Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Sonata Hybrid 2,4 CVVT (154 kW): Elektromotor má snižovat spotřebu ve městě i na dálnici

Ondřej Láník
Diskuze (65)
Včera zahájená New York Auto Show 2010 je svědkem dalšího významného milníku v dějinách Hyundaie na americkém trhu. Nová Sonata YF se zařadila mezi sedany s hybridním pohonem. Má konkurovat hybridním modelům Toyota Camry, Nissan Altima, nebo Ford Fusion.

Nový hybridní systém, který Hyundai instaloval do nové generace Sonaty (YF), nese název Hybrid Blue Drive. Jeho základem je celohliníkový čtyřválec 2,4 CVVT Theta II s přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním sacích a výfukových ventilů. Pro potřeby hybridní soustavy bylo pozměněno časování a motormanagement tak, aby motor pracoval v tzv. Atkinsonově cyklu, který zvyšuje účinnost na úkor točivého momentu v nízkých otáčkách. Právě v té oblasti ale vykrývá momentovou charakteristiku synchronní elektromotor.

Spalovací motor má ze zdvihového objemu 2359 cm3 nejvyšší výkon 124 kW při 6000 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 211 Nm při 4250 min-1. Elektromotor odvádí maximum 30 kW v pásmu 1400 až 6000 min-1 a 205 Nm mezi 0 a 1400 min-1.

Na rozdíl od konkurenčních řešení s planetovým děličem výkonu je elektromotor u Hybrid Blue Drive instalován mezi spalovací motor a šestistupňovou automatickou převodovku, na místo kde běžně bývá hydrodynamický měnič točivého momentu. Hyundai přesto slibuje vlastnosti full-hybridu. Tedy v prvé řadě možnost jízdy na čistě elektrický pohon a to až do rychlosti 62 mph (cca 99 km/h). Elektromotor tedy bude spotřebu paliva významně ovlivňovat nejen ve městě při popojíždění, ale i mimo město. V USA, kde jsou rychlostní limity na dálnicích přísnější než v Evropě, lze počítat i s úsporou při jízdě v dálničním režimu.

Další úpravy spalovacího motoru (snížení vnitřního tření, olej s nižší viskozitou, úpravy systému chlazení) přinesly snížení spotřeby samotného motoru o 10 %. Řídicí jednotka systému Hybrid Power Control (HPC) automaticky vypíná spalovací motor při stání, nebo není-li jeho chod nutný. Hybrid Starter Generator (HSG) motor samočinně startuje. Součástí hybridního řešení je i rekuperace energie při brzdění. Elektrifikací prošel kompresor klimatizace, která tak není závislá na chodu spalovacího motoru.

Elektrická energie je skladována v přední části zavazadlového prostoru ve 270V lithium-polymerové akumulátorové sadě s kapacitou 5,3 Ah. Hyundai uvádí, že je Li-Pol akumulátory překonávají NiMH i Li-Ion akumulátory tím, že mají být odolnější a při srovnatelné kapacitě menší a lehčí. Konkrétně mají být lithium-polymerové akumulátory o 20-30 % lehčí, o 40 % menší a mají mít 1,7x vyšší energetickou hustotu než NiMH akumulátory, používané v dnešních hybridních automobilech. Proti Li-Ion akumulátorům má Li-Pol výhodu ve vyšší energetické hustotě, nižších výrobních nákladech a delší životnosti (zvládají větší počet nabíjecích cyklů). Dodavatelem nových akumulátorů pro Sonatu Hybrid bude společnost LG Chem. Automobilka bude poskytovat na akumulátory záruku 10 let nebo 150 tisíc mil.

Hybridní Sonata se od verze s konvenčním pohonem liší taky vzhledem. Aerodynamická optimalizace se odráží v součiniteli aerodynamického odporu cx =0,25. Zcela nová je příď (maska, světlomety, přední nárazník) a exkluzivní odstín metalického laku. Uvnitř jsou specifické materiály na sedadlech a interiérových plastech. O aktuální činnosti systému informuje displej s úhlopříčkou 4,2 palce na přístrojovém štítu.

Ondřej Láník
Diskuze (65)
2. 4. 2010 12:23
Re: Technika
Co je nejzajimavejsi, pokud se jedna o internetove/medialni technologie tak bych tomu i veril, ze USA kraluje!

Co je chytre na Korejcich, ze ani maji ve vsem prstu a nedelaji cely vyrobek ale zasobuji svet vnitrnima castme ruznych pristroju!

Mobile navigation 50% svetove produkce
NAND Flash Memory 43% svetove produkce
Mobile Wimax 35% svetove produkce
Dram memory 30% svetove produkce
Color leser printer 30% svetove rpodukce
Larg LCD Panel 28% svetove produkce
Flat Panel TV 20% svetove produkce
Mobile phones 18% svetove produkce
Computer monitors 15% svetove produkce

Nerikam, ze jsou nejlepsi ale jen to, ze v soucastne dobe nasazuji svetovy trend a pokryvaji naco si jen vzpomenes!

Driv ci pozdeji nekdo je prevalcuje, ono nelze byt donekonecna No. 1 v nicem!

2. 4. 2010 09:36
Re: Je len otazkou casu kedy
Ta zemička, pokud myslíš Jižní Koreu, patří dnes mezi nejsilnější světové ekonomiky. Její růst nastartovalo USA po korejské válce, takže i celkem logicky patří k nejvýznamnějším obchodním partnerům USA. Jistě, někdy děcko vyroste příliš a příliš rychle, takže ani pěstounům to nemusí být příjemné. Čínský hospodářský drak se také nezrodil z čistého nebe. Evropský a americký hospodářský svět tím sám sebe díky své investorské píli dostal na pokraj (nebo už za okraj?) defenzívy. Strmě rostoucí hospodářské postavení skupiny HKA a její sebevědomí je součástí toho všeho.
Jinak si zopakujme, že design Hyundaie řídí z Namyangu globální šéf pan Oh, ale že evropským šéfem designu je ex-BMW Thomas Buerkle, a šéfem US designu ex-GM Philip Zak (Opel Ampera...). Z mého pohledu speciálně Hyundai v posledních 2 letech rychle dospívá ke své názorově důsledné podobě designu, a tahle Sonata v "blue" verzi je toho dalším důkazem. Evidentně se u ní klade důraz na čínský a americký trh, jako nejvýznamnější pro dosažení potřebného odbytu. Pro Evropu se údajně chystá přizpůsobená verze i40. Kdo se nezaujatě podívá na proměny designu Seatu a Hyundaie, uvidí, oč tu běží. Bionický a dynamizovaný design exteriéru může být často pociťován jako nepatřičný a dokonce až vulgární, je zkrátka nápadnější, osobnější, emocionálnější, víc orientovaný na "okamžik", a tudíž taky riskantnější a až na špičkově vydařené kousky rychleji podléhá času. Byla ale v několika generacích vychována velmi silná skupina klientů, kteří mu dávají přednost, a to je argument.
2. 4. 2010 06:37
Re: Je len otazkou casu kedy
1. Golf je výrazně lepší téměř ve všech paramatrech vyjma ceny. Nesrovnatelně lepší řízení (ceed má zcela gumové), řazení, komfort jízdy (ceed tvrdý jako koza, přitom NE sportovní), interiér (doporučuji tvrdé lavice ceedu na jízdu 500 km, fakt zážitek), motory (do Golfu jdou dát opravdu výborné, do ceeda jen slušné). To není jen můj subjektivní názor, to ti potvrdí asi každý příčetný člověk, který není jen nějaký žilinský fanda, ale má v reálně něco najeto s oběma vozy. 2. Že si někdo dobrovolně vybere horší vůz kvůli nějakému domnělému studu? Hm, jsem rád, že takoví lidé existují. Nám ostatním neškoděj a aspoň je sranda.
Avatar - Falco
2. 4. 2010 01:40
Re: Technika
Já tedy naopak myslím, že největší náskok mají USA, pokud jde o výzkum, vzdělání a technologicky náročná odvětví.
2. 4. 2010 00:42
Re: Technika
To neni jen automobilkou!

To je o celem Korejcich - nacasovani - velkem riziku atd a zacalo to kolem roku 1980 "Samsung Electronics" konglomeratu s 10 biliony profit za rok 09 pokryvajicich asi kolem 60 nej techlogicky vyspelejsich firem z velmi pestreho odvetvi - zacaloto Samsung zacal obchodovat s vlnou - cukrem -chemickou -stavebnictvi.

Zakladatel Hyundae Chung Juyung zacal vystavbou silnic a pote se rozhodl vybudovat vlastni automobilovy prumysl a samosebou ma i Kiu!

Korejci jsou neco jako bylo Japonsko pred svym rustem a take nejvetsi hrozbou, ze je prevalcuji! A korejci se zase boji, ze je jednou prevalcuji Cinane v technologiich za XY let!

Je to az zvlastni, ze proste nikdo z Evropy ci USA ci vychodu v technologiich nestaci. Korejci dodavaji 40% soucasti do telefonu/ TV a jine elektroniky zahrnujici i do Japonskych TV.

Proc to tak je? Nevim!