Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hasiči připravují vyhlášku na hašení elektromobilů. Prodraží parkování

ČTK
Diskuze (28)

Hašení vznícených elektromobilů v podzemních garáží může být nebezpečnější než u běžných aut se spalovacími motory. Generální ředitelství hasičského záchranného sboru (GŘ HZS) proto s ministerstvem vnitra a odbornými skupinami připravuje změnu vyhlášky, ve které by se protipožární opatření daly právně ukotvit.

Opatření ale významně prodražují výstavbu garáží. Parkovací místa v komerční nemovitostech tak mohou být dražší až o 70.000 korun a v bytových domech až o třetinu. ČTK to sdělily oslovené subjekty.

V českých právních předpisech nejsou stanoveny specifické podmínky požární bezpečnosti pro vozidla s elektrickým pohonem, které by zároveň měly být implementací směrnice Evropské unie. Vedení hasičů by tak chtělo právně ukotvit takzvané aktivní a pasivní prvky požární ochrany.

Mezi aktivní patří nutnost specifické elektrické požární signalizace, systém aktivního hašení, jako jsou například zabudované vodní hasicí zařízení a zařízení pro odvod kouře a tepla. Mezi pasivní patří dostatečná požární odolnost stavebních konstrukcí. Dnes jsou pouze doporučeny vytvořenou metodikou.

"V rámci projednávané změny právního předpisu ministerstva vnitra byl proces změny pozastaven a byla zřízena pracovní skupina, kterou řídí GŘ HZS. Členy strategické pracovní skupiny jsou vybraná ministerstva. Následovat bude ještě v průběhu října další jednání pracovní skupiny a na přelomu října a listopadu má dojít k jednání na ministerské úrovni," uvedl mluvčí GŘ HZS Jiří Fröhlich.

Opatření doporučené metodikou developeři už dnes do svých projektů zavádějí. Zároveň také umisťují elektrické nabíječky mimo únikové cesty a lze je při ohrožení požárem na dálku vypnout. Parkovací místa vyhrazená pro elektromobily jsou pak umístěny blízko výjezdů, aby je při vzníceni hasiči mohli jednodušším způsobem vyvézt ven a potopit ve vodních nádržích.

"Parkovací stání pro elektromobily dnes začínají být standardem všech moderních kancelářských budov a jejich podíl postupně roste zároveň s tím, jak roste podíl elektromobilů zejména ve firemních flotilách. V Česku nyní tvoří elektroauta méně než dvě procenta vozového parku, my ale musíme při stavbě budov uvažovat v horizontu desítek let," uvedl mluvčí Penta Real Estate Martin Lánský. Penta doporučené protipožární opatření zabudovala v nové kanceláři Masaryčka i v rezidenčním projektu Nová Waltrovka.

Video se připravuje ...

Lánský dodal, že počet vyhrazených míst tvoří v jejich garážích momentálně jednu třetinu. Problematický je podle něj dále například bezpečnostní požadavek na rozšíření parkovacích míst na 3,5 metru, tedy stejně jako je tomu u parkovacích míst pro invalidy. Tyto a další opatření se tedy následně zobrazí v prodejních cenách parkovacích míst.

"Poptávka po parkovacích místech je obrovská a rozhodně neklesá, naopak. Rozšíření stání logicky povede k jejich nižšímu počtu a vyšší ceně," řekl Lánský.

Podobně k opatřením přistupuje také developer Crestyl, který v Praze 5 staví rezidenční projekt Semerínka s téměř 200 byty. "Při řešení našeho projektu jsme se spojili s předními odborníky na požární ochranu staveb a spoluautory norem, abychom nalezli optimální technické řešení pro specifické parametry garáží. Další doporučená požární opatření, která se objevují v návrzích nových legislativních předpisů, již ale náklady na výstavbu výrazně zvyšují," uvedl projektový manažer Crestylu Pavel Tošovský.

ČTK
Diskuze (28)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
20. 10. 2023 14:49
Re: ZÁKAZ VJEZDU
My bysme uvítali kdyby tam nesměli elektromobily

Je to obecné ohrožení a při požárech baterií vznikají toxické splodiny cca 30-20 0000 x horší než při hoření spalováku.
Náklady na hašení sou 40-100x vyšší.
20. 10. 2023 11:17
Re: Rozumne a bez emócií
Je bežné, keď sa riziká pokroku zľahčujú. Ako aj preceňujú. O to viac, ak ide o ideologickú a veľmi podporovanú zmenu.

Verím v zdravý rozum, rizikovosť niekoľko kg batérií (bicykel, kolobežka) až 550 kg batérií treba fakt dobre posúdiť, a prijať aj preventívne opatrenia. Desiatky ton takých batérií v podzemnom parkovisku by mali byť v budúcnosti štandardom, a nebudú ani všetky relatívne nové ako dnes.

Je skvelé dočítať sa v diskusii, že majú niektorí užívatelia len pozitívnu skúsenosť s mobilným telefónom. Ja osobne by som bol v porovnaní opatrný.
- Riziko 50g batérie v mobile, ktorá navyše nie je vystavená takému nabíjaciemu výkonu, ani takým otrasom a poveternostným podmienkam ako dopravné prostriedky.
- Ale úplne rozumiem, ak niekto ten rozdiel nevidí. :-!
Avatar - Mikesus
19. 10. 2023 16:53
Re: Developeři
Máme účelovou komunikaci v soukromém vlastnictví. A predstav si, platné dopravní značky tam jsou a platí. A pokud se tam namaluje cokoliv jiného, co není platné, prostě je jen na ozdobu. Easy.
Avatar - Mikesus
19. 10. 2023 16:51
Re: Developeři
No tak nějak asi.
Avatar - Ham.
19. 10. 2023 16:05
Re: Developeři
Na svém pozemku majitel žádné platné značky podle zákona používat nemusí (pokud říkáš, že ano, tak sem dej odkaz na zákon, který to nařizuje), stačí provozní řád u vjezdu (což vyžaduje stavební zákon). No a když tam vjedeš, tak tě vyzve abys odjel, když neuposlechneš, tak zavolá policajty aby to zadokumentovali a nechá tě odtáhnout. S nějakou platností dopravních značek se můžeš leda tak vyfotit. Easy Peasy.