Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Ioniq 5 N prošel zimními testy, zadriftoval si i s WRC speciálem

Ondřej Mára
Diskuze (9)

První čistě elektrický model divize N, navíc také první model N s pohonem všech kol, absolvoval testování v podmínkách arktické zimy. Premiéra je naplánována na červenec.

Automobilka Hyundai se pochlubila zajímavými informacemi z vývoje ostrého modelu Ionig 5 N, který nedávno absolvoval testování v extrémních zimních podmínkách u švédského Arjeplogu, kde má automobilka svůj polygon Hyundai Mobis.

Ten díky své poloze nedaleko severního polárního kruhu umožňuje provádět komplexní zimní testy při teplotách, které dosahují až -30 °C. Automobilka si tak může novinku vyzkoušet například na zledovatělém povrchu s nízkou adhezí. Specifické podmínky navíc umožňují vůz připravit jak na příjemnou svižnou jízdu, tak na bezpečné a předvídatelné vlastnosti za extrémního počasí.

Video se připravuje ...

Jak Hyundai připomíná, model Ioniq 5 N je postaven na modulární platformě pro elektromobily E-GMP a využívá technologie a know-how, které značka N přebírá z motosportu. Nový model by pak měl posunout laťku elektrifikovaných sportovních výkonů a podobně jako další modely N by se měl stát preferovanou volbou v segmentu „sportovních elektromobilů pro běžný provoz“.

Stejně jako optimalizujeme nastavení našich sportovních modelů N v ostrých zatáčkách na Nürburgringu, tak je zdokonalujeme rovněž v ostrých zatáčkách a na zledovatělém povrchu našeho zkušebního polygonu v Arjeplogu. Cílem je zajistit, aby naše vozy N podávaly maximální výkony také v nejextrémnějších zimních podmínkách,“ uvedl Till Wartenberg, viceprezident N Brand Management a sub-divize motosportu z Hyundai Motor Company.

S hrdostí můžeme potvrdit, že Ioniq 5 N svými všestrannými vlastnostmi perfektně splňuje naše přísná kritéria, a to nejen z hlediska sportovních výkonů. Věříme, že jako první sériově vyráběný model N s elektrickým pohonem naváže na dosavadní úspěchy značky N.

Parametry prvního elektromobilu značky N sice neznáme, jeho platforma je však osazena dvěma elektromotory, takže nabídne pohon všech kol. Naladění vozu pak bylo optimalizováno tak, aby nabízel vysoké výkony ve všech provozních podmínkách. To pak vůz ukazuje i ve videu, kde si střihnul i jízdu bokem po zamrzlém jezeře společně se soutěžním speciálem Hyundai i20 N WRC Rally 1. Scéna odehrávající se za rozbřesku má přitom symbolizovat začátek nové éry divize N.

Schopnosti vozu pro ostrou jízdu zatáčkami přitom umocňuje systém N Drift Optimizer, tedy jízdní režim vytvořený pro průjezd zatáčkou řízeným smykem. Jízdní režim optimalizuje rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola, velikost točivého momentu, tuhost odpružení, ovládací síly na volantu a činnost elektronického samosvorného diferenciálu e-LSD.

Systém e-LSD byl vytvořen speciálně pro model Ioniq 5 N a plní stejnou funkci jako konvenční samosvorný diferenciál, reaguje ale rychleji a precizněji. Řídící jednotka systému sleduje signály ze senzorů otáčení kol a na jejich základě určuje okamžiky, kdy příslušné kolo vyžaduje více točivého momentu, aby se zvýšila celková adheze vozu. e-LSD tak zlepšuje ovladatelnost nejen při průjezdu zatáčkou a rychlé jízdě na závodním okruhu, ale také za nepříznivých provozních podmínek.

Video se připravuje ...

Optimalizaci rozdělování točivého momentu v různých jízdních režimech pak zajišťuje funkce N Torque Distribution, díky které si řidič může zvolit velikost točivého momentu přenášeného na přední a zadní kola. Mezi systémy N Torque Distribution a e-LSD probíhá vzájemná spolupráce, aby bylo možné plynule měnit poměr rozdělování hnací síly při jejím přenosu na všechna čtyři kola. Oba systémy se vyznačují rychlými reakcemi na okamžitý nárůst hnací síly a její nepřerušovaný přenos.

Jak je tedy z videa i prvních zpráv patrné, automobilka si dává na vývoji svého prvního čistě elektrického N modelu opravdu záležet. V blízké budoucnosti lze navíc očekávat i další zajímavé ukázky a technické zajímavosti. Automobilka už totiž oznámila i termín premiéry, která se uskuteční během července tohoto roku.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - Ji/Ri
2. 4. 2023 17:54
Re: Jsem konzervativni a mam sve "pravdy"...
Tohle platí na 98% tvých příspěvků ale ... ;-)
2. 4. 2023 09:01
Re: e-LSD
Ok, tak obycejna uzaverka diferencialu.
Nevim, co presne myslis samosvorem, kdyz ne torsen ani obycejnou uzaverku...

Ale to je jedno, chces videt nazorne, jaky pohon ma v trakci navrch?
Diky rychlosti regulace a diky tomu, ze ovladas kazdou napravu zvlast.
https://youtu.be/urCwrq6xaxc
Samozrejme ze ten elektricky. :yes:
2. 4. 2023 07:19
Re: e-LSD
Ani "obyčejný" samosvor žádné zpoždění nemá.
Jediné snad s viskózní spojkou
1. 4. 2023 08:15
Re: e-LSD
No asi mysli porovnani s obycejnym samosvorem, ne s torsenem. :-)

Existuje jen jedno optimalni reseni.
A sice zadny diferencial... resp. 4 motory. ;-)
https://www.rimac-automobili.com/…orque-vectoring/
Rimac :yes:

Ale i dva motory s timhle "pomalym" diferakem budou brutalni...
Sbohem evo i wrx.

PS Co je smutne, ze odpurcum EV zcela chybi smysl pro humor. Viz aprilovy "zert" sefredaktora sveta motoru. Jeho aprilovy "zert" je ale spis ustepacny nez vtipny. :no: :no: :no:
https://zpravy.aktualne.cz/…ae20cc47ab5f122/
1. 4. 2023 05:17
e-LSD
.... Systém e-LSD.... plní stejnou funkci jako konvenční samosvorný diferenciál, reaguje ale rychleji a precizněji.....

Měl bych kontrolní otázku - ví autor jaká je prodleva konvenčních samosvorů, například torsenu? Podle mě je nulová, tak by mě docela zajímalo co může reagovat rychleji