Nová Toyota Prius už se rýsuje. Přezbrojí na vodíkový pohon?
Toyota Prius se v aktuální generaci prodává už od roku 2015, a tak začíná vyhlížet nástupce. Ten podle všeho nabídne zcela novou verzi.
Toyota Prius je dnes už tradičně průkopník a propagátor hybridního pohonu. Vždyť už první generace z roku 1997 vsadila na kombinaci spalovacího a elektrického motoru, což se nezměnilo ani u nástupců, jen se hybridní pohon dále ladil. Nyní se už rýsuje pátá generace Priusu, která by však svoji koncepci mohla změnit. Respektive zřejmě nabídne i jinou verzi pohonu.
V japonských médiích se totiž objevily zprávy, že by Prius páté generace mohl nabídnout také verzi na vodíkový pohon. Nešlo by přitom o řešení z modelu Mirai, s vodíkovými palivovými články, ale o méně tradiční řešení, kdy vodík pohání spalovací motor.
Toyota totiž s takovou myšlenkou opravdu koketuje. Prototyp Corolly se spalovacím motorem poháněným vodíkem si nedávno vyzkoušel sám prezident automobilky Akio Toyoda. V sériovém provedení přitom takovou techniku nemá jako první použít Corolla, ale právě příští Prius.
Byla by to vlastně logická volba. Prius je sice léta už zavedeným propagátorem hybridního pohonu, jenže zatímco kdysi byl jediným modelem v nabídce značky s takovým pohonem, dnes je u Toyoty hybrid vlastně standardem. A tak Prius v dnešní hybridní formě jako samostatný model vlastně trochu pozbývá smysl. A tak se nabízí, že nástupce bude propagovat novou generaci pohonu. Právě vodíkovou, které Toyota v dlouhodobém horizontu hodně věří.
Překvapuje však to, že Toyota zvažuje možnost spalování vodíku ve spalovacím motoru. V minulosti se totiž ukázalo, že se nejedná o příliš účinné řešení. Vodík má malou objemovou výhřevnost (ve srovnání s benzinem), a tak potřebujete větší množství vodíku pro zajištění alespoň přijatelné účinnosti takového agregátu. Navíc při spalování vodíku v pístovém motoru vznikají dnes tolik sledované sloučeniny oxidů dusíku. Negativem je i to, že se části motoru výrazně zahřívají.
Kvůli tomu všemu třeba BMW v minulosti ukončilo vývoj spalovacích motorů na vodík a raději se zaměřilo na řešení s palivovými články. Takové auto je tudíž elektromobil, využívající energii právě z vodíkových článků, v nichž elektřina vzniká reakcí vodíku se vzduchem. To je ostatně dnes obvyklá volba u vodíkových automobilů, ať už mluvíme o Toyotě Mirai, Hyundaii Nexo nebo Hondě Clarity.
Příchod vodíkové Toyoty Prius však údajně neznamená, že by model zcela rezignoval na hybridní pohon. Vývoj nového pohonného ústrojí zatím čile probíhá a na trh přijde až kolem roku 2025. Nový Prius by přitom měl debutovat už na konci roku 2022. Nabídnut tudíž bude nadále také ve formě hybridu, očekává se přitom další vylepšení dnešního ústrojí s atmosférickou osmnáctistovkou pod kapotou. V nabídce by ho navíc opět mohl doplnit také plug-in hybrid, s možností dobití baterií ze zásuvky.