Honda S660: Premiéra sériového kapesního roadsteru se blíží
Honda představila před rokem v Tokiu koncept malého roadsteru S660. Jeho sériová produkce už je takřka na spadnutí a ukáže se během maximálně několika týdnů.
Na první skutečně oficiální fotky minisporťáku s háčkem si budeme muset ještě počkat, ale internetem už koluje nekvalitní scan brožury spolu s technickými údaji. V japonštině, samozřejmě, takže obyčejný Evropan porozumí maximálně číslům...
Honda se vrací do této kategorie po delší pauze. Historie začala typem S360 už v roce 1962, pokračovala modely S500, S600 a 800 už existovaly i coby kupé. Řadové čtyřválce vycházely pochopitelně z motocyklové konstrukce, takže jim nechyběl výkon, čtyřstupňové převodovky přenášely newtonmetry vždy dozadu. Designéři se značně inspirovali v Británii, ať už u MG nebo u Triumphu. Šestistovky a osmistovky se dostaly už také do Evropy. V roce 1970 výroba poslední řady skončila.
V letech 1991-1996 na ně navázal hranatý Beat s designem od Pininfariny, už pětistupňovou převodovkou a pro změnu řadovým tříválcem o objemu 0,66 l - limitním pro třídu kei cars. Dvoudveřovým roadsterem se stejně velkým motorem totožné základní konstrukce je i novinka. Zcela jistě jej dopuje turbodmychadlo a poskytuje maximálních 47 kW v 6000 otáčkách. O přítomnosti přeplňování svědčí i maximální hodnota točivého momentu: 104 N.m ve 2600 min-1 přenáší šestistupňový manuál, případně variátor CVT pro ty, kdo nechtějí hýbat s pákou, zcela jistě dozadu. Honda slibuje průměrnou spotřebu jen 4,1 l/100 km.
Autíčko na délku měří 3395 mm, do šířky 1475 mm a na výšku má jen 1180 mm. Váží na dnešní dobu muších 830 kg a vzdálenost mezi nápravami činí 2285 mm. V Japonsku se postaví hlavně aktuálnímu Daihatsu Copen s pevnou skládací střechou, snad se dočkáme i návratu Suzuki Cappuccino. Označením se ale vrací do v úvodu zmíněné minulosti a tvary přídě zase k Beatu.
Design rok starého konceptu zůstal víceméně zachován, jen interiér je civilnější, dostal volant z nového Jazzu/Fitu. Ten se zatím nachází pouze vpravo. Přístroje jsou převážně digitální, jak velí moderna. To lze říci i o pásech denních diod vpředu a zadních LED, nebo o kontrolkách v „kšiltu“ nad budíky. Studie tyto vychytávky včetně vizuálně propojených světel měla, zda přežijí do série, zatím nevíme.
Dvoučlenná posádka je chráněna masivními integrovanými oblouky za svými hlavami, ty se objevily už u elektrické studie EV-Ster před třemi lety. V Zemi vycházejícího slunce se ale nesveze rychleji než 140 km/h, předpisy pro kei cars jsou striktní v motorech, rozměrech i maximální rychlosti. Prodej jinde než doma znamená v tuto chvíli zatím pouhou spekulaci. Tříválcová šestsetšedesátka je na export trochu málo, takže pro něj údajně dostane litrový motor, opět s turbem. Bude se jmenovat S1000 a dorazí i k nám? Bylo by to fajn. V Evropě včetně České republiky se dal kdysi koupit akorát první Copen od konkurence...