Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Grafik oživuje nechvalně proslulý GAZ 12 ZIM. Jak se vám vize ruského luxusu líbí?

David Bureš
Diskuze (3)

GAZ 12 ZIM byla luxusní limuzína určená pro vysoké představitele Sovětského svazu, předcházející slavnějšímu GAZu 13 Čajka. Ruský designér se jej nyní rozhodl oživit.

Sovětský automobilový průmysl se sice primárně zabýval lidovými automobily, v portfoliu ale nemohly chybět ani luxusní automobily pro vysoké představitele státu. Na vrcholu hierarchie stály limuzíny ZiL (původně ZiS), pod nimiž byly umístěny luxusní modely automobilky GAZ. Jeden z nich, GAZ 12 ZIM, se nyní rozhodl oživit ruský designér Sergej Barinov.

Ten dokazuje, že nostalgie po vozidlech z dob Sovětského svazu neutichá ani v dnešním Rusku. Barinova vize moderní interpretace GAZu 12 ZIM nazvaná ZIM Hyperliner je totiž evolucí tři roky starého projektu tohoto autora, který se delší dobu zabývá virtuálním oživováním někdejších automobilů z éry Sovětského svazu. A orientovat se na ně chce i nadále, už dopředu avizuje přípravy kupé verze Hyperlineru.

Nejde přitom o ryze retro stylizovaný automobil, ale vůz využívající prvky originálu, doplněné o moderní detaily. Oblá kabina tak přímo navazuje na původní limuzínu, zatímco příď a záď se originálu podobají už volněji. Třeba maska je ale nepřímý odkaz na příď původního Zimu, stejně jako koncová světla orientovaná vertikálně.

To interiér je ryzí moderna. Přístrojový štít je digitální, bez klasické kapličky, na středovém panelu se objevují hned dvě obrazovky. Zajímavostí jsou pak hranaté výdechy ventilace, zatímco vysoký středový tunel vzadu a jen dvojice sedadel pro zadní pasažéry dokazuje luxusní orientování vozidla.

To souvisí právě s charakterem původního GAZu 12 ZIM. Ten vznikl jako první reprezentativní vozidlo automobilky GAZ, jako vyplnění mezery mezi luxusním ZISem 110 a GAZem M20 Poběda, podle zadání tehdejší sovětské vlády.

Právě na základech Pobědy byl vůz postaven, dostal však rozvor prodloužený na 3,2 metru a řadový šestiválec o objemu 3,5 litru z nákladního GAZu 51 místo čtyřválce Pobědy. Design pak podobně jako u tehdejšího ZISu 110 připomínal vozy soudobé americké provenience, zdě konkrétně modely Buick.

GAZ 12 ZIM se vyráběl mezi lety 1950 a 1960, kdy vzniklo 21.527 jeho exemplářů. Od roku 1957 už nesl jméno jen GAZ 12, ZIM znamenající Závod Imeni Molotova podle patrona automobilky v Gorkém totiž vypadl poté, co tento ministr zahraničí upadl v nemilost. I taková byla doba...

Až osmimístný sedan sloužil jako taxi ve velkých městech SSSR, stejně jako služební automobil sovětské tajné policie NKVD. I proto se mu ve východním Německu přezdívalo černý havran (Schwarzer Rabe). V československém prostředí jej pak mimo jiné používal armádní generál Alexej Čepička. V šedesátých letech pak ZIM nahradila dnes přece jen známější Čajka.

David Bureš
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
16. 9. 2021 22:53
Tuhle fotku, resp. grafický výtvor
sem viděl na netu už před rokem :-) :-) :-)

Rychlíci :-) :-)
Avatar - Stejsn
16. 9. 2021 15:07
Křídlo
samozřejmě nesmí chybět ;-)
16. 9. 2021 14:47
Tak je to dizajnér, alebo len drafik?
Je to hnusné od prvej do poslednej linky. Typicky megalomanský ruský rukopis. Pozrel som si na nete viac výtvorov tohto "dizajnéra" a je to všetko na jedno kopyto. Upravené fotky a všetky do radu hnusné jak cesta do roboty.