Slavné dobové testy: Co říkali redaktoři v roce 1986 na Ford Sierra 1.6?
Již při výstavní premiéře na pařížském autosalonu v roce 1982 si jeho nezvyklé tvary získaly mnoho příznivců, zdůrazňujících především vhodný součinitel aerodynamického odporu, stejně jako odpůrců, poukazujících na skutečnost, že právě neortodoxní vzhled bude mít negativní vliv na odbyt nového automobilu. Prvním „veřejným“ úspěchem bylo pro sierru získání druhého místa ve známé anketě o Automobil roku 1983. Jak ukázala uplynulá tři léta, pravdu měli ti, kteří podobně jako vedení automobilky Ford předpokládali, že sierra dokáže zaujmout široký okruh zákazníků a celkem lehce překoná jejich první rozpaky. V řadě zemí dnes patří ve své třídě právě sierra mezi nejprodávanější vozy. Hlubší zájem o toto vozidlo mezi našimi motoristy vyvolala především zpráva o zahájení dovozu a prodeje automobilu Ford Sierra s motorem 1600 cm3 prostřednictvím PZO Tuzex. Nelze se proto divit, že jsme s povděkem přijali pobídku našeho dlouholetého čtenáře a spolupracovníka – uskutečnit potřebné jízdy a měření pro test Světa motorů s jeho sierrou. Díky jeho pochopení jsme mohli tento nesporně zajímavý automobil podrobit obvyklým měřením.
Vše pro hospodárnost
Jedním z hlavních úkolů konstruktérů a techniků podílejících se na vývoji sierry, zahájeném v roce 1979, bylo dosažení provozní hospodárnosti cestou
zlepšení aerodynamických vlastností a úspory hmotnosti. Velká pozornost byla věnována především tvarové optimalizaci karoserie. Výsledkem snažení u vozidla vyrobeného sériovou technologií je součinitel odporu vzduchu cx = 0,34. Na této hodnotě se podílí především celkový tvar karoserie s nízkou zešikmenou čelní stěnou, mírně klínovitým profilem a splývající zádí a se zvýrazněnou odtokovou hranou.
I když Ford Sierra patří mezi automobily s vysokou mírou využití obestavěného prostoru, nepůsobí těžkopádným dojmem. Hladké plochy s oblými přechody i charakteristicky klínovitý profil zdůrazňují spíše dynamičnost vozidla. Při podrobnější prohlídce zaujme minimální použití chromovaných dílů. Před jejich pomíjivou ozdobností byla dána přednost matnému nebo lesklému povrchu plastu.
Z hlediska bezpečné jízdy i manévrování je důležitá velká zasklená plocha, kterou se podařilo optimálně vyřešit přesto, že čtyřdveřová karoserie s výklopnou zadní stěnou má celkem osm sloupků různé tloušťky.
Pohodlí i bezpečnost
Pohodlný přístup ke všem sedadlům zajišťují přední a zadní dveře se spolehlivě fungující aretací, otevírající se ve velkém úhlu. Umístění i tvarování sedadel umožňuje velmi pohodlné sezení čtyřem cestujícím, mírně handicapován je prostřední pasažér na zadním sedadle.
Celkový pohled na přístrojovou desku napovídá, že při jejím řešení byly důrazně respektovány bezpečnostní i ergonomické požadavky a nebyla opomenuta ani hlediska estetická. Ve výrazně vystupujícím ze stran i shora stíněném panelu před volantem jsou umístěny hlavní přístroje. Vlevo kruhový rychloměr s celkovým i denním počítačem kilometrů, vpravo nad sebou ukazatel stavu paliva a teploměr chladicí kapaliny. Kontrolní svítilna zapnutí bezpečnostních pásů má pouze funkci jakési „nápovědy“ – po zapnutí zapalování zhasne za 20 sekund, bez ohledu na to, jsou-li řidič a jeho spolujezdec připoutáni, nebo ne. V části přístrojové desky před spolujezdcem jsou nad sebou dvě odkládací přihrádky – horní neuzavíratelná, dolní krytá rozměrným výklopným víkem. Zcela vpravo jsou obdobně jako vlevo dva výstupy vzduchu. Další odkládací schránka je ve střední části přístrojové desky, pod ní je místo pro instalaci rozhlasového přijímače a dole ještě popelník s elektrickým zapalovačem cigaret.
Volant se dvěma šikmými rameny má neklouzající poddajný povrch a vhodný průřez věnce. Optimální poloha je naznačena hrbolky na vnitřním obvodu.
Vnitřní strany dveří jsou vytvarovány do loketních opěr s madly pro uzavírání dveří, vpředu najdete rozměrné odkládací kapsy, vzadu popelníky. K další výbavě interiéru patří vnitřní zpětné zrcátko nalepené na čelní sklo, dvě sluneční clony, vnitřní svítilna, opěrky hlavy předních sedadel a tři madla nad dveřmi.
Vysoká užitná hodnota sierry vyplývá především z uspořádání zavazadlového prostoru. Výklopná zadní stěna i variabilní uspořádání s možností sklopení opěradla zadního sedadla umožňují přepravu i většího množství rozměrnějších zavazadel. Pohledu do útrob zabraňuje vyjímatelná plošina, kterou lze zvedat spolu s otevřením zadních dveří, nebo ponechat ve vodorovné poloze, případně zcela vyjmout.
Osvědčený motor a moderní podvozek
Při volbě pohonné jednotky pro základní model sierry (motor 1300 cm3 se dodává jenom do některých zemí) nebyl řadový čtyřválec 1593 cm3 s rozvodem OHC vybrán náhodou. Kritéria spolehlivosti, hospodárnosti i pružnosti běhu zřejmě splňuje nejlépe. Jeho běh je tichý a kultivovaný, dobře doplňující komfortní charakter vozidla. Přechody motoru mezi jednotlivými režimy jsou spojité, snadné spouštění zajišťuje samočinný sytič. K modernímu příslušenství patří bezdotykové zapalování s vysokou stálostí nastavených hodnot, stejně jako viskózní spojka větráku chlazení. Za zmínku stojí ještě termostaticky řízené sání.
Pětistupňová převodovka se spolehlivě fungující synchronizací všech stupňů je vhodně odstupňovaná, takže umožňuje dobré využití točivého momentu motoru i úspornou jízdu. Řazení pákou na středním podlahovém tunelu je snadné a jednoznačné. Přesné a lehké řízení potřebuje z jednoho do druhého krajního rejdu 4,15 otáčky volantem.
Dvouokruhová soustava provozních brzd s kotoučovými brzdami na předních a bubnovými na zadních kolech je vybavena podtlakovým posilovačem a regulátorem tlaku zadních brzd, působícím v závislosti na zpoždění. Působení brzd je rovnoměrné a neslábnoucí, odpovídající dynamickým vlastnostem vozidla a jeho hmotnosti.
Pravidelná péče o poháněcí ústrojí je omezena na minimum. Spočívá v kontrole, doplňování a výměně oleje v motoru (10.000 km) a kontrole mazací
náplně převodovky a rozvodovky (40.000 km).
Příjemné cestování
Souhrnem svých vlastností je Ford Sierra 1.6 určen pro cesty na větší vzdálenosti s možností přepravy značného množství zavazadel. Tomu odpovídá
pohodlí interiéru i použitá výbava a příslušenství. Tím ovšem nelze jednoznačně říci, že se nehodí také pro krátké jízdy ve městě s častějšími zastávkami. Oceníme při nich především snadné spouštění studeného i zahřátého motoru, dobrou činnost termostatu chlazení, plynulý záběr spojky i snadné řazení rychlostních stupňů. Musíme si však uvědomit, že manévrování s vozidlem, jehož celková délka výrazně přesahuje čtyři metry, je i přes lehké řízení ve stísněných podmínkách městského provozu poněkud obtížnější a vyžaduje určitý cvik.
Motor se celkem ochotně vytáčí, zejména na první tři rychlostní stupně, jeho hluk proniká do interiéru jenom minimálně. K dobrým jízdním vlastnostem přispívá kromě optimalizované konstrukce obou náprav také sladěné pérování, účinně pohlcující nerovnosti vozovky, a použití radiálních bezdušových pneumatik Michelin 165 R 13 MX. Při přejíždění kolejí, zborceného dláždění nebo zvlněného asfaltu jsme ocenili především podélnou i příčnou stabilitu vozidla, zabraňující nežádoucím a nepříjemným pohybům karoserie.
Při klidné jízdě rychlostí 60 až 90 km/h a přiměřeném používání pátého, „ekonomického“ stupně převodovky lze spotřebu benzinu Super udržet pod hranicí 7 l/100 km. Snaha o sportovnější jízdu s vytáčením motoru a častějším brzděním má pochopitelně za následek zvýšení spotřeby paliva, i když tento rozdíl nemusí být při rozumném využití vlastností vozidla příliš velký. V městském provozu je spotřeba paliva negativně ovlivněna souhrnem okolností, kterým se v tomto prostředí nemůžeme vyhnout (stání na křižovatkách, následné rozjezdy, časté řazení a brzdění). V dálničním provozu, o kterém lze říci, že je pro sierru s ohledem na její koncepci i vlastnosti „jako ušitý“, lze při využití rychlostního limitu dosahovat vysoké průměrné rychlosti při spotřebě paliva nižší než 8 l/100 km. Zejména na dálnici lze s výhodou využít možností, které poskytuje dobrá aerodynamika i pátý stupeň převodovky.
Závěrem
Souhrnem svých vlastností reprezentuje Ford Sierra typického představitele kategorie rodinných cestovních automobilů, podle nějž jsou posuzována
ostatní vozidla obdobné koncepce a určení. Jedná se o automobil, s kterým lze bez nadměrné únavy, opravdu pohodlně, absolvovat i dlouhé jízdy, přičemž jeho užitnou hodnotu zvyšuje možnost variabilního uspořádání zavazadlového prostoru. To vše však není při rozumném využívání jeho vlastností vykoupeno nadměrnými provozními náklady.
Základní technické údaje
Motor: Čtyřdobý řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s rozvodem OHC. Vrtání a zdvih 87,67 x 66,00 mm, zdvihový objem 1593 cm3, kompresní poměr 9,2:1. Největší výkon (DIN) 55 kW/5300 1/min, největší točivý moment 120 N.m/2900 1/min. Pětkrát uložený klikový hřídel. Vačkový hřídel v hlavě poháněn ozubeným řemenem. Dvojitý spádový postupný karburátor Weber 32/36 DGAV, mechanické membránové čerpadlo paliva. Bezdotykové elektronické zapalování. Tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje. Uzavřená chladicí soustava, větrák chlazení s viskózní spojkou. Alternátor 14 V – 770 W, akumulátor12 V – 55 A.h.
Převodné ústrojí: Jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou a mechanickým ovládáním. Pětistupňová převodovka s řadicí pákou na podlaze, převodové stupně 3,65 – 1,97 – 1,37 – 1,00 – 0,82 – Z 3,66. Hypoidní stálý převod 3,62:1. Hnací hřídele kol se stejnoběžnými klouby.
Podvozek: Bezrámová konstrukce. Všechna kola nezávisle zavěšena – přední kola na spodních příčných ramenech, ramenech stabilizátoru, vzpěrách McPherson, zadní kola na rozvidlených ramenech se šikmými osami kývání, pérování vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, vpředu příčný zkrutný stabilizátor. Provozní brzdy kapalinové dvouokruhové s posilovačem, dvouokruhové, přední kotoučové průměru 240 mm, zadní bubnové 203,2 mm s omezovačem brzdného tlaku. Hřebenové řízení s kloubovým hřídelem volantu. Palivová nádrž o objemu 60 l. Pneumatiky 165 SR 13.
Karoserie: Samonosná ocelová, pětidveřový sedan. Přední sedadla posuvná, se seřiditelným sklonem opěradel, opěrkami hlavy a samonavíjecími bezpečnostními pásy. Zadní sedadlo s dopředu sklopným opěradlem. Zavazadlový prostor 0,408 m3, po sklopení zadního sedadla 0,089 až 1,195 m3.
Testovali: Ing. P. Košťál a A. Pražský (1986)
Foto: M. Bakeš
Tento text je zkrácenou verzí testu z roku 1986.