Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace
56 Fotogalerie

Jaguar E-Pace poprvé naživo: Mládě šelmy vypadá roztomile, má ale ostré drápy

Na show v Londýně představila britská automobilka model E-Pace, kompaktní SUV, které se stává již třetím členem této rodiny. Přímo na místě jsme jej podrobně prozkoumali.

O Jaguaru E-Pace jsme slyšeli mnohé už před oficiální premiérou. Věděli jsme například, že testování desítek prototypů probíhalo v nejextrémnějších podmínkách na čtyřech kontinentech světa a dohromady zabralo asi 120.000 hodin. Jaguar připomíná, že zkoušení prvních kousků zabralo zhruba dva roky, během kterých E-Pace vyrazil na severní polární kruh, vyprahlé pouště i legendární Nürburgring.

E-Pace je v šelmí rodině SUV třetím do party. Doprovází větší, sériový model F-Pace a čistě elektrický koncept I-Pace. Ovšem pozor, zástupci Jaguaru i během prezentace nejnovějšího SUV apelovali na fakt, že „zelený“ crossover I-Pace není jen slepou vizí, ale projektem, na jehož stavbě se intenzivně pracuje a který na trh dorazí v druhé polovině příštího roku.

Ještě před kompletním odhalením k novinářům promluvil šéfdesignér automobilky Ian Callum. „Když jsem před mnoha lety vstupoval do Jaguaru, měl jsem sen, že jednou postavím celou novou rodinu vozů této značky. Nyní se mi to plní,“ řekl začátkem a odkazoval tak na jednotlivé modely Pace.

Video placeholder
Jaguar E-Pace poprvé naživo: Mládě šelmy vypadá roztomile, má ale ostré drápy • jaguar

Posléze už pokračoval hovořením o E-Pace, přičemž z jeho úst během včera několikrát zaznělo slovo cub (v překladu mládě). A když se kompaktní SUV světu odhalilo, všem bylo jasné proč. Nejnovější Jaguar je totiž mládětem nejen co do proporcí, ale i designu. Callum se netajil tím, že to byl od začátku záměr. I proto tu ostrých hran naleznete minimálně. Zakulacená je příď včetně světlometů a oblý je i boční profil. Uhlazenou filosofii tak narušují jen zadní světla a ostřejší rysy zavazadelníku. Zatímco zepředu E-Pace vypadá jako nevinné koťátko, zezadu už se jeho šelmovitý původ nezapře.

Osobně mě módní vlna SUV zatím nespláchla, ale kdybych si musel vybrat, zvolím vůz v kompaktnějším provedení. A nový Jaguar patří mezi ty nejpovedenější. Největším překvapením exteriéru jsou kola, Britové totiž na relativně malý vůz obují i 21“ kola! Provedení je to oku lahodící, dopad řešení na jízdní komfort však zjistíme až s prvními testovacími kilometry. Zájemci ale v případě obav nemusí zoufat, v nabídce jsou i menší rozměry, včetně standardních „sedmnáctek“.

Video placeholder
Jaguar E-Pace poprvé naživo: Mládě šelmy vypadá roztomile, má ale ostré drápy • Jaguar

Přesuňme se do interiéru, jenž jsme si na londýnském výstavišti ExCel mohli prohlédnout ve třech barevných provedeních. Zatímco čistě černý vnitřek je takový nijaký a sedne hlavně konzervativním jedincům, ostatní varianty už jsou o poznání odvážnější. Zejména pak černá v kombinaci s červenou je skutečně „cool“, byť tato extravagance se také nemusí líbit každému.

Designovým výstřelkem je tu ale jednoznačně jakási hokejka, která se od výdechů topení line kolem displeje infotainmentu až pod páku převodovky. V oblasti kolene spolujezdce tu je ještě otvor, takže řešení někteří jízliví kolegové nazývali madlem. Nám se ale toto narušení jinak uhlazeného interiéru líbí, navíc jistým symbolickým způsobem odděluje pracoviště řidiče a zónu spolujezdce. Obdobné provedení navíc můžeme znát ze sportovního sourozence F-Type.

Jaguar E-Pace a sourozenecké vozy: Srovnání rozměrů
ModelJaguar E-PaceDiscovery SportRange Rover Evoque
Délka [mm]434545994370
Šířka [mm]198421732090
Výška [mm]164917241635
Rozvor [mm]268127412660
Objem kufru [l]577479575

E-Pace nám také ukázal, že vnitřek může být úhledný, i když v něm zůstanou fyzická tlačítka. Jejich umístění pod multimediální obrazovkou je úhledné a nerušivé. Samotný infotainment je vybaven systémem Touch Pro a displej má 10 palců. Pokud by to některým nestačilo, mohou v příplatkové výbavě sáhnout po větším 12,3palcovém provedení. Technologie jsou jedním z hlavních témat nového Jaguaru, kromě zmiňovaného systému je tu k dispozici pětice USB zdířek, čtyři 12V zásuvky a 4G wi-fi hotspot. Zážitky z poslechu hudby zprostředkuje audio od společnosti Meridian a nechybí ani Activity Key, jenž byl odbornou porotou Auta roku v ČR v modelu F-Pace oceněn coby technická inovace roku 2017.

Překvapilo nás, kolik prostoru pro posádku se v kompaktním autě nachází. Když si kolega s výškou téměř 190 centimetrů udělal pohodlí na místě řidiče, ještě si s dostatečnou rezervou v oblasti kolen a hlavy sedl „sám za sebe“. Sedačky jsou tvarované konvenčněji, avšak sezení v nich bylo příjemné a z první zkušenosti je patrné, že v tomto ohledu cestující trpět nebudou ani na dlouhých trasách. I tady si zákazníci mohou sáhnout do příplatkové výbavy a dostat sedačky s ještě výraznějším bočním vedením. Ty jsou součástí sportovně střiženého balíčku R-Dynamic.

Video placeholder
Jaguar E-Pace poprvé naživo: Mládě šelmy vypadá roztomile, má ale ostré drápy • Jaguar

Zavazadelník pojme 577 litrů, při sklopení zadních sedaček pak 1234 litrů, dostačující i pro potřeby pětičlenné rodiny. Nechybí stále populárnější ovládání pohybem nohy, avšak pokud máte volné ruce, stačí kufr otevřít tlačítkem pod zadní lištou a o zbytek už se postará elektronika. Proces jsme si na jednom z vystavených kousků vyzkoušeli a kromě jeho hbitosti nás překvapil i tichý chod.

Kompaktní mládě SUV se Jaguaru vydařilo. Callum na prezentaci vyloučil stavbu třídveřového provedení, po této karosářské variantě na trhu zkrátka není dostatečná poptávka. A myslím, že nás to mrzet nemusí. E-Pace kombinuje sport, luxus i vlastnosti, které od vozu coby každodenního parťáka žádáte. I když je to na první pohled roztomilý vůz, použitými technologiemi vytasí drápy i na ostřeji vzhlížející konkurenty, třeba Audi Q3 nebo BMW X1. Automobilka přiveze novinku do České republiky v lednu roku 2018, přičemž startovat bude na cenovce 966.699 Kč.