Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iž 2126 Oda: Sovětský hatchback, co to ještě v době změn zkoušel jako zadokolka

David Bureš David Bureš 26. 12. 2020 • 09:22
31
13
Zobrazit náhledy (31)
Iž-2126 (1990) Iž-2126 ODA (1999) Iž-2126 ODA (1999) Iž-2126 ODA (1999) Iž-2126-060 ODA 4x4 (2001) Iž-2126-060 ODA 4x4 (2001) Iž-2126-060 ODA 4x4 (2001) Iž-21261 Fabula 4x4 (2002) Iž-21261 Fabula 4x4 (2002) Iž-2126 ODA (2002) Iž-2126 ODA (2002) Iž-2126 ODA (2002) Iž-2126 ODA (2002) Iž-2126-060 ODA 4x4 (2002) Iž-2126-060 ODA 4x4 (2002) Iž-2126-060 ODA 4x4 (2002) Iž-2126-060 ODA 4x4 (2002) Iž-2126-060 ODA 4x4 (2002) Iž-21261 Fabula (2004) Iž-21261 Fabula (2004) Iž-21261 Fabula (2004) Iž-21261 Fabula (2004) Iž-21261 Fabula (2004) Iž-21261 Fabula (2004) Iž-21261 Fabula (2004) Iž-2126

V osmdesátých letech i východoevropské automobilky postupně přecházely na moderní koncepci vše vpředu. Iž 2126 to ale zkusil ještě jako „klasik,“ s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Součástí sovětského automobilového průmyslu byly i dnes méně známé automobilky, jako třeba Iževský automobilový závod sídlící v Iževsku. Dnes vyrábí vozy značky Lada, v minulosti ale z tamějšího závodu vyjížděly vozidla značky Iž. Jedním z posledních byl Iž 2126, známý též jako Oda (óda).

Iž 2126 byl na pohled vlastně obyčejný pětidveřový hatchback, který se v té době stával stále rozšířenějším typem vozu i na východoevropských silnicích. Vždyť osmdesátá léta byla ve východní Evropě ve znamení Škody Favorit, Lady Samara nebo Moskviče Aleko, které tuto karoserii rovněž využily.

Jenže zatímco vnější vzhled odpovídal době, technický základ byl vlastně v té době už historický. Iž 2126 totiž vsadil na „klasickou“ koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Využití tohoto řešení mělo vlastně hned několik důvodů. Bylo osvědčené (a tudíž levné), navíc jednoduché, a tak vůz bylo snadné opravit, což v odlehlých ruských pláních bylo vždy podstatné. A co víc, konstruktéři údajně věřili, že koncepce vše vpředu je jen dočasná móda, která může zase rychle zmizet.

Jinak tu ale bylo hned několik nových řešení. Zcela nový byl interiér a také třeba pětistupňová manuální převodovka. Ta mimochodem spolupracovala s motorem UZAM 331,10. Zážehová patnáctistovka o výkonu 53 kW byla ta samá jako v tehdejším Moskviči Aleko. Pětidveřový hatchback uměl rozpohybovat z 0-100 km/h za 17 sekund a rozjet ho až na maximální rychlost 150 km/h.

Právě s Moskviči měly vozy Iž v minulosti hodně společného, Iž 2125 byl vlastně jen upravený Moskvič 412, v případě 2126 těch společných prvků ale bylo už mnohem méně.

Pětidveřový hatchback byl mimochodem dlouhý 4.013 mm, široký 1.656 mm a vysoký 1.361 mm, s rozvorem 2.470 mm. Podvozek tvořily vzpěry McPherson vpředu a jednoduchá zadní náprava, podobná jako u VAZu 2108. O zastavení se starala kombinace kotoučových brzd vpředu a bubnových vzadu.

Rozměrově tak vlastně vyplňoval mezeru mezi třídveřovou Ladou Samara (2108) a Moskvičem Aleko. Na rozdíl od nich však podobně jako dřívější modely Iž byl určen výhradně pro sovětský trh. Plusem byla prostorná kabina, která byla dokonce z hlediska prostoru srovnávána s Volhou 24.

Iž 2126 se veřejnosti poprvé představil v roce 1987, jak už to ale v té době bylo u sovětských automobilek zvykem, zahájení sériové produkce se odsunulo, a to až na rok 1990, konkrétně na tehdejší 19. říjen. Jelikož Iž vyráběl vozy jen pro Sovětský svaz, neměl dostatek financí na potřebnou modernizaci produkce, které ostatní výrobci získávali vývozem aut do zahraničí. Produkce tak začala až v době, kdy už ve východní Evropě proběhly výrazné politické změny, které víceméně rozhodly o osudu vozu.

Prodeje ruských značek se v té době propadly, kterak tamější zákazníci začali dávat přednost do té doby nedostupným automobilům zahraničních výrobců, což ovlivnilo i produkci továrny Iž. Část továrny se tak musela začít orientovat na výrobu jiných produktů, aby mohla být automobilová produkce alespoň nějakým způsobem zachráněna. Přesto mezi lety 1992 a 1995 bylo postaveno jen nějakých 5.000 kusů Iže 2126. Závod měl přitom kapacitu na výrobu až 250.000 aut ročně!

I přes tyto potíže se však podařilo výrobu 2126 udržet i nadále, a to přestože si zákazníci často stěžovali na nízkou kvalitu. Někdy dokonce továrnu kvůli pořád relativně primitivní výrobě opouštěly nekompletní vozy, a tak si majitelé museli chybějící díly sami shánět a instalovat! Modernizace z roku 1999 se tak zaměřila na tuto oblast, hlavně i díky modernizaci samotné továrny, kterou zajistila investice od nového majitele, holdingu SOK.

Díky tomu mohly postupně vzniknout také odvozené modely. V roce 2004 přišlo odvozené kombi Iž 21261 Fabula, které se primárně spolehlo na zážehovou šestnáctistovku od automobilky VAZ. Existovala dokonce i verze s pohonem všech kol a sedmnáctistovkou. Čtyřkolku ostatně postupně nabídl také hatchback, který od roku 1997 přezbrojil na větší motor o objemu 1,7 litru.

To už se ale kariéra Iže 2126 chýlila ke konci. V roce 2005 vstoupily v Rusku v platnost nové emisní normy. Přestože odpovídaly „jen“ emisní normě Euro 2, Iž 2126 je nesplňoval. A automobilka odmítla vůz modernizovat, aby se mohl prodávat dál. Respektive nenašel se žádný vhodný motor, který by mohl být použit.

A tak v polovině roku 2005 produkce Iže 2126 končí. Nakonec vzniklo jen 230.775 jeho exemplářů, což je vzhledem k 15 letům produkce nízké číslo. Možná i proto je dnes zapomenutým vozem a jen zajímavostí, co se v Sovětském svazu, respektive Rusku také vyrábělo. Samotná továrna v Iževsku ale dodnes funguje, aktuálně patří automobilce AvtoVAZ a vyrábí model Lada Vesta.

Související články

Témata
27. 12. 2020 15:32
Re: Ruská auta
Bariku, to mi vysvětli, proč ty, jinak normální člověk s velmi slušným rozhledem, tady Rusákům dělá permanentního advokáta? Fakt to nemůžu pochopit... ;-\ ;-\ ;-\
Avatar - Barrichello
27. 12. 2020 14:23
Re: Ruská auta
nvalitní montáž daná tím, že se na to těžce s*alo a nekvalitní spojovací materiály.

Jinak do světel teče lecčemu, třeba i BMWnebo Jaguaru :-) Jasně není to voda do půl lamp, ale vlhkost že sou totálně zamžená úplně v pohodě. A nikdy nebourané kusy.
Avatar - Stejsn
27. 12. 2020 12:55
Ruská auta
z konce století byla kvalitativně neuvěřitelná. Po škole jsem krátce dělal v autobazaru v roce 1998 a jednou nám tam přivezli Oku (VAZ-1111). Bylo až šokující jak strašný krám to byl a mělo to najeto asi 15 tisíc. Postavili jsme ji vedle Daihatsu Cuore, kterého to byla kopie a i když origo japonec byl taky nic moc, ta Lada byla naprosto šílená. Plechy nelícovaly vůbec, do světel teklo (zadní byla dokonce po dešti úplně zaplavená vodou!), interiér se rozlepoval. Hrůza, hrůza, hrůza.
Avatar - Jerry.Gunman
27. 12. 2020 00:11
Re: Pro ruské podmínky...
Nás v předmětu "Řízení kvality" učili, že kvalita jako objektnivní kategorie neexistuje a de facto ani existovat nemůže, protože "kvalitou" se rozumí to, nakolik a jakým způsobem příslušný výrobek odpovídá požadavkům zákazníka.
Podíváš-li se, kde je Iževsk (cca 1.200 km východně od Moskvy), pak lze pokládat za téměř jisté, že charakteristiky "kvality", jak je vnímána TAM - a jak je vnímána ZDE - budou patrně dosti odlišné.
U nás se asi netestuje, jak snadno / obtížně se auto otevře rukou v hrubé rukavici poté, co stálo celou noc venku na mraze -20°C, u nás se dozajista netestuje "brodivost vozu v závějích" a "ovladatelnost auta, mám-li na noze hrubé zimní boty" - a spousta dalších, specificky ruských požadavků
A to vše jsou pro středo a východoruské trhy daleko významnější charakteristiky nežli to, jak moc sedí či nesedí spáry mezi jednotlivými díly.

Kdyby se IŽ vyvážel k nám, dalo by se souhlasit s tím, že měl tragickou kvalitu.
Stejně si dokážu představit situaci, kdy by škoda Felicia, Peuget 205 (nebo co já vím třeba) Golf III totálně pohořely a byly "kdesi za Uralem" oprávněně označeny za nekvalitní vrak.
26. 12. 2020 18:28
Re: Asi nechceš vědět
Jako vždy lžeš, jediný, kdo tady obtěžuje s trapnými a zoufalými výkřiky, jseš ty. Jen jsem ti odpověděl něco v tom smyslu, že hodnotit něčí ekonomickou úroveň jen podle jeho auta je směšné a velice omezené. A ano, investovat do nemovitostí bylo v minulých letech moje velmi dobré rozhodnutí. Že na to tvá mozková kapacita nestačí, je jen tvůj problém, mně je to srdečně jedno. :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud