Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Harley-Davidson Sportster slaví 60 let a jede dál

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 29. 6. 2017
47
Zobrazit náhledy (47)
Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson Harley-Davidson
Harley-Davidson se sice připravuje na příští rok na své 115. výročí, ale již v letošním roce oslavuje 60 let jedné ze svých nejúspěšnějších modelových řad.

Harley-Davidson Sportster se objevil na scéně v roce 1957 a letos tedy oslavuje své šedesáté narozeniny, ale jeho kořeny lze vystopovat až do roku 1952, kdy byl na trh uveden model K s dvouválcem o objemu 738 cm3, který byl odpovědí na americké značky na levnější importované motocykly z Velké Británie.

První Sportster, který na modelovou řadu K přímo navazoval a nesl interní označení XL, pak dorazil skutečně před šedesáti lety a již tehdy měl jeho dvouválec objem 883 cm3, jímž se pyšní i část současných zástupců této modelové řady.

Ve své původní podobě se Sportster XL s výkonem okolo 24 kW (32 k) a čtyřstupňovou převodovkou stal přímým a úspěšným konkurentem tehdy i na severoamerické půdě velmi populárních britských jednoválců a dvouválců značek Triumph a BSA, jimž byl s maximální rychlostí kolem 148 km/h a dobrým jezdcem v sedle schopen ukázat své zadní partie.

V průběhu šedesátých let šel Sportster plynule s dobou a čas od času absolvoval mírné úpravy, ale žádné zásadní změny se neodehrávaly. To se ovšem změnilo na počátku sedmdesátých let, kdy se zrodil od sériového modelu odvozený XR750, který byl určen pro závodní dráhy a díky svým úspěchům se stal jednou z legend své značky.

V roce 1972 startoval závodník Car Rayborn v Trans-Atlantických závodech na krátkém okruhu, kde s modelem XR750 vyhrál tři ze šesti závodů a stanovil tak nový závodní rekord.

V následujících třech dekádách stáli jezdci závodící na motocyklech Harley-Davidson XR750 pravidelně na stupních vítězů. Namátkou jmenujme například legendární Jaye Springsteena, Chrise Carra, Rickieho Grahama, Merta Lawwilla nebo Kevina Athertona. A může ještě někdy někdo vůbec doufat, že předčí více jak 100 vítězství devítinásobného šampiona Scotta Parkera, z nichž většinu si připsal právě na modelu XR750?

V sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých letech se modelová řada Sportster dočkala velkých změn. V roce 1972 byl poprvé použit motor pojmenovaný Ironhead s litrovým objemem a výkonem 45 kW (61 k) a o čtyři roky se převodovka přesunula doleva, kde je dodnes.

Rok 1977 ukázal, že i Sportster se může proměnit v nepříliš úspěšný model. Tehdy byla totiž uvedena verze XLCR, která sázela na tehdejší módu café racerů a kombinovala litrový dvouválec s moderními litými koly, dvoukotoučovou přední brzdou a malou kapotáží kolem světlometu. Prodejní úspěch se tehdy nedostavil, ale dnes je XLCR vyhledáván sběrateli a jeho cena stoupá.

V první polovině osmdesátých let hodlal Harley-Davidson využít neklesající popularity závodního XR750 pro hliněné ovály a v letech 1983 až 1984 nabízel silniční model XR1000, jehož litrový dvouválec o výkonu 52 kW (70 k) mu umožňoval dosáhnout maximální rychlosti přes 190 km/h, což z něj tehdy dělalo nejrychlejší sériový stroj značky.

Trefou do černého se stalo uvedení modelů Sportster v roce 1986 s motory Evolution o objemech 883 cm3 a 1100 cm3. Na první pohled tyto stroje připomínaly klasiku, ale jejich přepracovaný motor a moderní komponenty podvozku stály za lepší ovladatelnosti i vyšší spolehlivostí.

V devadesátých letech se pravděpodobně nejzásadnější novinkou stalo zavedení pětistupňové převodovky a jednou z hlavních předností byla skutečně široká paleta verzí, kterou se modelová řada Sportster pyšní dodnes.

V prvním desetiletí nového milénia došlo v roce 2004 k modernizaci rámu a o tři roky později byly karburátory nahrazeny vstřikováním paliva. Nejvíce pozornosti k sobě v této době ovšem přitáhl model XR1200 disponující sportovním motorem s výkonem 66 kW (90 k), výkonnějšími brzdami, hliníkovou zadní vidlicí, přední upside-down vidlicí a dalšími moderními prvky.

Od roku 2010 začíná Harley-Davidson řadu Sportster ještě výrazněji inovovat a modernizovat. Představen je například model XL883N Iron, který se stává základním strojem a řada se rozšiřuje ještě o motocykl XL 1200X Forty-Eight, který disponuje tzv. burákovou nádrží, vycházející z designu modelu z roku 1948, díky čemu získává i svůj název. Oba modely v následujících letech prodělaly další inovace, zahrnující například vylepšené odpružení a ABS i celkové propojení moderních technologických prvků současnosti s historií řady.

Dokonalou oslavou 60. výročí řady Sportster se pak stala loňská novinka v podobě modelu Roadster, která více než jasně naznačuje, že tyto stroje značky Harley-Davidson v sobě do budoucna ukrývají ještě značný potenciál pro další vývoj.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku