Inovace v testování pneumatik snižuje náklady. Ale čí hlavně?
Testovat pneumatiky znamená mimo jiné také zjišťovat, jak rychle klesne jejich tlak po přesně definovaném defektu. Možnosti testování ukazuje firma Koala Technologies.
Moderní auto není jen o konektivitě, pohonu či podvozku. Velmi důležité jsou také pneumatiky, neboť ty vás „drží na vozovce“. Jak se zvyšuje rychlost vozidel a zároveň se auta stávají stále těžší, rostou také nároky na jejich pneumatiky.
Spolu s tím se zvyšují také požadavky na měřicí a testovací techniku. Smyslem je zjistit, jak rychle po defektu dojde k úniku vzduchu a tedy ke snížení tlaku v pneumatice. Pneumatiky „bez vzduchu“ zcela zásadně mění ovladatelnost a chování vozidla při jízdě. A tedy přímo souvisí s aktivní bezpečností.
Testování rychlého úniku vzduchu z pneumatiky simulující situaci bezprostředně po jejím defektu probíhá na přesně definované trati konkrétní rychlostí. K poškození pneumatiky dojde mechanicky najetím na ostrý předmět. V tu chvíli nastane prudké snížení tlaku v pneumatice na okolní, tedy atmosférický.
V některých případech je účelem těchto testů také zjistit, jak dlouho po prudkém snížení tlaku zůstane poškozená pneumatika na ráfku kola. V jiných případech se měří a vyhodnocuje také příčná stabilita vozidla.
Zmíněné zkoušky musejí v zámoří odpovídat americkému předpisu FMVSS 110 vydanému americkým Národním úřadem pro bezpečnost v silniční dopravě NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).
Metodika těchto testů počítá s poškozením pneumatiky na více místech. V praxi obyčejně dojde k poškození obou na jedné straně a to i přesto, že testy dle zmíněné metodiky (FMVSS 110) požadují testování na defekt pouze u pneumatik na předních kolech, primárně z důvodu toho, že se vždy jedná také o řídící část vozidla.
Uvedené testy sice mají vypovídající charakter a pro bezpečnost provozu je jejich provádění nezbytné i z důvodu homologace pneumatik pro dané vozidlo, jenže zároveň jsou také dost drahé, nemluvě o nepříznivém ekologickém dopadu. K tomu, aby byly testy skutečně objektivní a jejich výsledky vypovídající, je třeba je několikrát opakovat. Přirozeně to vede k větší spotřebě pneumatik.
Levně a efektivně
Ekonomika hraje důležitou roli v podstatě v každém odvětví a tedy i v oblasti testování pneumatik. Ve snaze snížit náklady vyvinula americká firma Koala Technologies měřicí zařízení Te.Sense Bloom. Jeho největší předností je, že dokáže měřit rychlost poklesu tlaku v pneumatice při jejím poškození, aniž byste ji fyzicky poškodili.
Zařízení se skládá z centrální jednotky, která se připojí na kolo s pneumatikou. Jejími součástmi jsou snímač tlaku a elektrické vzduchové čerpadlo, které dodává vzduch do centrálního ventilu, který se hadicemi propojí s pneumatikou. Jakým způsobem, tisková zpráva nespecifikuje. Z dostupných obrázků je pouze vidět vícenásobné připojení jednotky k pneumatice za vnitřní částí ráfku.
U centrálního ventilu lze nastavit jednak množství vzduchu, které jím má protékat za časovou jednotku (ta může být menší než 750 milisekund) a jednak rychlost průtoku. Tímto lze simulovat různě rychlou ztrátu tlaku.
Celý systém je doplněn o další zařízení. Jednak je to napájení napětím 12 voltů stejnoměrných, což znamená, že Te.Sense Bloom lze připojit na běžnou startovací baterii vozidla. Dále je zde měnič napětí. Přirozeně nechybí ani řídicí jednotka, která zpracovává data o tlaku a převádí je do digitální formy pro komunikaci s datovými sběrnicemi CAN. Zařízení se spouští z ovládací jednotky umístěné ve vozidle.
Te.Sense Bloom pracuje s tlakem až 100 psi, tedy 6,8 baru. Běžné automobilové pneumatiky se hustí na 2,2 až 2,5 baru. A dále až do rychlosti 140 km/h. Základní testovací a měřící sada vyjde na 20.000 amerických dolarů, což je více než 440.000 korun.
Cena se zdá velmi vysoká, je ale třeba vzít v potaz vysokou kvalitu jednotlivých komponentů a také přesnost měření. Přesto se nemůžu ubránit dojmu, že při pohledu na obrázek rozložené sestavy zařízení vypadá jako předmět zakoupený někde v Asii. Holt zdání občas klame.
Zdroj: Koala Technologies, zdroj foto: Koala Technologies, tiretechnologyinternational.com, zdroj videa: Koala Technologies