Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak by vypadal návrat Škody 120 v moderní éře? Tohle retro byste na silnici nepřehlédli

Jan Zajíc
Diskuze (46)

Naše designové návrhy retro vozů u vás mají mimořádný úspěch. Tentokrát přišla řada na Škodu 120, jejíž virtuální návrat po 30 letech od konce produkce si představujeme nějak takto.

„Stodváca“ je u nás dobře známý pojem i pro ty, kterým svět aut ale vůbec nic neříká. Modelová řada Škoda 105/120 se představila 15. září 1976 coby dočasné řešení. Ve výrobě však vydržela dlouhých 14 let, a když roku 1990 produkce finišovala, měla na svém kontě (včetně příbuzných typů či kupátek Garde a Rapid) na svém kontě přes dva miliony zhotovených kusů.

Vznikl nespočet atraktivních či exportních variant, které slavily úspěch v zahraničí či na scéně motoristického sportu. Opomenout nesmíme ani unikátní bílý prototyp, jenž se od ostatních „stodvacítek“ odlišoval motorem vpředu a pohonem předních kol. Ani plejáda různých verzí však nedokázala zakrýt fakt, že je Škoda 120 zastaralá a moderního nástupce potřebuje jako sůl. Tím se po několika letech vývoje stal závěrem osmdesátek Favorit.

Byť Škoda 120 technikou neoslňovala a někde se pravidelně stávala terčem posměchů (Britové o Rapidu říkali, že je to „Porsche chudého muže“), Češi na ni ani po letech nedají dopustit. Zachovalé exempláře stojí minimálně desetitisíce. Někdy i hodně přes sto, jak nám před časem ukázal kolega Martin Vaculík ze Světa motorů v jednom ze svých videopříspěvků:

Video se připravuje ...

Ale napadlo vás někdy, jak by to vypadalo, kdyby se v roce 2020 Škoda rozhodla svézt na vlně nostalgie a nabídla zbrusu novou 120 s designovými odkazy na svého předchůdce? Nebyla by první automobilkou, vzpomeňme Hondu a její elektromobil e, jehož roztomilý vzhled se ve velkém inspiruje první generací Civicu. A takto bychom napříč automobilovým světem mohli pokračovat… retro je zkrátka in.

Odpověď na výše položenou otázku nám dává nezávislý grafik a náš spolupracovník Jan Lušovský, který na čistém papíře nakreslil pokračovatele Škody 120 přesně podle vlastní fantazie. Jak sám uvedl, s aktuálním designovým jazykem značky je shodný snad jen nápis Škoda na zádi. Všechny ostatní nápady pocházejí z jeho hlavy, inspirace předchůdcem je však zřejmá z předního i zadního pohledu.

Práci autora si můžete prohlédnout v přiložené galerii, kterou doplňujeme o dobové fotky „stodvacítky“. Klidně nám v anketě níže dejte vědět, zdali byste podobný retro návrat uvítali, nebo dáváte přednost modernímu designu.

Uvítali byste novodobý vůz inspirovaný Škodou 120, Garde či Rapidem?
  • Ano, je to sympatické
    91,9%
  • Je mi to jedno
    3,3%
  • Ne, preferuji moderní vzhled
    4,8%
Děkujeme za váš hlas.
Celkem hlasovalo 6214 čtenářů.

Jan Zajíc
Diskuze (46)

Doporučujeme

9. 7. 2020 10:17
super
Nádhera. Není co dodat. Kéž by to někdo vyráběl aspoň v malých sériích jako exkluzivitku :-)
8. 7. 2020 21:57
Re: slovensko
Mne je to fuk, Prochy narieka.
8. 7. 2020 21:56
Re: Retro (?)
Zase to bolo menej poruchové auto ako Š120, priestorom a pohodlím úplne neporovnateľné. Zvuk dverí nemala Škoda oveľa lepší.
8. 7. 2020 20:39
Já samozřejmě nechci tvrdit,...
...že Š 105/120 bylo dobré auto, i když je třeba uznat, že od první Užovky k posledímu eMku na tom autě v Česaně odvedli pořádný kus práce, takže nejen design, ale i jízdní vlastnosti a hlučnost (verzí s 5kvaltem a úhlovou zadní nápravou) se podstatně zlepšily. Fakt je ale ten, že tento designový návrh se mi hodně líbí. Ano, tento retrodesign by po určitém doladění klidně mohl být použitelný pro výrobu. Druhá věc je ovšem to, že image řady 742 je tak špatná, že by to Škodovka nikdy neudělala. Nevím jak je to teď, ale není tomu tak dlouho, co se za toto auto opravdu styděla a moc jej "nerozmazávala" ani ve svých historických publikacích... Na druhou stranu nějaký pěkný Rapid 136 by se mi jako youngtimer v mé garáži určitě líbil a nijak se za to nestydím! ;-)
8. 7. 2020 20:32
Re: Retro (?)
Nemáš tak úplně pravdu, Wartburg 353 byl mnohem odpornější krám. Ten se v nezmohl nejen na čtyřtaktní motor (resp. se na něj zmohl až úplně na závěr svého dlouhého života), ale neměl dokonce ani samonosnou karoserii! A tak strašný plechový zvuk jeho dveří si budu pamatovat asi až do smrti! :-[]