Greenpeace kritizuje Toyotu. Nechce se zbavit spalovacích motorů
Toyota je díky svému propagovanému hybridnímu pohonu léta oblíbená u zákazníků hledajících ekologické auto. Známá environmentální organizace má ale na tuto tematiku odlišný názor.
Automobilky dnes třeba v Evropě vyrábějí vozidla s nejekologičtějším pohonem ve své historii, přesto je to mnohým environmentálním organizacím málo. I nadále tak výrobce aut kritizují. Pod palbu kritiky se nyní dostala i Toyota, která je přitom léta obecně považována za výrobce ekologických automobilů, díky jejímu hybridnímu pohonu a vodíkovému pohonu s palivovými články.
Environmentální organizace Greenpeace totiž kritizuje Toyotu za to, že se její vedení málo snaží o dekarbonizaci svých produktů. Ve výzkumu "úsilí o dekarbonizaci" z dílny východoasijské pobočky Greenpeace japonská automobilka skončila vůbec nejhůře. Dostala známu F- (v češtině by se dalo přeložit jako 5-), stejně jako koncern Stellantis, vzniklý letos fúzí Skupiny PSA a Fiat Chrysler Automobiles.
"Klimatická konference v Glasgow uvedla urychlení přechodu na elektrická vozidla jako jednu ze čtyř klíčových akcí dneška pro vládní představitele. Nová vláda Japonska, které je globálním centrem výroby automobilů, musí tento přechod urychlit. Tamější nadnárodní automobilka Toyota však nemá v úmyslu ukončit prodej vozidel se spalovacím motorem," kritizuje Toyotu a japonskou vládu Ada Kongová z Greenpeace.
Analýza se zaměřila na deset globálních automobilek. Přitom během posledních pěti let sledovala, jaké mají výrobci plány ohledně ukončení vozidel se spalovacím motorem, jak probíhá dekarbonizace dodavatelského řetězce nebo další postupy udržitelných zdrojů. Největší váhu přitom mělo právě postupné vyřazovaní vozidel se spalovacím motorem v nabídce.
Greenpeace se v tomto směru nelíbí, že Toyota nemá plán přechodu na výrobu aut jen s elektrifikovaným pohonem. Kritizuje také nízké prodeje elektrických aut Toyoty. Tu samou kritiku si nicméně vysloužil také Ford nebo Honda.
Vedení Toyoty přitom už několikrát logicky zdůvodnilo, že plány rychlého přechodu na elektromobilitu jsou nesmyslné. Problém to může být jak pro dodavatelské řetězce, tak hlavně pro elektrickou síť. Toyota tak sice hodlá postupně rozšířit svoji nabídku bateriových elektromobilů, pro nejbližší léta ale jako ekologičtější pohon stále vidí ten hybridní. Z dlouhodobého hlediska pak nejvíce věří vodíku.
Naopak nejlépe v hodnocení skončil americký koncern General Motors a Volkswagen. Bez kritiky se to ale neobešlo, Greenpeace se nelíbí, že žádná z automobilek nechce přejít na elektromobilitu dříve než v roce 2035, což ztíží splnění klimatických cílů. Většina automobilek navíc ještě nemá detailní plán přechodu na elektromobilitu, většina s tímto krokem počítá výhledově, nebo jen na vybraných trzích.
"Minulý rok vozidla s nulovými lokálními emisemi tvořila jen pouhá tři procenta globálních prodejů. Výrobci aut jsou pomalí, zatímco klima nemůže čekat. Největší automobilky by měly převzít odpovědnost a ukončit spotřebu fosilních paliv co nejdříve," říká Kongová.
Analýza úsilí o dekarbonizaci podle Greenpeace | |||||
Značka | Celková známka | Ukončení vozidel se spalovacím motorem | Dekarbonizace dodavatelského řetězce | Udržitelnost zdrojů | Dedukce |
Toyota | 5- | 1,88 | 4,45 | 0 | – |
Stellantis | 5- | 2,88 | 3,5 | 0 | – |
Ford | 5- | 1,13 | 5,30 | 0 | 0 |
Daimler | 5- | 3,13 | 2,30 | + | – |
Honda | 5+ | 3,50 | 1,70 | + | 0 |
Nissan | 5+ | 3,31 | 5,40 | + | – |
Hyundai-Kia | 5+ | 4,81 | 3,10 | 0 | – |
Renault | 4- | 4,31 | 6,75 | 0 | – |
Volkswagen | 4 | 5,19 | 4,35 | 0 | – |
General Motors | 3- | 6,69 | 5,60 | 0 | – |