Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XE P300 (221 kW) AWD – Skvělý sedan, který se narodil ve špatné době

David Bureš
Diskuze (191)

Jaguar omladil XE a konečně napravil některé jeho chybky. Bude to ale stačit v době, kdy se zákazníci odklání od sedanů?

Design, interiér


Střední třída je pro Jaguar snad zakletá. Někdejší X-Type byl zatracován pro svoji platformu sdílenou se soudobým Fordem Mondeo, včetně pohonu předních kol, což se v prémiové kategorii zkrátka tehdy nenosilo. I kvůli tomu byly jeho prodeje mizerné, a tak se na nástupce léta čekalo. Když však v roce 2015 model pojmenovaný Jaguar XE konečně přišel, odbornou veřejnost sice nadchnul vnějším vzhledem a jízdními schopnostmi, skutečných zákazníků ale ani tentokrát moc nebylo. Třeba v prvním pololetí letošního roku se jich v Evropě našlo jen 4.752, o 13,8 % méně než před rokem. Zkrátka už se ubírali jiným směrem, než je sedan střední třídy. Přesto se Jaguar nevzdává a s letos uvedeným faceliftem XE doufá, že si auto konečně najde klienty ve větším počtu.

Evropské prodeje v luxusní střední třídě
Poř. Model Prodeje 1-6/2019 (ks) Meziroční rozdíl (%)
1. Mercedes-Benz C 60.475 +0,9
2. Audi A4 56.265 -25,6
3. BMW 3 56.222 -1,7
4. Tesla Model 3 37.227 -
5. Volvo S60/V60 34.056 +24,8
6. BMW 4 11.069 -29,8
7. Alfa Romeo Giulia 5.740 -43,7
8. Jaguar XE 4.752 -13,8
9. Lexus IS 1.730 -40,0
10. Infiniti Q50 353 -54,1
- CELKEM 267.903 +5,0

Jemné retuše zvenku...

Pokud by prodával jen vnější vzhled, XE by se o dostatek zákazníků bát nemuselo. I po letech mu to s jeho dlouhou kapotou a kabinou posunutou vzad náramně sluší, což designéři Jaguaru dobře vědí, a tak jeho tvary v rámci letošní modernizace měnili jen v detailech. Designéři se rozhodli pouze dále zvýraznit sportovní postoj automobilu, přepracovali tak přední nárazník nebo rozšířili masku chladiče i další chladicí otvory. Snížené přední světlomety dávající XE přimhouřenou tvář jsou pak standardně diodové.

Záď zase nově zdobí dvojice kulatých koncovek výfuku a konečně jiná jsou i koncová diodová světla. Ta stávající dělala auto při pohledu zezadu poněkud otylejší, stačilo však přepracovat jejich tvar a hned je to o něčem jiném. Tohle se zkrátka vážně povedlo a záď XE náramně prokoukla. Za sebe musím říci, že se mi líbí mnohem více než Standou tento týden vychválená Alfa Romeo Giulia, která cílí na stejnou klientelu.

...radikální proměna uvnitř

Jenže jen design už dnes neprodává, zvlášť v nabité kategorii prémiových aut, u nichž stále větší váhu mají různé asistenční systémy a moderní infotainment. Jenže právě v tomto směru XE na konkurenci hodně ztrácelo, což se muselo v rámci modernizace změnit. Doba si zkrátka tyto prvky žádá.

Jaguar XE tak ve vyšších výbavách převzal dvoudisplejový středový panel, tedy řešení známé již z modelů Land Rover, díky čemuž jeho palubní deska najednou působí mnohem moderněji než dosud. Navíc musím ocenit, že jsem si na ovládání rychle zvyknul. Klimatizaci totiž stále zůstávají otočné ovladače – stačí je přitom jen vysunout, nebo stlačit, a rázem ovládáte úroveň ventilace nebo nastavení vyhřívání předních sedadel. Jednoduché a šikovné!

Jaguar XE P300 AWD Jaguar XE P300 AWD

Už dříve se zvětšil displej multimediálního systému (na 10“), který je plně dotykový – přišel o tlačítka po stranách. Jediným konvenčním tlačítkem na středovém panelu je tak to od výstražných světel. Systém má detailnější rozlišení než dosud a chytré funkce včetně Apple CarPlay i Android Auto nebo připojení k internetu, stále ale musím přiznat, že třeba BMW má pořád infotainment na vyšší úrovni, co se týče intuitivnosti ovládání i moderního zobrazení a rychlosti reakcí. Zároveň však musím říct, že jsem si na systém Jaguaru rychle zvyknul a vlastně jsem v něm nic nepostrádal.

Nadmíru pak chválím vnitřní zpětné zrcátko ClearSight, které debutovalo v Range Roveru Evoque. Umožňuje přepínat mezi konvenčním zrcátek a digitálním, využívajícím zpětnou kameru umístěnou v ploutvičce antény na střeše. Výhodou je širší obraz, který se u sedanu s malým zadním oknem náramně hodí, navíc díky tomu vidíte i přes případné pasažéry vzadu. Obraz je přitom jasný, ostrý a plynulý, dobře v zrcátku vidíte také za tmy. Zvyknout si musíte jen na odhadování vzdálenosti a nutnost přeostřování zraku. Zatímco u normálního zrcátka mnohdy stačí do něj mrknout jen periferně, u displeje zkrátka musíte přeostřit, abyste jasně viděli, co se děje za vámi. Kolem a kolem ale řešení chválím a okamžitě jsem si na něj zvyknul, na rozdíl třeba od virtuálních zrcátek v Audi e-tron.

Jaguar XE P300 AWD Jaguar XE P300 AWD

V interiéru se ale toho změnilo podstatně více. Konečně se zapracovalo na materiálech a jejich slícování, které mě v předfaceliftovém vydání moc nenadchly. Doslova krásný je nový volant z I-Pacu, sportovně vyhlížející díky svému tvaru a s parádními pochromovanými řadicími páčkami. Sportovní vizáž dodává i nový volič převodovky – Jaguar Land Rover se konečně zbavuje nepříliš intuitivního otočného ovladače, v XE byl nahrazen voličem ve tvaru pistole jak z F-Typu. Ten umožňuje manuální režim řazení, a tak už nejste odkázáni jen na páčky pod volantem.

Poznámku tak mám jen k laciněji vyhlížejícímu digitálnímu přístrojovému štítu s úhlopříčkou 12,3“, dodávaném přitom pro vyšší specifikace, (proč se prémiové automobilky zbavují krásných analogových budíků?) a podsvícení dotykových tlačítek na volantu. Jejich rozsvícení mnohdy trvá, a tak často jedete se zhasnutým volantem a nevíte, které tlačítko je které. To by se u prémiovky stávat nemělo... Sedačky ale parádně podrží tělo, díky masivnímu středovému tunelu v kombinaci s nízkým posazem se pak cítíte skoro jako ve sporťáku.

Omezený vnitřní prostor samozřejmě zůstal XE i po faceliftu, se svými 185 centimetry se ale dozadu za sebe ještě poskládat zvládnu, aniž bych se cítil nějak zásadně omezený – před koleny mi zbývá lehká mezera. V dnešním BMW řady 3 je nicméně prostoru na zadních sedadlech více. Také zavazadelník se svými 450 litry je dnes spíše průměr (i Giulia má o 30 l více), s rezervním kolem navíc objem dále klesne na 410 litrů, od sedanu s pohonem zadní nápravy ale nikdy nelze čekat zázraky. Navíc XE nikdy nechtělo hrát roli praktika.

Motor, jízdní vlastnosti


Čtyřválec plně postačuje

Jakou roli však hrát chtělo, je funkce sportovního náčiní. Z toho důvodu možná zamrzí, že se XE v rámci faceliftu zcela zbavilo šestiválcových motorů. To si lze vysvětlit snahou o snížení flotilových emisí, sama automobilka ale argumentuje tím, že se nabídka zaměřila skutečně jen na ty motory, které si zákazníci žádali. Z toho důvodu je standardem pro všechny jednotky automatická převodovka a nejvýkonnější agregát v nabídce má na českém trhu standardně i pohon všech kol.

A právě tento motor jsme v rámci týdenního redakčního testu vyzkoušeli. Prodává se s obchodním označením P300 a je to dvoulitrový benzinový čtyřválec rodiny Ingenium přeplňovaný turbodmychadlem typu twin-scroll. Jak z názvu vyplývá, má 300 koní (221 kW), točivý moment vrcholí hodnotou 400 N.m v širokém pásmu od 1500 do 4500 otáček.

Jaguar XE P300 AWD Jaguar XE P300 AWD

Pořídíte ho minimálně za 1.357.741 korun. Cenově i výkonově tak slouží jako vrchol nabídky, což konkrétně znamená, že k dosavadnímu třílitrovému šestiválci s kompresorem o výkonu 280 kW aktuálně neexistuje plnohodnotná alternativa.

To je vzhledem ke schopnostem auta škoda, na druhou stranu v praxi je P300 pořád více než důstojná motorizace, na jejíž nedostatek síly si rozhodně nebudete stěžovat. Motor se krásně sbírá už od nízkých otáček, jeho síla lineárně roste od 1500 otáček a nechá se vytáčet až k omezovači. To doprovází jadrný tón dvoulitrového čtyřválce, zvuk však lze dobarvit, čímž se jeho tóny přiblíží brumlání osmiválce. Moc přirozeně to ale nezní.

Skvělá je pak spolupráce s osmistupňovým automatem, který pochází od renomovaného výrobce ZF. Samočinná převodovka tam sází kvalty rychle a jemně, líbí se nám i logika řazení. Když to není potřeba, nechá vyniknout točivý moment motoru, jindy si raději podřadí. Nemáte tak ani pocit jako v jiných silných čtyřválcích, že táhnou jen díky podřazení a vytočení do vysokých otáček. I na manuální pokyn pak převodovka mění stupně rychle, už automatika ale práci zvládá na výbornou, a tak ta krásná řadicí pádla využijete opravdu jen v případě, kdy toužíte si jízdu užívat.

XE P300 nepotěší vyšší spotřebou, což už naznačuje normovaná spotřeba, kombinovaná 7,3 l/100 km je v rámci kategorie vyšší číslo. V praxi je pak dostat se pod desetilitrovou hranici pěkný oříšek. Kolem 10 l/100 km jsme jezdili jak ve městě, tak při dálničních přesunech (a to v rámci v Česku povolených limitů). Při ostřejší jízdě pak spotřeba klidně vzrostla k 18 litrům. To všechno znamená, že výsledkem byla průměrná spotřeba 11,4 l/100 km, což není zrovna málo.

Jaguar XE – srovnání testované verze s konkurencí
Model Jaguar XE Alfa Romeo Giulia Audi A4 BMW 3 Mercedes-Benz C
Motor P300 2.0 GME 45 TFSI quattro 330i xDrive C 300 4Matic
Pohon AWD AWD AWD AWD AWD
Zdvihový objem [cm3] 1997 1995 1984 1998 1991
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 221/5500 206/5250 180/5000-6500 190/5000-6500 190+10/-
Točivý moment [N.m/min]  400/1500-4500 400/2250 370/1600-4300 400/1550-4400 370/1800-4000
Převodovka 8A 8A 7DS 8A 9A
Max. rychlost [km/h] 250 240 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,7 5,2 5,8 5,5 5,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,3 6,4 6,4 6,2 6,6
Základní cena [Kč] 1.357.741 1.311.500 1.202.900 1.151.800 1.166.440

Jaguaří raubíř

Silný benzinový motor pod kapotou schopný rozpohybovat XE z 0-100 km/h za 5,7 sekundy je ideálem pro tento model, protože přesně sedí k jeho charakteru. XE je totiž přesně pro ty zákazníky, co na jednu stranu žádají reprezentativní vozidlo, zároveň ale chtějí i auto, které je po cestě ze služební cesty pobaví. A to XE splňoval jak před faceliftem, tak po něm.

Základem je hliníková platforma, přičemž z toho materiálu je 75 % konstrukce, zatímco podvozek tvoří vpředu lichoběžníkové zavěšení, zatímco vzadu víceprková náprava. I tyto prvky pomáhají tomu, že je Jaguar XE skvěle jezdícím automobilem, který řidiče pobaví i v testované čtyřkolce. Systém zvyšující hmotnost auta o 57 kilogramů upřednostňuje zadní nápravu a na přední kola posílá sílu motoru při akceleraci nebo v případě potřeby.

Auto přitom stále zdůrazňuje sportovní charakter výchozí zadokolky, a tak na kluzké vozovce mnohdy hravě prohrábne kola nebo lehce smýkne zádí. XE tak i v případě pohonu všech kol zůstává tím hravým raubířem, jak byste od Jaguaru přesně čekali. Škoda, že konkurenční BMW něco takového už dnes málokdy nabídne...

Jaguar XE P300 AWD Jaguar XE P300 AWD

Hravý charakter však neznamená, že by XE bylo nejistým autem. Když na to přijde, umí být velice účinný a zatáčkovitý úsek projede s naprostou jistotou. Navíc je jeho chování pěkně čitelné. Jen se zkrátka musíte hlídat, tenhle Jaguar toho nechává hodně na bedrech řidiče, což znalci ocení.

Typická dnešní klientela prémiových sedanů se však raději nechá hýčkat pohodlím a při řízení se spoléhá na elektronické pomocníky. A právě v tom se XE trochu ukazuje jako stará škola, která tyto prvky vlastně tak trochu odmítá.

Ano, nabízí všechny ty moderní vychytávky, jako je adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v pruzích nebo třeba Matrix světlomety, v praxi si ale nemůžete pomoci, že tyto prvky umí německá konkurence lépe. Nebo má zkrátka jen více času je vyladit. V Jaguaru totiž zjistíte, že navzdory adaptivnímu tempomatu auto z kopce samo nebrzdí (pokud není jiné vozidlo před ním) a v pruhu se drží jen cukavě – nedrží se uprostřed pruhu, ale reaguje až na to, že se přiblíží k čáře na silnici. Jaguar tak je přesně ten případ, kdy si spíše řeknete, k čemu takové asistenty vlastně slouží, než že by vám vyloženě pomáhaly. Na druhou stranu Matrix světla okolní vozidla vykrývají spolehlivě. Jako kdyby se v Británii primárně zaměřili na ty asistenty, které oceníte i při rychlém svezení...

Německá konkurence také umí být přece jen pohodlnější. V rámci faceliftu se sice zapracovalo na odhlučnění, šum okolního vzduchu ale na dálnici pořád uslyšíte. Také tužší podvozek odpovídá sportovnímu charakteru, když si ale zase uvědomíte, že testovaný exemplář obouval 20palcová kola, uvědomíte si, že je podvozek pořád dostatečně poddajný a s českými silnicemi si umí dobře poradit. Jen to chce menší kola. Pravdou ale je, že lépe zvládá jednotlivé nerovnosti, na sérii výtluků lehce znervózní.

Závěr


Závěr

Jaguar XE se narodil do špatné doby, skvěle jezdící prémiové sedany střední třídy se zkrátka dnes už nenosí – mizerné prodeje Alfy Romeo Giulia u nás i ve světě jsou toho důkazem. Skvěle vyladěné asistenční systémy nebo pokročilé multimediální systémy zkrátka zákazníky zajímají více. Stejně jako zcela jiná koncepce, spíše než sedany dnes lákají SUV.

Ano, adaptivní tempomat nebo asistent pro jízdu v pruzích funguje lépe u německé prémiové konkurence, stejně tak jejich navigace jsou vyspělejší nebo mají o něco lepší odhlučnění. Co se však týče jízdních schopností, Jaguaru XE není vůbec co vytýkat. V rámci faceliftu XE navíc hodně zapracovalo na svém interiéru, v němž konečně srovnalo krok s německými soupeři a najednou je tak na stejné kvalitativní úrovni jako aktuální BMW řady 3.

Jaguar XE P300 AWD Jaguar XE P300 AWD

Jestliže tak nejste typický fleetový klient hledající maximum jízdních asistentů a důraz na pohodlí a pořád hledáte primárně skvěle jezdící prémiový sedan a hodíte za hlavu, že v některých detailech je německá konkurence pořád lepší, nemusíte hned mířit do showroomu Alfy pro Giulii, i Jaguar XE je volbou pro vás. Důkazem o jeho kvalitách je i fakt, že za volantem benzinového XE se čtyřkolkou jsem se bavil více jak v zadokolkovém BMW 330i.

Kupujte, dokud je! Bojíme se totiž, že kvality Jaguaru dnes už jen málokdo ocení a reálně hrozí, že nástupce se už nemusíme dočkat. Nebo bude mít jinou než tu zábavnou osobnost.

Nejlevnější verze modelu 1.163.536 Kč (D180/180 kW RWD XE S)
Základ s testovaným motorem 1.357.741 Kč (P300/221 kW AWD XE S)
Testovaný vůz bez příplatků 1.634.468 Kč (P300/221 kW AWD XE R-Dynamic HSE)
Testovaný vůz s výbavou 1.839.744 Kč (P300/221 kW AWD XE R-Dynamic HSE)

Plusy

  • Parádní vzhled
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Spolupráce motoru a převodovky
  • Pohodlné sedačky

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Omezený vnitřní prostor
  • Asistenční systémy konkurence umí lépe
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (191)

Doporučujeme

Jaguar XE P300 AWD (221 kW)
Cena základní sestavy 1 634 468 Kč
Výbava základní sestavy Diodové světlomety, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, 19palcová kola z lehkých slitin, vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná a sklopná, vyhřívaná, s osvětlením bezprostředního okolí vozu, se samostmívací a paměťovou funkcí, bezklíčový vstup, čalounění perforovanou kůží Windsor, elektricky nastavitelná přední sportovní sedadla, digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3“, multimediální systém Touch Pro Duo s 10“ a 5,5“ obrazovkou, hudební systém Meridian s 11 reproduktory o výkonu 380 W, navigace, asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu, sledování pozornosti řidiče, zadní parkovací kamera, rozpoznávání dopravních značek s adaptivním omezovačem rychlosti, parkovací senzory s rozsahem pokrytí 360°, aktivní parkovací asistent, adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v koloně, sledování mrtvého úhlu, chromované řadicí páčky pod volantem, elektricky nastavitelný sloupek řízení, sportovní brzdová soustava. Kč
Cena testované sestavy 1 839 744 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+23.800,-), 20palcová kola (+21.394,-), vyhřívaná přední sedadla (+10.162,-), Matrix světlomety (+20.057,-), ostřikovače světlometů (+6.686,-), zatmavená zadní skla (+10.697,-), vyhřívané čelní sklo (+9.360,-), náhradní kolo (+6.151,-), červeně lakované brzdové třmeny (+9.895,-), adaptivní podvozek (+29.416,-), konfigurovatelný režim Dynamic (+13.371,-), osvětlené prahové lišty s nápisem Jaguar (+6.686,-), vyhřívaný volant (+6.686,-), zadní sedadla sklopná v poměru 40:20:40 (+11.499,-), vnitřní zpětné zrcátko ClearSight (+16.045,-), elektricky ovládané víko zavazadelníku (+13.371,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.3
Emise CO2: 167
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1690 / 0
Rozměr pneu: 235/35 R20
Jaguar XE P300 AWD (221 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4678
b) šířka (mm): 1967
c) výška (mm): 1425
d) rozvor (mm): 2835
e) rozchod vpředu (mm): 1602
f) rozchod vzadu (mm): 1583
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1065
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Hammunasakra
10. 11. 2019 10:21
Re: Jasné
No skoro všude = asi ne pro náhodnýho bezdomovce co de kolem = to nebylo na tebe! :D

Ale když už nějaký auto ty nebo firma máš a ví kdo si = a čujou šanci že máš fakt trochu zájem = tak ti to na ty 2 dny nebo víkend pučej rsp. spíš sami vnucujou :-)

Trvalo to jen 30 let a třeba v TOMHLE sme už na úrovni toho co znám z Rakouska = v mnoha věcech bohužel furt ani po tak šílený době NE :-|
Avatar - wikinko
9. 11. 2019 22:26
Re: Jasné
auto na dva dni je samozrejmostou? to ako myslis vazne? kde?
Avatar - lamal
9. 11. 2019 20:26
Re: Jasné
vsetko je to subjektivne to je ten problem... pokial si ty jediny kto sa stazuje, budes s tym mat problem hlavne ty co sa stat moze, ale holt musis to predat, alebo s tym zit...
Avatar - Barrichello
9. 11. 2019 18:30
Re: Výhody oturbené R4
Já vytáhl spotřebuju 40% klobouk a 60% pražské kolony vs novináři. A je to dlouhodobá spotřeba za rok a půl. A když je léto jezdím s tím po okreskách i 130. Takže tak.

Novinář najede třeba 1000 km a ztoho kolik ve městě? 200? Takže to dorovnává že s tím někde valí 200.
Avatar - Barrichello
9. 11. 2019 18:27
Re: Výhody oturbené R4
V pátek odpoledne, budeš se divit, jezdím taky. Flora, Žžkov, Liben mi jako kolony stačí, do centra se rvát nepotřebuju, tam jezdím tramvají když tam potřebuju...

Já psal o průměrné spotřebě, čistě město to jezdí za 14-15 dle porovozu