Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Bus Evadys pro mnoho misí

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Pomalu se schyluje k tomu, že do popředí zájmu se zase vrátí autobusy pro vícero využití, mezi něž patří typ Evadys.

Vlivem nákazy značně ochabl turistický provoz, ale linková doprava se do běžného stavu dostane rychle po uvolnění opatření proti nákaze. Proto lze předpokládat velkou renezanci víceúčelových autobusů schopných linkového a později i krátkého turistického provozu. Poslední novinka v tomto segmentu byla odhalena firmou Iveco Bus před čtyřmi roky, proto si zaslouží tento mimořádně funkční, ale i konstrukčně velmi zajímavý autobus pořádně prohlédnout.

Linky

Evadys byl speciálně navržen tak, aby uspokojoval rostoucí nároky regionálních a celostátních linek, stejně jako nároky turistické dopravy na krátké a středně dlouhé vzdálenosti – nároky zaměřené na špičkové služby kombinované pro linkovou i zájezdovou dopravu. Konstrukcí stojí mezi řadou Crossway a coachem Magelys.

Evadys je ideálně přizpůsobený cestám s častými zastávkami, pro něž se méně hodí vysoké turistické zájezdové autobusy s obrovskými zavazadelníky, ale které jsou zároveň dost dlouhé na to, aby nabídly velkou kapacitu a dostatek komfortu pro cestující.

Vyšší Crossway

Univerzální model může pochlubit stejnou délkou (12 m a 12,96 m) i šířkou 2,55 m jako Crossway. Celková výška s klimatizací však narostla na 3,46 m, což při stejné výšce interiéru znamená nárůst zavazadlových schrán.

Nabízí stejné přednosti z hlediska snadného ovládání, ergonomicky řešeného pracoviště řidiče, aktivních a pasivních bezpečnostních systémů (ABS, ASR, ESP, LDWS, R66.02) a spolehlivosti. Evadys také nabízí zvýšený komfort díky vylepšené aerodynamice a snížení aerodynamického hluku. Spolu s antikorozní úpravou karoserie ponořením v kataforetické lázni, která zajišťuje její životnost.

Výkonnější a všestrannější motor pro nový Evadys využívá výkonovou verzi 294 kW šestiválce Cursor 9 s možností výběru přímo řazené, robotizované či automatické převodovky. Exkluzivní technologie Hi-SCR, která se obejde bez recirkulace výfukových plynů (EGR) i rizikové regenerace filtru pevných částic za vysokých teplot, maximalizuje efektivitu motoru, přitom však snižuje škodlivé emise, a tím přispívá ke zlepšování životního prostředí. Díky dvouhmotovému setrvačníku motor pracuje velmi jemně a ani cestující na zadních sedadlech o něm během jízdy téměř nevědí.

Vyšší podlaha

Zavazadlové schrány Evadysu nabízí díky zvýšené konstrukci v průměru o 3 m3 více prostoru než Crossway. Dveře zavazadlových schrán jsou snadněji ovladatelné, zavěšené na pantografech s centrálním zamykáním.

Podlaha uličky ve výšce 1,142 m nad vozovkou tvoří mezistupeň meziměstského vozu Crossway (0,86 m) a zájezdového vozu HD Magelys se zvýšenou podlahou 1,4 m. Tím Evadys zvládá kromě linkového provozu také turistickou dopravu na středně dlouhé vzdálenosti.

Mnoho specifikací

Dvounápravový model nabízí tři typy dveří podle potřebného uspořádání sedadel. Jednokřídlé střední dveře kombinuje s WC umístěném uprostřed, dvoukřídlé střední dveře nabízejí dostatek prostoru pro plošinu pro vozíčkáře. Jednokřídlé zadní dveře umožňují maximální využití zavazadlových schrán s rekordní velikostí 10,2 m3, jež u třináctimetrové verze spolu s 1,8 m3 objemu vnitřních zavazadlových košů dávají dohromady 12 m3.

Pohodlí standardem

Dopravce si může vybrat z patnácti různých uspořádání sedadel, což z Evadysu činí ideální víceúčelový zájezdový autobus. Autobus vyniká také komfortem, standardně je vybaven dvojitými izotermickými skly, vylepšenou izolací a na přání nabízí možnost luxusnějších sedadel typu Spacio. Na přání lze získat ledničku zabudovanou do palubní desky, kávovar, kuchyňku, LCD monitory, USB zásuvky a připojení wi-fi. Ke standardní výbavě rovněž patří výdechy klimatizace samostatné pro každého cestujícího, nepřímé LED osvětlení v prostoru pro cestující a elektricky ovládané okno řidiče.

Výroba v Česku

Model Evadys se vyrábí v České republice v závodě Iveco Bus Vysoké Mýto. Zde dochází již několik let ke stálému meziročnímu nárůstu výroby, jejíž základ tvoří model Crossway. V roce 2018 bylo ve Vysokém Mýtě vyrobeno 4286 autobusů, v loňském dokonce 4612 vozidel.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme