Francie mění dotace na nákup elektromobilů, zpřísňuje podmínky pro čínské vozy
Francouzská vláda zveřejnila seznam povolených typů automobilů, které budou mít nárok na dotace při nákupu elektromobilů. Nová pravidla dávají přednost vozidlům vyrobeným ve Francii a v Evropě před modely vyráběnými v Číně.
Celkem 65 % elektrických vozidel prodávaných ve Francii bude mít nárok na státní dotaci, která od 15. prosince 2023 zahrnuje nová kritéria týkající se množství uhlíku emitovaného při výrobě elektromobilu. Seznam schválených aut zahrnuje 24 modelů od francouzsko-italské skupiny Stellantis a 5 od automobilky Renault.
Značka MG , která patří čínské společnosti SAIC, očekává, že nová pravidla ovlivní francouzský trh s elektromobily. Mluvčí MG uvedl: „Existují vozy, které ztratí veškerou konkurenceschopnost,“ a dodal, že značka se rozhodla neúčastnit se bonusového programu pro svůj model MG4, protože byl „Program byl navržen tak, aby nás vyřadil“.
Dotace zohledňuje emise výroby vozu
Francouzský ministr financí Bruno Le Maire chválí nová pravidla jako stimul pro automobilky, aby snížily svou uhlíkovou stopu. „Nebudeme již dotovat výrobu automobilů, která emituje příliš mnoho CO2,“ uvedl ve vyjádření.
Vláda prezidenta Emmanuela Macrona se snaží zlevnit francouzské a evropské elektromobily pro domácí spotřebitele ve srovnání s levnějšími vozidly vyrobenými v Číně. Dle výzkumu společnosti Jato Dynamics byla v první polovině roku 2023 průměrná maloobchodní cena elektromobilu v Evropě více než 65.000 eur (asi 1,6 milionu korun), zatímco v Číně to bylo jen přes 31.000 eur (asi 760 tisíc).

Francouzská vláda již kupujícím nabízela bonus ve výši 5000 až 7000 eur (aktuálně 122.000 až 172.000 Kč), aby podpořila více elektromobilů na silnicích, s celkovými náklady okolo jedné miliardy eur ročně. Nicméně ve chvíli, kdy nebyly dostupné levné evropské elektromobily, třetina všech dotací šla spotřebitelům kupujícím elektromobily vyrobené v Číně, tvrdí úředníci francouzského ministerstva financí. To přispělo k nárůstu dovozu a rostoucí konkurenční propasti.
Na dotace nedosáhne Tesla Model 3 ani Dacia Spring
Čínský automobilový průmysl silně závisí na elektřině generované z uhlí, což znamená, že mnoho čínských elektromobilů bude od této chvíle nekvalifikovaných k dotacím. Agentura Ademe, která dohlíží na celý proces, zkoumala téměř 500 modelů elektromobilů a jejich variant, které mají být zahrnuty do tohoto programu.
Na dotace tak nedosáhne také ani Dacia se svým modelem Spring, který se vyrábí v Číně. Stejně tak Tesla Model 3. Naopak Model Y mezi zvýhodněné modely zařazen bude, většinou se vyrábí v Berlíně (byl také nejprodávanějším elektromobilem ve Francii během prvních 11 měsíců letošního roku).