Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XE: První statické dojmy

Jan Mička
Diskuze (180)
Jaguar XE si odbude světovou premiéru na autosalonu v Paříži. S vozem jsme se osobně seznámili v britském Solihullu, kde se také bude vyrábět.

Zcela novým sedanem XE útočí britský Jaguar do segmentu luxusních sedanů střední třídy. Dříve však bylo potřeba autu pořádně připravit píseček, kterým je výrobní závod Land Roveru v britském Solihullu. Automobil značky Jaguar se zde bude vyrábět úplně poprvé, což si vyžádalo přístavbu 160.000 m2 výrobní plochy, synchronizaci 202 hlavních montážních linek a poloviční počet linek vedlejších. Finance na vybudování nových prostor automobilka ukrojila z rozsáhlé investice ve výši 1,5 miliardy liber, čímž mimo jiné vznikne také 1700 nových pracovních míst.

Technika

Jaguar XE se zařadí k takovým stálicím, jako je BMW 3, Audi A4 nebo Mercedes-Benz C. Vůz těží ze zcela nové modulární platformy Intelligent Aluminum Architecture (iQ[Al]), kterou automobilka prostřednictvím modelu XE představuje úplně poprvé. Síla je však i ve zbytku karoserie – automobil je totiž ze 70 % z hliníku, což mu zajišťuje lehkost, tuhost a v neposlední řadě také bezpečnost. Na druhé straně je tady také ekologický faktor. Boční panely karoserie jsou totiž vyrobeny z recyklátu – hliníkové slitiny RC 5754, která bude využita také u dalších modelů značky. Jedním z cílů Jaguaru je využívat do roku 2020 75 % recyklovaných materiálů. Hliníková karoserie modelu XE je tedy zatím pouze špičkou ledovce.

Možná vás napadlo, co dělat v případě, že se Jaguar XE dostane do kolize, která poničí značnou část karoserie. Inu, nespecializované dílny s automobilem patrně neudělají nic, v autorizovaných servisech však s hliníkem dokážou zázraky. Pokud totiž bude náraz mířen například na bok karoserie, postižené díly se jednoduše vyřežou a na jejich místo přijdou nové, přivařené či přišroubované. Na rovnání nosníků tedy zapomeňte, stejně jako na strach z lakování hliníkové kapoty, blatníků a dalších dílů karoserie. Vše je prý jednodušší než doposud.

S širokým využitím hliníku Jaguar laboroval také při návrhu náprav. Vpředu nenajdeme zavěšení McPherson, ale dvojitá příčná ramena, kovaná z odlitků. Ani vzadu pak není obvyklý „víceprvek“, ale náprava Integral Link, tedy systém známý z větších a dražších limuzín. Také zde byl v hojné míře použit hliník a překvapí poměrně tenký příčný stabilizátor. Pevným základem je však stále ocel. Konstrukci podvozku a řízení pak Jaguar doplnil elektrickým posilovačem EPAS, který se v rámci značky objevuje poprvé. Ta přitom slibuje výraznou zpětnou vazbu ve volantu, vetší energetickou účinnost než hydraulické systémy a především snížení emisí oxidu uhličitého.

Dalším dílkem skládačky jsou brzdy s jednopístkovými třmeny, destičkami bez azbestu a kotouči o průměrech 350, 325 a 316 milimetrů vpředu a 325 a 300 milimetrů vzadu (v závislosti na pohonné jednotce). Tlumení nerovností má na starosti pasivní či adaptivní odpružení, v druhém případě s tlumiči Bilstein.

Lehkou a pevnou konstrukci karoserie Jaguar navrhl pro maximální snížení spotřeby paliva a především pro kompatibilitu s nejpřísnějšími bezpečnostními nařízeními Evropské unie (jmenujme například aktivní hliníkovou kapotu, která při sražení chodce odskočí z horních pantů). Ani tak se ale nezapomnělo na moderní elektronické systémy, mezi které patří například tempomat ASPC. Jedná se o systém pro nízké rychlosti, fungující od 3,6 km/h do 30 km/h. V těsném závěsu za ním je laserový head up displej, stereo kamery pro případ nouzového automatického brzdění, rozpoznávání dopravních značek či varování při opuštění jízdního pruhu. V nabídce se samozřejmě objeví také dnes již takřka „sériový“ adaptivní tempomat, systém sledující přijíždějící vozidlo při vyjíždění z parkovacího místa, sledování slepého úhlu, polosamočinné parkování nebo „zadní oči“, které vás upozorní na přibližující se automobil.

Jaguar XE je tedy skutečně hi-tech, což jen dokládá zcela nový multimediální systém InControl, jehož základem je osmipalcový dotykový displej s přehledným rozhraním a rychlou odezvou na povely posádky. Vedle dnes již zcela běžného slotu na SD kartu a připojení smartphonu přes bluetooth funguje také jako Wi-Fi hotspot, aby bylo možné ve voze připojit externí zařízení k internetu.

Tím to ale nekončí – funkce Jaguar InControl Remote totiž umožňuje ovládání automobilu na dálku prostřednictvím mobilního telefonu. Jaguar XE tak můžete odemknout, nastavit klimatizaci nebo dokonce i nastartovat. Výhodou je jeho kompatibilita se systémy Apple a Android, která navíc umožňuje ovládání aplikací smartphonů přímo na dotykovém displeji vozu.

Motory

O pohonných jednotkách Jaguaru XE toho zatím moc nevíme, více se dozvíme po premiéře na pařížském autosalonu. V současné době se hovoří o základním dvoulitrovém zážehovém čtyřválci GTDi s výkonem 147 kW, který má spolupracovat s automatickou osmistupňovou převodovkou ZF. Podle srovnání parametrů s dalšími modely napříč značkou Jaguar Land Rover jsme jej našli například v modelech XF nebo Discovery Sport (má označení Si4 a výkon 177 kW), v druhém případě však spolupracuje s devítistupňovým automatem.

Prozatímním vrcholem nabídky také není žádná novinka. Pod kapotou verze S totiž pracuje vysokootáčkový šestiválec s kompresorem, výkonem 250 kW a točivým momentem 450 N.m. Jiná možnost spolupráce než s osmistupňovým automatem ZF neexistuje, na druhé straně však je zrychlení z 0-100 km/h za 5,1 sekundy a elektronicky omezená rychlost 250 km/h. Pokud se však Jaguar odhodlá k vyrobení verze XE SVR, omezovač by mohl jít stranou.

První a prozatím jediný motor nové modulární řady Ingenium je dvoulitrový přímovstřikový turbodiesel AJ200D o výkonu 120 kW. Automobilka tvrdí, že dosahuje spotřeby paliva 3,8 l/100 km, množství vypuštěných emisí oxidu uhličitého tedy padá pod sto gramů na ujetý kilometr. Zajímavostí je však jiná věc – šestistupňová manuální převodovka ZF, ke které se Jaguar vrací po pěti letech (naposledy ji měl model X-Type). Z předběžné kalkulace cen pak mimo jiné vyplývá, že bude verze 2.0 D s manuální převodovkou dražší, než benzinový dvoulitr s osmistupňovým automatem (1.038.664 Kč vs. 1.037.212 Kč). Konkrétní výše však prozatím neberme úplně vážně – mohou se totiž měnit v závislosti na postavení eura vůči české koruně.

Statické dojmy

Nyní již k samotným statickým dojmům, které jsem nabyl na konci výstupní kontroly závodu v britském Solihullu. Pokud vám červený Jaguar XE přijde povědomý, možná máte pravdu – s největší pravděpodobností se totiž jedná o tentýž vůz, který jsme viděli na prvních oficiálních snímcích. Stále se však jednalo o předprodukční exemplář, řada prvků v čele s dotykovým displejem, zavazadlovým prostorem nebo výplněmi předních dveří proto nebyla stoprocentní.

Přídí automobil subjektivně připomíná výkladní skříň automobilky, sedan XJ. Do konceptu dynamických linií, ostrých hran a pohledu šelmy s denními světly J-Blade však z mého pohledu moc nezapadá záď, která hlavně díky svítilnám odkazuje na F-Type. Ty by přitom stačilo trochu ztenčit a dvojici koncovek výfuku posunout dál od sebe a bylo by vymalováno. Tvary vozu však nejsou samoúčelné – Jaguar XE se pyšní koeficientem odporu vzduchu Cd 0,26, čímž se v rámci automobilky řadí na špici. Kromě elegantního zadního difuzoru přitom obtékání vzduchu pomáhají také samotná litá kola, dostupná ve velikostech 17 až 20 palců.

Jaguar XE je konkurentem BMW 3, Mercedes-Benzu C nebo třeba nového Infiniti Q50 a v tomto duchu je třeba přistupovat také k vnitřnímu prostoru. Vpředu je všechno v pořádku – příjemně se nastupuje, sedadla verze S takřka dokonale objímají tělo a navzdory nízkému posazu máte perfektní výhled do stran. Materiály plně odpovídají luxusní třídě, ve voze tedy najdete pouze kvalitní kůži, na dotek příjemné plasty a především perfektní slícování (dokonce i v předprodukčním voze). Vadil mi pouze kontakt pravého kolene se středovou konzolou, ani konkurence na tom však není výrazněji lépe.

Problém nastává po přesednutí dozadu. Úhel otevírání dveří je sice optimální, pohodlnému nastupování však brání vysoké podběhy zadních kol. Sedák poměrně slušně podpírá stehna, prostor pro kolena a hlavu je však vyhoví osobám s výškou do 180 centimetrů. Zavazadlovým prostorem o objemu 455 litrů ale automobil na konkurenci ztrácí (BMW 3 má 480 litrů, stejně jako Mercedes-Benz C), pod jeho podlážkou navíc našel místo akumulátor. S rezervním kolem, byť dojezdovým, tedy u Jaguaru XE raději nepočítejme.

Závěr

Ve spojitosti s Jaguarem XE se nebojím hovořit o revoluci. Ať už se jedná o unikátní hliníkovou karoserii s modulární základnou, ve své třídě nekonvenční nápravy nebo návrat k manuální převodovce, ve třídě zavedených luxusních sedanů střední třídy rozvíří dosud docela poklidné vody. A to už poměrně brzy – oficiální premiéra totiž proběhne již 2. října v Paříži a první zákazníci se svezou na jaře příštího roku.

Mohlo by se zdát, že nejvíce nás budou zajímat fakta o jízdním projevu třílitrové verze s kompresorem, skutečnost však míří k dvoulitrovému vznětovému čtyřválci Ingenium a manuální převodovce. To je totiž cesta, kterou se automobilka oprostí od „forďáckých“ dva-dvojek.


Jan Mička
Diskuze (180)
10. 9. 2014 14:34
Re: Prodám...
To je taková až...politická odpověď >:D
10. 9. 2014 13:54
Re: Prodám...
Mě se líbí na fotkách vše až na tvar zadních světel. Linka střechy se mi zdá hezčí u XE, je víc natáhlá. Hlavně ale oba víme, kde nechal Ital díru >:-[]
10. 9. 2014 13:53
Re: Prodám...
...po prvním projetí se bude lámat chleba. Vím, co bych od auta chtěl a od tý doby co používám starou hujdu na cukačky nenalítám tolik km jako dřív. ;-)
10. 9. 2014 13:49
Re: 1. :-)
>:-[] >:-[] >:-[]
10. 9. 2014 12:40
Re: It´s džaeéég!
Z dostupných na trhu mám také tohle nejradši. Nemluvil bych tu o intuitivnosti; každý, kdo používal někdy nějakou techniku s voličem, pochopí, jak funguje klasický PRND - z tohoto hlediska je nejhorší zámek a tlačítka nemívají ani ten. Výhoda je, že nepotřebuješ moc přesné pohyby. U klasické kulisy je nejlepší přechod do první a poslední polohy. Protože jdeš do dorazu.