Jaguar XKR-S GT: Nejostřejší Jag na prvních fotkách
Na autosalonu v New Yorku skupina Jaguar Land Rover předvede tři novinky: druhou generaci Range Roveru Sport, sportovní limuzínu XJR a ultimativní kupé XKR-S GT. Poslední dva modely sdílí motor 5,0 V8 přeplňovaný kompresorem, který má 404 kW – tedy rovných 550 koní. Stejný agregát najdeme i v sedanu XFR-S a kupé i kabrioletu XKR-S.
O tom, že se něco podobného chystá, se šuškalo už delší dobu. Jaguar už delší dobu testoval prototyp s aerodynamickým bodykitem a při naši loňské návštěvě Nürburgringu se o extreme verzi modelu XKR-S dokonce rozpovídali sami představitelé automobilky.
Někoho možná zklame, že výkon motoru se proti XKR-S nezměnil. Zato se změnila karoserie – přibyly na ni karbonová lízátka, splitter pod předním nárazníkem, deflektory kolem blatníků a vzadu zaujme velké křídlo. Nejde ale o efekt, výsledkem je hlavně přítlačná síla 145 kg. Maximální rychlost zůstává omezena na 300 km/h, pro akceleraci v amerických intencích 0 až 96 km/h udává automobilka hodnotu 3,9 sekundy. Přenos síly na vozovku má i nadále na starosti šestistupňová automatika ZF a elektronicky řízený aktivní samosvorný diferenciál.
Další novinkou jsou karbon-keramické brzdy, použité u Jaguaru vůbec poprvé. Po vzoru Porsche se na první pohled poznají podle žlutých třmenů. Přední kotouče mají průměr 398 mm, zadní 380 mm – díky nim se neodpružené hmoty snížily o 21 kg. Řidič se navíc může spolehnout na širší pneumatiky Pirelli Corsa (vzadu široké 305 mm), strmější řízení, širší rozchod předních kol, o 68 % tužší pružiny vpředu a o 25 % vzadu nebo větší odklony kol.
Vývoj a výrobu zajišťuje divize ETO (Engineered To Order), která kromě zakázkových staveb stojí například za modely XFR-S nebo XJ Ultimate. Jaguar nabídne v USA jen 25 kusů (a v Kanadě dalších pět), cena bez daní a dalších poplatků je stanovena na 174 tisíc dolarů, tedy asi 3,5 milionu korun.