Jaguar XF Sportbrake oficiálně. Díváte se na nejkrásnější luxusní kombi!
Už už to vypadalo, že nová generace Jaguar XF v provedení kombi nedorazí, nakonec však dala britská značka praktičtější verzi přece jenom oficálně zelenou. Je to prosté: kombíky vyšší střední třídy nabízí i prémiová konkurence, bylo by tedy nelogické, kdyby si i Jaguar neukousnul kousek pomyslného koláče. Poslední snímky tehdy ještě zamaskovaného vozu zaplavily internet už v druhé polovině května s příslibem premiéry na slavném londýnském grand slamu. Nyní je už maskování konečně pryč.
A hned v úvodu musím říci jednu věc: smekám před Ianem Cullumem, šéfdesignérem vozů Jaguar. Nové XF Sportbrake je z mého pohledu nejkrásnější luxusní kombi vyšší střední třídy. A to jsem v pondělním redakčním testu vychválil tvary Mercedesu E kombi. Nový vůz je o 6 milimetrů kratší než předchůdce (nyní měří 4955 mm), zároveň ale narostl rozvor náprav, konkrétně o 51 milimetrů na konečných 2960 milimetrů. To je asi ta nejlepší cesta, kterou mohl Jaguar zachovat vyvážené proporce a přinést ještě větší vnitřní prostor. Vůz působí spíše jako shooting brake, a to zejména díky úzkým a širokým svítilnám.
Zatímco minulá generace XF Sportbrake nabídka zavazadelník o základním objemu 550 litrů a po sklopení zadních opěradel vzniklo 1675 litrů, ta nová disponuje 565 a 1700 litry. Kufr má příkladně přehlednou ložnou plochu vybavenou kolejničkami pro ukotvení zádržných ok, nechybí ani volitelná ochrana čalounění nebo nákladové hrany kufru. Příjemným bonusem je zcela rovná ložná plocha po sklopení zadních opěradel.
Nabídka motorů bude poměrně obsáhlá, myslí ale hlavně na příznivce nafty. Vznětové motory budou v nabídce čtyři, z nichž tři mají dvoulitrový objem a čtyři válce, čtvrtý je třílitrový šestiválec. Základní dvoulitrová verze se 120 kW bude dostupná pouze jako zadokolka s možností výběru mezi manuální a automatickou převodovkou, 132kilowattová verze bude pouze s automatem, avšak jako zadokolka i čtyřkolka, a nejsilnější dvoulitr se 177 kilowatty nabídne kombinaci automatu a čtyřkolky. Třílitrový šestiválec pak bude něco pro milovníky odsazené zádi – 221 kW totiž na silnici přenášejí pouze zadní kola, a sice skrze automatickou převodovku.
Jaguar XF Sportbrake - oficiální technická data vznětových motorů | |||||
Motor | 2.0d | 2.0d | 2.0d AWD | 2.5d AWD | 3.0d |
Zdvihový objem [cm3] | 1999 | 1999 | 1999 | 1999 | 2993 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 120/4000 | 132/4000 | 132/4000 | 177/4000 | 221/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 380/1750-2500 | 430/1750-2500 | 430/1750-2500 | 500/1500 | 700/2000 |
Převodovka | 6M (8A) | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 219 | 221 | 219 | 241 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,4(9,3) | 8,8 | 8,9 | 6,7 | 6.6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 | 4,6 | 5,0 | 5,8 | 5.7 |
Zážehové motory jsou v nabídce dva, čtyřválec a šestiválec. Menší z nich má dvoulitrový objem a disponuje výkonem 184 kW v 5500 otáčkách, třílitrový šestiválec s 280 kilowatty pak známe například z modelů F-Type, F-Pace a XE. Zatímco u čtyřválce si můžete vybrat, zda sáhnete po zadokolce nebo čtyřkolce, benzinový šestiválec bude mít vždy hnaná všechna čtyři kola. Nás to ale trápit nemusí – vrcholný motor totiž bude dostupný pouze v USA, Číně, na Středním Východě a v Severní Africe. Velká Británie a Evropská unie ostrouhá...
České zastoupení Jaguaru zatím zveřejnilo pouze jedinou cenu, a sice tu základní. Jde o verzi s motorem 2.0d o výkonu 120 kW, která vychází na 1.217.502 Kč. Celkem bude v nabídce pět výbavových linií - Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport a S. Vůz je již možné objednávat, přičemž Jaguar vyzdvihuje nízké náklady na vlastnictví pramenící z předpokládané vysoké zbytkové hodnoty a nízkých provozních nákladů.
Jaguar XF Sportbrake - technická data zážehových motorů | |||
Motor | 2.0t | 2.0t AWD | 3.0 AWD* |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 1997 | 2995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 184/5500 | 184/5500 | 280/6500 |
Točivý moment [N.m/min] | 365/1200-4500 | 365/1200-4500 | 450/4500 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 241 | 241 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,1 | 7,1 | 5,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,8 | 6,8 | neuvedeno |
*Není dostupný pro UK a EU |