Motorest Kadrnožka se v roce 1980 stal dějištěm čtyřnásobné vraždy. Vrahem byl vojenský zběh.
Motorest Kadrnožka se v roce 1980 stal dějištěm čtyřnásobné vraždy. Vrahem byl vojenský zběh.
Zlatá studna v Sebranicích na cestě ze Svitav do Brna sloužila jako zájezdní hostinec a dnes slouží řidičům
Zlatá studna v Sebranicích na cestě ze Svitav do Brna sloužila jako zájezdní hostinec a dnes slouží řidičům
13 Fotogalerie

Historie stravování na cestách: Vraždy v motorestu

Martin Karlík

Na cedulích můžete číst, že je tu motorest! To zpívala v roce 1978 Petra Janů. Motoresty a zájezdní hostince ale nejsou jen místy na zaplnění žaludků. Můžou být i místem krvavých zločinů.

Rohlenka, Devět křížů, Naháč, Na Šustně nebo Studená Loučka či Kopičák. To jsou jména známých českých motorestů. Určitě jste o nich slyšeli, možná jste v nich měli oběd, večeři nebo alespoň kávu.

Některé motoresty jako třeba Devět křížů vznikly se stavbou dálnic nebo nových silničních tahů. Jiné jako třeba Zlatá studna existují po staletí. Původně byly zájezdními hostinci či přepřahacími stanicemi koní. Takový zájezdní hostinec musel mít čisté stáje, které hostinský nechal pravidelně dezinfikovat vápnem. Když přijel forman s povozem, nechal koně stát venku a šel se nejprve podívat, jestli je stáj čistá.

Když se mu nezdála, jel jinam. Riziko, že koně chytí nějakou nemoc a nebudou vydělávat, za to nepohodlí s přesunem k dalšímu podniku stálo. Pokud měl majitel zájezdního hostince své koně třeba na přípřež v kopcovitém terénu, musel je mít v oddělené stáji. A tak jako koně formanů nemohli do jedné stáje s jinými koňmi, nemohli popíjet obyčejní hosté v jednom sále s formany. 

Nešlo jen o nějakou stavovskou čest či povýšenost, ale o otázku bezpečnosti. Protože formani u sebe mívali dost peněz a zároveň se bavili o tom, kdo kam jede, nebylo záhodno, aby s nimi seděl ve stejné místnosti někdo, kdo by mohl dát tip na přepadení povozu s cenným nákladem. Pro formany tak musel být k dispozici salonek. Do něj směli ostatní hosté jen na pozvání formanů. 

Protože šlo o velmi solventní klientelu, tak se často při příjezdu formanů narážel čerstvý sud. A když se zábava pěkně rozjela, dokázali vozkové pustit chlup a pít až do rána. Na rozdíl od dnešních řidičů kamionů si nemuseli moc lámat hlavu s nějakým zbytkovým alkoholem.

Zlatá studna

Některé motoresty mají svou historii hezky popsanou třeba na jedné stránce jídelního lístku. Při čekání na jídlo se tak můžete začíst a taky zasnít a přenést se do časů, kdy silnice nebyly řidičů scanií, volv, dafů nebo manů, ale starých formanů. Jedním z takových motorestů, který byl původně zájezdním hostincem, je třeba Zlatá studna v Sebranicích u Boskovic na silnici I/43 ze Svitav do Brna.

Tady si můžete v jídeláku nebo taky na webu motorestu přečíst, že obědvat a večeřet se tu dalo už před 200 lety a možná i dřív. Historie zájezdního hostince a přepřahací stanice je tu doložená už v roce 1725. Byla tu i poštovní stanice a taky se tady vybíralo mýto. V roce 1836 tu při cestě na svou korunovaci nocoval poslední korunovaný český král Ferdinand V. řečený Dobrotivý. Ne každý návštěvník motorestu či zájezdního hostince je ale dobrotivý.

Čtyři mrtví

S krvavým příběhem, kde nechybí láska, násilí a mrtvoly, si spojujeme hlavně Devět křížů na dálnici D1. Podle legendy tu došlo v 16. století ke zmasakrování svatebního průvodu. Proto se tam podle legend stávají nehody aut svatebčanů, novomanželů nebo kohokoliv, kdo má něco společného se svatbou. Statistika nehodovosti ale nic takového nepotvrzuje. Vše je prostě jen krásná legenda. 

Mnohem krvavější je historie dnes už zaniklého motorestu Kadrnožka na staré silnici z Plzně na Rozvadov za Holostřevy před Borem. Když sem v neděli 1. června 1980 přijel jeho vedoucí, zaskočil ho neskutečný klid. Bylo chvíli před otevřením, ale v motorestu nebyl žádný ruch. Auta a jízdní kola personálu stála na parkovišti, ale jinak vše vypadalo opuštěně. Všude zamčeno, klíče zevnitř, jedno okno prostřelené. Sebral se, odjel na místní oddělení VB a vše nahlásil.

Když se dovnitř příslušníci VB dostali, našli uvnitř svlečenou mrtvou mladou servírku, v kuchyni taktéž zcela nahou zastřelenou sedmadvacetiletou kuchařku. Bez známek života objevili i starší paní, která si v motorestu přivydělávala k důchodu, a mladého brigádníka.

Podezření padlo na vojína Bugára, který brzy ráno utekl z nedalekých kasáren. U motorestu po hrůzném činu ukradl Škodu 110 R zavražděné kuchařky a odjel. Před Plzní ho dohání policejní hlídka. Po střelbě na pneumatiky končí erko v příkopu. Příslušníci VB vyzývají amplionem Bugára, aby se vzdal. Ten ale vystřelí ze samopalu dávku nábojů do své hlavy. 

Motiv tohoto hrůzného činu se nikdy nepodařilo odhalit. Motorest už dnes neexistuje. V 90. letech dvakrát vyhořel. Na tomto opuštěném místě pak několik osob spáchalo sebevraždu. Ironií osudu je, že sebevrahy zde připomínají pomníčky, oběti zákeřného vraha nic.

Zánik

Nesmíme zapomenout ani na kuriózní motoresty zřízené ve vyřazených letadlech, lodích nebo železničních vagonech. O těch jsme psali ve Světě motorů 33/24. Část těchto podniků už bohužel patří minulosti.

A zanikají i klasické motoresty. Některé pohřbil covid, jinde se přidala třeba stavba obchvatu, dálnice nebo přeložka silnice.

Dnes tak už cestou z Hradce Králové do Náchoda řidiči nejezdí kolem dveří motorestu v Čáslavkách. Po dostavbě přivaděče k dálnici jsou Čáslavky poklidnou vesničkou a motorest zeje prázdnotou.

Pivo, samozřejmě nealkoholické, už vám nenačepují ani u Sv. Václava v Podhořanech na cestě z Čáslavi do Chrudimi. A tak bychom mohli pokračovat. Dnes už řada motoristů spíš než motoresty vyhledává benzinky, kde rychle zhltnou bagetu či produkt označený jako klobása. Ostatně čerpací stanice se snaží i svým marketingem lákat nejen na tankování, ale právě i na občerstvení. To je totiž často důležitý zdroj příjmů benzinek, někdy dokonce důležitější než prodej paliv.

Jak zaznělo na loňském setkání provozovatelů čerpacích stanic Petrol Summit, s rostoucím počtem elektromobilů a nutností čekat na dobití svého vozu roste i význam gastronomie pro řidiče a jejich pasažéry.

Třeba se tak zase dočkáme krásně zdobených zájezdních hostinců, kde budeme čekat na zotavení svých aut před další cestou. A pokud budou auta jezdit sama, budeme si moci dát i to pivo, které tak lákalo staré formany.

Video placeholder
Nehody na dálnici • Zdroj: Policie České republiky – KŘP Jihomoravského kraje

Legenda z autobahnu

Známý motorest Holledau na německé dálnici A9 je v současné době nejstarším dosud provozovaným na síti německých dálnic. I autor tohoto textu si při cestách do Mnichova nemůže odpustit zastávku na currywurst v Holledau. Funguje od 4. listopadu 1938. Ještě starší byla Raststätte Rodaborn taktéž na A9. Tento podnik je ale od roku 2004 zavřený.

Známý motorest Holledau na německé dálnici A9 je v současné době nejstarším dosud provozovaným na síti německých dálnicZnámý motorest Holledau na německé dálnici A9 je v současné době nejstarším dosud provozovaným na síti německých dálnic | Zdroj: Svět motorů

2x9 křížů

S motorestem Devět křížů na Vysočině je spojená známá pověst. Mládenec z Uher se po přepadení léčí ze zranění u sedláka, který má hezkou dceru. Mladí se do sebe zamilují, tatínek je ale proti, a tak chudý mladík odchází vydělat peníze do světa. Když se vrací, schyluje se už ke svatbě jeho milé s bohatým sedlákem. Zhrzený milenec s kumpánem proto přepadne svatební průvod. Bohužel kumpán zabije i nevěstu, nešťastný mladík tak nakonec spáchá sebevraždu. Příběh nešťastné lásky, který taky skončil smrtí devíti lidí a vztyčením devíti křížů, se vypráví i na Náchodsku u Červeného Kostelce. Dokonce je tu i motorest, který má 9 křížů v názvu. V obou případech se o pomník s kříži starají či starali benediktini.

Těchto devět dřevěných křížů v lese kousek od dálničního sjezdu dalo název známému motorestu na dálnici D1Těchto devět dřevěných křížů v lese kousek od dálničního sjezdu dalo název známému motorestu na dálnici D1 | Zdroj: Svět motorů