Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Freze Nikrob přijíždí jako nejlevnější elektromobil v EU, původ má v Číně

Ondřej Mára
Diskuze (31)

Litevský výrobce obrněných SUV začal nabízet údajně nejdostupnější elektromobil na evropském trhu, pod novým jménem se však ukrývá čínský bestseller.

Společnost Dartz je známá především svými extravagantními obrněnci s pohonem všech kol, nyní se však litevský výrobce pustil do zcela nového oboru. Ve spolupráci s karosárnou Nikrob totiž vyrábí a prodává nový elektromobil, který by měl být nejlevnějším v celé EU. Původem je však z východu.

Freze Nikrob se totiž kompletuje v Litvě, ovšem z komponent dodaných z Číny. Jedná se totiž o přeznačkovaný elektrický Wuling Mini EV, v Číně nesmírně populární malý elektromobil, který vyrábí joint venture SAIC-GM-Wilung. Tedy společnost tvořená General Motors a dvojicí čínských společností.

Společnost Dartz se přitom rozhodla tento vůz dovážet z důvodu údajně nevyužité mezery na evropském trhu. „Na trhu je mnoho nabídek z B a C segmentu, ale trh s malými a levnými městskými automobily je téměř prázdný,“ cituje web Autocar vyjádření tiskového mluvčího společnosti Dartz.

Ta se přitom rozhodla nabízet dostupný elektromobil pod jménem Freze právě z toho důvodu, že si značku Dartz spojuje většina veřejnosti s již zmiňovanými opancéřovanými SUV. Jméno Nikrob je pak odvozeno od již zmíněné litevské karosárny, které vozy kompletuje.

Po technické stránce přitom Freze Nikrob nabízí stejnou technickou výbavu, jako jeho čínský nevlastní bratr. Pohon zajišťuje elektromotor o výkonu 13 kW s nejvyšším točivým momentem cca 85 N.m, který dokáže nabídnout nejvyšší rychlost téměř 100 km/h. Nejde tak o atleta, ovšem pro pohyb v městě a jeho okolí se jedná o naprosto dostačující parametr.

Zákazníci si budou vybrat mezi bateriemi s kapacitou 9,2 kWh a 13,8 kWh, přičemž výkonnější verze slibuje dojezd až 124 mil, tedy téměř 200 kilometrů. To je dokonce nepatrně více, než nabízí čínský Wuling. Ten však využívá levnější a méně efektivní technologie.

Freze Nikrob totiž musel kvůli homologacím potřebným pro provoz na evropských silnicích absolvovat několik drobných úprav, které se týkaly jak jeho bezpečnostní výbavy, tak osvětlení. Novinka tak využívá například i LED technologii, zatímco Wuling sází pouze na halogenové žárovky.

A cena? Ta by měla začínat od 9.999 eur, což je cca 259.000 Kč. Freze Nikrob by tak měl být až o 2.500 euro levnější než elektrická Dacia Spring, o které se dosud hovořilo jako o nejlevnějším elektromobilu na evropském trhu. V prémiové výbavě Luxury se však i cena Nikrobu umí vyšplhat až na částku 14.999 eur, tedy cca 389.000 Kč.

Společnost Dartz začala nabízet malý elektromobil na domácím trhu již během minulého měsíce a údajně hlásí vysokou poptávku od společností nabízejících car-sharingové služby. Ostatně už i Dartz nabízí elektromobil ve své vlastní službě sdílené mobility. Zájemcům pak nabízí plnou IT podporu i dodávky náhradních dílu do 7 dnů.

Ondřej Mára
Diskuze (31)

Doporučujeme

Avatar - Jerry.Gunman
14. 4. 2021 12:20
Re: Sranda auto
Vy elektrofilové-teoretikové mne bavíte :D
Tak co, máš svůj vlastní elektro-vehikl, který jsi si pořídil peníze, které jsi si sám vydělal?
Ano či ne?
Jednoduchá otáka, jednoduchá odpověď ;-) ;-)
14. 4. 2021 11:49
Re: Sranda auto
Veril som, že IQ v záporných číslach neexistuje. Ale presvedčil si ma o opaku.
14. 4. 2021 11:47
Re: Co vy na to, elektrohujeři?
Čítaš zlé články.
Toto čítaj:
https://fdrive.cz/…uje-pruzkum-6327
Avatar - Jerry.Gunman
14. 4. 2021 11:35
Re: Sranda auto
Miluju aktivistické tlachy elektrofilů teoretiků :D
Každej má plnou (_!_) keců o výhodnosti elektromobility - a sám si tu elektroplečku nekoupí, jenom o ní blbě plká :D :D

Nebo už jsi si svůj vlastní elektro-robertek (za tebou samotným vydělané peníze) kopupil?
Pokud jo, tož sa neostýchej a poděl se o své letité zkušenosti ;-) ;-) ;-) ;-)
14. 4. 2021 08:18
Re: V Číně dává smysl,
Plus "nakúpili" know-how ešte lepšie a lacnejšie ako po vojne Japonci. Že sa doteraz na starom a novom kontinente nepresadili s autami masívnejšie, pripisujem len tomu, že na rozdiel od tých Japoncov majú vlastný obrovský trh hladný po autách. Keď ho uspokoja, prirútia sa ako kobylky a utlčú nás čapicami.