford hovoří o exportu do více než 100 zemí světa.
Rozšíření továrny souvisí právě s tím, že se v Jižní Africe u Fordu bude vyrábět také nová generace Volkswagenu Amarok, která využije shodný technický základ jako příští Ford Ranger. Oba vozy ale mají mít svébytný vzhled. Spolu s tím však zdejší výroba bude také modernizována.
„Ranger je jedním z našich nejúspěšnějších globálních vozidel, s největšími prodeji. Tato investice vybaví náš tým nástroji a vybavením, abychom mohli dodávat nejlepší Ford Ranger všech dob, ve vyšším počtu a ve špičkové kvalitě,“ komentuje Dianne Craigová, prezidentka Fordu pro mezinárodní trhy.
Zamýšlené investice dosáhnou výše 1,05 miliardy amerických dolarů (asi 22,7 miliardy korun), což je nejvyšší částka, kterou kdy Ford investoval v Jižní Africe, kde přitom působí už 97 let. Konkrétně 686 milionů dolarů (asi 14,8 miliardy korun) bude investováno přímo v závodu Silverton a 365 milionů dolarů (bezmála 7,9 miliardy Kč) u klíčových dodavatelů.
V rámci této investice dojde k vybudování nové karosárny s nejnovější robotickou technologií a novou lisovnou s automatizovaným systémem skladování a moderním systémem skenování, které budou vůbec poprvé součástí přímo závodu Silverton, což přispěje ke zvýšení kvality produkce i snížení výrobních nákladů. Modernizována však bude také lakovna nebo montážní linka.
Navíc tu vznikne i nové tréninkové centrum pro zaměstnance závodu. A objeví se tu nové solární panely, které pomůžou s tím, že továrna bude mít do roku 2024 nulovou uhlíkovou stopu a bude nezávislá na zdrojích energie.
Kvůli této expanzi Ford najme v Silvertonu na 1.200 nových pracovníků. V závodu tak nově bude pracovat na 5.500 osob. Podle automobilky navíc expanze závodu vytvoří okolo 10.000 nových pracovních míst u dodavatelských firem.
Společná výroba pick-upů je jedním z několika projektů chystaných v rámci aliance mezi Fordem a Volkswagenem. Do budoucna se počítá také se společnou výrobou dodávek, americká značka pak má užít platformu MEB pro elektromobily vyvinutou německým koncernem.