Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
V podzemní garáži v centru Prahy shořel Jaguar I-Pace
V podzemní garáži v centru Prahy shořel Jaguar I-Pace
V podzemní garáži v centru Prahy shořel Jaguar I-Pace
V podzemní garáži v centru Prahy shořel Jaguar I-Pace
28
Fotogalerie

Hasiči připravují vyhlášku na hašení elektromobilů. Prodraží parkování

Hašení vznícených elektromobilů v podzemních garáží může být nebezpečnější než u běžných aut se spalovacími motory. Generální ředitelství hasičského záchranného sboru (GŘ HZS) proto s ministerstvem vnitra a odbornými skupinami připravuje změnu vyhlášky, ve které by se protipožární opatření daly právně ukotvit.

Opatření ale významně prodražují výstavbu garáží. Parkovací místa v komerční nemovitostech tak mohou být dražší až o 70.000 korun a v bytových domech až o třetinu. ČTK to sdělily oslovené subjekty.

V českých právních předpisech nejsou stanoveny specifické podmínky požární bezpečnosti pro vozidla s elektrickým pohonem, které by zároveň měly být implementací směrnice Evropské unie. Vedení hasičů by tak chtělo právně ukotvit takzvané aktivní a pasivní prvky požární ochrany.

Mezi aktivní patří nutnost specifické elektrické požární signalizace, systém aktivního hašení, jako jsou například zabudované vodní hasicí zařízení a zařízení pro odvod kouře a tepla. Mezi pasivní patří dostatečná požární odolnost stavebních konstrukcí. Dnes jsou pouze doporučeny vytvořenou metodikou.

"V rámci projednávané změny právního předpisu ministerstva vnitra byl proces změny pozastaven a byla zřízena pracovní skupina, kterou řídí GŘ HZS. Členy strategické pracovní skupiny jsou vybraná ministerstva. Následovat bude ještě v průběhu října další jednání pracovní skupiny a na přelomu října a listopadu má dojít k jednání na ministerské úrovni," uvedl mluvčí GŘ HZS Jiří Fröhlich.

Opatření doporučené metodikou developeři už dnes do svých projektů zavádějí. Zároveň také umisťují elektrické nabíječky mimo únikové cesty a lze je při ohrožení požárem na dálku vypnout. Parkovací místa vyhrazená pro elektromobily jsou pak umístěny blízko výjezdů, aby je při vzníceni hasiči mohli jednodušším způsobem vyvézt ven a potopit ve vodních nádržích.

"Parkovací stání pro elektromobily dnes začínají být standardem všech moderních kancelářských budov a jejich podíl postupně roste zároveň s tím, jak roste podíl elektromobilů zejména ve firemních flotilách. V Česku nyní tvoří elektroauta méně než dvě procenta vozového parku, my ale musíme při stavbě budov uvažovat v horizontu desítek let," uvedl mluvčí Penta Real Estate Martin Lánský. Penta doporučené protipožární opatření zabudovala v nové kanceláři Masaryčka i v rezidenčním projektu Nová Waltrovka.

Video placeholder
Hasiči Olomouc - hašení elektromobilů • HZSOL

Lánský dodal, že počet vyhrazených míst tvoří v jejich garážích momentálně jednu třetinu. Problematický je podle něj dále například bezpečnostní požadavek na rozšíření parkovacích míst na 3,5 metru, tedy stejně jako je tomu u parkovacích míst pro invalidy. Tyto a další opatření se tedy následně zobrazí v prodejních cenách parkovacích míst.

"Poptávka po parkovacích místech je obrovská a rozhodně neklesá, naopak. Rozšíření stání logicky povede k jejich nižšímu počtu a vyšší ceně," řekl Lánský.

Podobně k opatřením přistupuje také developer Crestyl, který v Praze 5 staví rezidenční projekt Semerínka s téměř 200 byty. "Při řešení našeho projektu jsme se spojili s předními odborníky na požární ochranu staveb a spoluautory norem, abychom nalezli optimální technické řešení pro specifické parametry garáží. Další doporučená požární opatření, která se objevují v návrzích nových legislativních předpisů, již ale náklady na výstavbu výrazně zvyšují," uvedl projektový manažer Crestylu Pavel Tošovský.