Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jak se mění ceny aut: Kdo zlevnil? A kdo naopak zdražil?

Jak se mění ceny aut: Kdo zlevnil? A kdo naopak zdražil? Zdroj: acz

Jak se mění ceny aut: Kdo zlevnil? A kdo naopak zdražil?

David Šprincl

Po fantastickém prodejním roce 2016 přišel ještě lepší 2017. U některých automobilek to zvedlo odvahu ke zvýšení cen. Jiné naopak zlevňují. Kdo kam patří? A proč?

Přelom starého a nového roku patříval k nejturbulentnější době v cenících nových aut. Dnes už to sice neplatí do důsledku pro start ledna, ale nástup vozů takzvaného nového modelového roku je pořád dost dobrou motivací s cenami zahýbat.

Příčiny jsou samozřejmě složitější. Do cenové politiky se promítá doba, jak dlouho je vůz na trhu, co dělá konkurence a podobně. V následujícím přehledu si bereme pod lupu nejžádanější značky a ukazujeme, jak pracují s cenami v proudu času: hlavně ve srovnání s předchozími ledny 2017 i 2016. Na další dvoustraně ale najdete cenový pohled ještě mnohem víc do minulosti.

Škoda

Lídr trhu loni prožil nejlepší rok v dějinách, 84.138 doma prodanými vozy zvedl předchozí výsledek o 2 %. A v podobné relaci zahýbal s cenami. Přesně po roce zdražil v prosinci nejprodávanější model na trhu, tedy octavii. A docela o dost. Všechny verze s benzinovými motory zvýšily ceny o 10.000 Kč a všechny turbodiesely dokonce o 15.000 Kč. Aktuálně přijde nejlevnější Octavia 1.0 TSI Active na 417.900 korun, o tři procenta dráž než loni. Na druhou stranu, jak jsme informovali před týdnem, nasadila mladoboleslavská automobilka akční verzi 1.4 TSI 110 kW Trumf za 444.900 Kč se slušnou výbavou od tempomatu přes litá kola po vyhřívaná sedadla a parkovací čidla.

ceskytrh svetmotoruceskytrh svetmotoru | Zdroj: acz

Ještě výrazněji hnula Škoda se superbem: meziročně nyní stojí o 26.000 Kč víc než loni a o 42.000 víc než předloni. Hned dvakrát během roku zdražila značka Kodiaq. Naposledy se jeho ceny plošně zvedly o devět tisíc, takže se základní cena 1.4 TSI 110 kW poprvé v dějinách přehoupla přes sedm set tisíc.

Další modely v rámci adventní úpravy ceníků zdražily méně. Vládce segmentu malých aut fabia nyní přijde o dva tisíce dráž: s výbavou Active startuje na 243.900 Kč, za solidně vybavený model Trumf zaplatíte 246.900 Kč. Zatímco Active má ve standardu jen airbagy a centrální zamykání, Trumf nabízí i klimatizaci, audiosystém, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač či centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo kožený paket.

ceskytrh svetmotoruceskytrh svetmotoru | Zdroj: acz

Zajímavý vývoj prodělal model Rapid. Ten nejprve znatelně zlevnil, aby ke konci roku zahýbal s cenami naopak nahoru. Benzinové motory zdražily o tři a naftové o pět tisíc korun. Nezměnila se jen cena základního Spacebacku 1.0 TSI 70 kW Active, který stále přijde na 299.900 Kč, o deset tisíc méně než před rokem. Přitom nejde o špatně vybavený základ, standardně má dálkové ovládání centrálního zamykání, klimatizaci, audio. Delší liftback přijde na 307.900 korun, i to je méně než v lednu 2017.

Volkswagen

V roce 2017 v podstatě zopakoval úspěšnou sezonu 2016, prodeje zvedl o procento na 26.942 nových aut. Nejvíc bylo golfů – a právě svůj nejžádanější model zdražil Volkswagen nejvýrazněji: hatchback i kombík Variant jsou nyní proti lednu 2017 o 42.000 Kč dražší. Ceny jednotlivých variant sedmé generace nejprodávanějšího automobilu Evropy se ale zvýšily až o 50.000 Kč. Značka to obhajuje faktem, že golf prodělal mezigenerační facelift, který sice neznamenal změnu designu, zato však motorového programu (nová generace zážehových čtyřválců 1.5 TSI)

a technologií od světel přes konektivitu po asistenční systémy. Základní výbava Trendline je k dispozici pouze s tříválcem 1.0 TSI 81 kW a naposledy byla zdražena o tři tisíce na 414.900 Kč. Vyšší Comfortline je dražší o 13.000 korun u benzinových a o 22.000 korun u dieselových verzí. Zajímavou alternativu představuje akční model Maraton Edition vycházející právě z výbavy Comfortline.

I zdražení většího passatu postihlo všechny motorizace i výbavy včetně příplatků. Základ 1.4 TSI 92 kW Comfortline zdražil koncem roku o 9000 Kč na 679.900 Kč, což je meziročně ve srovnání s lednem 2017 o 15.000 Kč víc. Za praktičtější kombi Variant se ve stejné specifi kaci připlácí 25.000 korun, takže nyní přijde na 704.900 Kč. Ještě větší meziroční cenový skok prodělal touran, v lednu 2018 o 31.000 Kč dražší než před rokem a o 41.000 Kč než před dvěma.

Hyundai

Trojka trhu si koncem roku hrála s akcemi jako „Vánočné“ nebo „Děkovné“, ty s lednem skončily. Přesto si nejprodávanější z hyundaiů, model i30,

udržel vedle standardního i akční ceník, zahrnující výbavu se sebevědomým názvem Best of Czech. Ta je však k dispozici pouze s omezenou paletou motorů: třeba hatchback jen s nejslabším tříválcem 1.0 T-GDI 88 kW. Součástí výbavy je klimatizace, tempomat či systémy autonomního brzdění, jízdy v pruzích nebo sledování únavy řidiče. Ceny nyní začínají na částce 369.990 Kč, což je o 30.000 Kč méně než před rokem, ale o 50.000 Kč víc než u předchozí generace v lednu 2016.

Co se týče dalších modelů, stojí za zmínku nejmenší model i10, který meziročně zdražil o tři procenta, takže opustil rodinu těch několik mála vozů, které pořídíte pod dvě stě tisíc: i10 stojí nyní 204.990 korun.

Ford

Co dokáže pořádný pohyb ceny směrem dolů, ukázala loni čtyřka trhu (16.644 aut, +9 %) se svým SUV zvaným Kuga. Tu jsme předloni, kdy stála

625.990 Kč, našli na konci roku až na 96. příčce mezi nejprodávanějšími modely Česka. Loni ji Ford zlevnil o 126.000 Kč a naráz si prodejně polepšila o 287 %, z pěti set na víc než dva tisíce registrací. Dobrou zprávou je, že pod půl milionem startuje auto i v lednu 2018.

Jinak Ford na přelomu roku zdražoval, týkalo se to prakticky všech modelových řad včetně nejžádanějšího focusu. Ten je nyní dražší o 4000–16.000 Kč podle motorů a výbav. Základ Trend se nabízí v akci s motory 1.6 Ti-VCT 77 kW za 329.990 a 1.0 Ecoboost 74 kW a 92 kW za 349.990 a 369.990 korun. Meziročně to je o 10.000 Kč víc než loni, ale o 17.000 levněji než předloni. Co je však u focusu naprosto neodolatelné, je dál trvající akce „kombi za cenu hatchbacku“. V lednu 2017 tato akce nebyla, což znamená, že je kombík meziročně naopak o 10.000 Kč levnější, proti lednu 2016 zlevnil dokonce o 37.000 Kč. Výbava Trend přitom nabízí ve standardu klimatizaci, audio s ovládáním na volantu, centrální zamykání dálkovým ovládáním, palubní počítač nebo volant potažený kůží.

Prosincové zdražení se týkalo i velkoprostorových zástupců C-Max a Grand C-Max, které ceny zvýšily o pět až patnáct tisíc. Nejlevnější C-Max 1.0

Ecoboost 74 kW Trend nyní přijde na 394.990 Kč, což je ale pořád méně než před rokem i před dvěma, kdy model prošel důkladnou modernizací s novým vzhledem i motory a nevešel se pod čtyři sta tisíc. Což je s Fiatem 500 L Living, když nepočítáme dodávky a modely od Dacie, nejzajímavější cenová nabídka mezi MPV. Základ Trend zahrnuje jako u focusu klimatizaci, rádio s ovládáním na volantu, tempomat, palubní počítač, dálkově ovládané centrální zamykání.

V tabulce nejvýraznější skok nahoru najdeme u fiesty. Tady to vysvětluje nástup nové generace, která se jen těsně vejde pod 300.000 Kč, zatímco před rokem se model tohoto jména prodával za 270.990 Kč a předloni dokonce za 235.990 Kč.

Dacia

Je zcela zřejmé, co stojí za 5. místem na trhu – jasně že ceny. Dacia je roky skoro nemění, má je nejnižší v Česku, díky čemuž vydělala na boomu loňského roku z elitní desítky zdaleka nejvíc. Polepšila si o dalších 17 % na 14.498 prodaných aut.

Reakce na začátku roku 2018? Zdražení. Ale jen lehké, konkrétně o 2000 Kč a s udržením cenovky nejnižší výbavy, tedy oné „ceny od“. Ke cti značce slouží, že tu startovací nechala na 259.900 Kč jako po většinu loňského roku – i když v lednu 2017 byla ještě 249.900 Kč.

Další trojice opor – sedan Logan, z něj odvozené kombi MCV a hatchback Sandero – si ponechala ceny u základní výbavy Access. Lepší Open a Arctica ale zdražily o zmíněné 2000 Kč. Logan ve výbavě Open stojí nyní 187.900 Kč, Sandero 192.900 Kč a MCV 207.900 Kč. Arctica pak o 14.000 korun víc.

Podobný posun o 2000 Kč najdeme i u lodgy a dokkeru.

Nejlevnější auto ČR let 2007 až 2018
2007Kia Picanto179 980 Kč
2008Hyundai Atos179 900 Kč
2009Kia Picanto169 980 Kč
2010Chevrolet Spark162 500 Kč
2011Dacia Logan159 900 Kč
2012Fiat Panda154 900 Kč
2013Renault Thalia139 900 Kč
2014Dacia Logan164 900 Kč
2015Dacia Logan169 900 Kč
2016Dacia Logan169 900 Kč
2017Dacia Logan169 900 Kč
2018Dacia Logan169 900 Kč

Renault

Francouzům se loňský rok povedl, jako jedna ze šesti značek se přehoupla přes deset tisíc prodaných aut: 11.224 registrací znamenalo růst o deset

procent.

Renault na tento výsledek nehřeší. Naopak. Na startu nového roku rozjel další bonusovou nabídku. Třeba při koupi clia do konce února můžete počítat se slevou 10.000 Kč. K tomu platí zvýhodnění výbavy ve výši 15.000 Kč a navrch bonus 20.000 Kč při výkupu starého vozu.

V takové hře nehraje pohyb základních cen v lednu 2016, 2017 a 2018 zas takovou roli. Nově sice clio zdražilo o pět tisíc, ale meziročně je na tom naopak o deset tisíc lépe. Čili se zdražením o 5000 Kč a zmíněnou slevou 10.000 Kč je na tom o pět tisíc lépe než v prosinci.

Změny v ceníku se týkají také Clia R.S. 1.6 Turbo 147 kW EDC, s cenou 569.900 korun levnější o patnáct tisíc.

Další modely se meziročně předvedly ještě víc: mégane a scénic jsou lacinější proti lednu 2017 o dvacet tisíc, captur o pět.

Kia

Podobný případ jako Renault. Povedený rok 2016 s 9231 prodanými auty a růstem o 3 % = zlevnění na prahu ledna. Týká se to především trojky rio,

stonic, venga.

Nejprve proberme rio, u něhož může strašit +17 % proti lednu 2017. Jenže to šlo o předchozí generaci. Ta nová, když jsme ji představovali v prvním velkém testu loni v dubnu (SM 14/2017), poskočila z 229.980 na 279.980 Kč. To už neplatí, nějaký čas stojí o deset tisíc méně.

A tenhle příklad následují další. S lednem 2018 přichází Kia se stejným snížením o 10.000 Kč u příbuzného stonicu a velkoprostorové vengy. Rio dál snížilo cenu o pět tisíc u výbavy Exclusive. K tomu si můžete cenu dál snížit bonusem 20.000 Kč při výkupu starého vozu. Stonic stáhl cenu ve všech stupních výbavy, tedy Comfort, Exclusive i Premium, základ tak startuje na 339.980 korunách.

Nejžádanější auto značky cee,d zůstalo na 299.980 korunách, což ho řadí mezi nejzajímavější nabídky nižší střední třídy. To terénní sportage koncem roku zdražila, základ se vyhoupl na 494.980 korun v akční verzi Cool, která tak vyjde levněji než základní výbava, podle standardního ceníku zvaná Active, za 504.980 korun.

Peugeot

Osmička českého trhu (8613 loni prodaných aut = +6 %) na podzim o další 2000 Kč zlevnila malý hatchback 208, který tak v lednu 2018 vyjde na 273.000 Kč, o sedm tisíc méně než před rokem. Přitom mezi výbavami už nenajdeme nejchudší Access, model startuje se stupněm Active. Přes to

všechno patří 208 mezi malými auty k těm dražším. Na druhou stranu má auto ve standardu audio s dotykovou obrazovkou, klimatizaci, mlhovky, diodové denní svícení a podobně.

Neustálé zdražování zastavil model 308, který před dvěma roky stával 310.000 Kč, ale loni v létě začal s omlazenou tváří až u čtyři sta tisíc. Na podzim posunul cenu z 385.000 na 380.000 a poté na 375.000 korun. Mnohem zajímavější je pohled na kombi 308 SW, které nyní stojí jen o 10.000 Kč víc než hatchback, což ve srovnání s lednem 2017 znamená cenu o třicet tisíc níž.

Změny základních cen na začátku let 2016, 2017, 2018
Model20162017+/-2018+/-
Citroën C1199 900 Kč209 900 Kč+5 %221 900 Kč+6 %
Citroën C3244 900 Kč244 900 Kč0 %220 000 Kč-10 %
Citroën C4349 900 Kč359 900 Kč+3 %340 900 Kč-5 %
Citroën Berlingo339 900 Kč329 900 Kč-3 %335 400 Kč+2 %
Dacia Logan169 900 Kč169 900 Kč0 %169 900 Kč0 %
Dacia Sandero174 900 Kč174 900 Kč0 %174 900 Kč0 %
Dacia Dokker214 900 Kč214 900 Kč0 %214 900 Kč0 %
Dacia Lodgy224 900 Kč224 900 Kč0 %224 900 Kč0 %
Dacia Duster249 900 Kč249 900 Kč0 %259 900 Kč+4 %
Fiat Panda211 900 Kč213 900 Kč+1 %217 900 Kč+2 %
Fiat 500289 000 Kč292 600 Kč+1 %267 900 Kč-8 %
Fiat Punto219 000 Kč236 900 Kč+8 %239 900 Kč+1 %
Ford Fiesta235 990 Kč270 990 Kč+15 %299 990 Kč+11 %
Ford Focus346 990 Kč319 990 Kč-8 %329 990 Kč+3 %
Ford Focus kombi366 990 Kč339 990 Kč-7 %329 990 Kč-3 %
Ford C-Max401 990 Kč404 990 Kč+1 %394 990 Kč-3 %
Ford Kuga625 990 Kč499 900 Kč-20 %499 900 Kč0 %
Honda Jazz359 900 Kč364 900 Kč+1 %339 900 Kč-7 %
Honda Civic319 900 Kč469 900 Kč+47 %409 900 Kč-13 %
Honda CR-V519 900 Kč544 900 Kč+5 %536 900 Kč-2 %
Hyundai i10199 990 Kč199 990 Kč0 %204 990 Kč+3 %
Hyundai i20239 990 Kč249 990 Kč+4 %244 990 Kč-2 %
Hyundai i30319 990 Kč399 990 Kč+25 %369 990 Kč-7 %
Kia Picanto214 980 Kč214 980 Kč0 %219 980 Kč+2 %
Kia Rio229 980 Kč229 980 Kč0 %269 980 Kč+17 %
Kia cee'd319 980 Kč299 980 Kč-6 %299 980 Kč0 %
Mazda 2274 900 Kč315 900 Kč+15 %315 900 Kč0 %
Mazda 3375 900 Kč383 900 Kč+2 %383 900 Kč0 %
Mazda 6 Wagon667 900 Kč670 900 Kč+0,4 %670 900 Kč0 %
Mercedes-Benz třídy A534 820 Kč537 240 Kč+0,5 %542 080 Kč+1 %
Mercedes-Benz třídy B555 000 Kč555 000 Kč0 %560 000 Kč+1 %
Mitsubishi Lancer318 750 Kč343 750 Kč+8 %353 750 Kč+3 %
Mitsubishi ASX369 000 Kč385 000 Kč+4 %385 000 Kč0 %
Nissan Micra194 900 Kč199 900 Kč+3 %249 000 Kč+25 %
Nissan X-Trail563 900 Kč515 500 Kč-9 %522 400 Kč+1 %
Opel Corsa219 900 Kč247 900 Kč+13 %236 900 Kč-4 %
Opel Meriva264 900 Kč271 900 Kč+3 %271 900 Kč0 %
Opel Astra319 900 Kč329 900 Kč+3 %329 900 Kč0 %
Opel Astra Sports Tourer344 900 Kč354 900 Kč+3 %354 900 Kč0 %
Peugeot 108233 900 Kč240 000 Kč+3 %235 000 Kč-2 %
Peugeot 208245 000 Kč280 000 Kč+14 %273 000 Kč-2 %
Peugeot 308310 000 Kč340 000 Kč+10 %375 000 Kč+10 %
Peugeot 308 SW390 000 Kč415 000 Kč+6% 385 000 Kč-7 %
Renault Twingo214 900 Kč215 900 Kč+0,5 %215 900 Kč0 %
Renault Clio229 900 Kč239 900 Kč+4 %229 900 Kč-4 %
Renault Mégane299 900 Kč339 900 Kč+13 %319 900 Kč-6 %
Renault Mégane Grandtour339 900 Kč369 900 Kč+9 %349 900 Kč-5 %
Renault Captur309 900 Kč309 900 Kč0 %304 900 Kč-2 %
Renault Scénic404 900 Kč449 900 Kč+11 %429 900 Kč-4 %
Seat Mii201 900 Kč208 900 Kč+4 %210 900 Kč+1 %
Seat Ibiza264 900 Kč277 900 Kč+5 %279 900 Kč+1 %
Seat Toledo291 900 Kč291 900 Kč0 %299 900 Kč+3 %
Seat Leon307 900 Kč316 900 Kč+3 %335 900 Kč+6 %
Subaru XV589 000 Kč549 000 Kč-7 %549 000 Kč0 %
Subaru Forester569 000 Kč699 000 Kč+23 %699 000 Kč0 %
Subaru Levorq759 000 Kč724 000 Kč-5 %724 000 Kč0 %
Suzuki Swift236 900 Kč249 900 Kč+6 %264 900 Kč+6 %
Suzuki S-Cross359 900 Kč409 900 Kč+14 %409 900 Kč0 %
Škoda Citigo197 200 Kč197 200 Kč0 %197 900 Kč+0,4 %
Škoda Fabia239 900 Kč241 900 Kč+1 %243 900 Kč+0,8 %
Škoda Fabia Combi267 900 Kč271 900 Kč+1,5 %273 900 Kč+0,7 %
Škoda Rapid Spaceback308 900 Kč309 900 Kč+0,3 %299 900 Kč-3 %
Škoda Rapid313 900 Kč314 900 Kč+0,3 %307 900 Kč-2 %
Škoda Octavia354 900 Kč407 900 Kč+15 %417 900 Kč+3 %
Škoda Octavia Combi384 900 Kč437 900 Kč+14 %447 900 Kč+2 %
Škoda Kodiaq677 900 Kč677 900 Kč0 %702 900 Kč+4 %
Škoda Superb614 900 Kč630 900 Kč+3 %656 900 Kč+4 %
Toyota Aygo219 900 Kč219 900 Kč0 %219 900 Kč0 %
Toyota Yaris259 900 Kč281 900 Kč+9 %277 900 Kč-1 %
Toyota Auris365 900 Kč384 900 Kč+5 %393 900 Kč+2 %
Toyota RAV4594 900 Kč614 900 Kč+3 %634 900 Kč+3 %
VW Up225 900 Kč219 900 Kč-3 %221 900 Kč+1 %
VW Polo246 900 Kč314 900 Kč+28 %292 900 Kč-7 %
VW Golf372 900 Kč372 900 Kč0 %414 900 Kč+11 %
VW Golf Variant402 900 Kč402 900 Kč0 %444 900 Kč+10 %
VW Passat655 900 Kč664 900 Kč+1 %679 900 Kč+2 %
VW Passat Variant680 900 Kč689 900 Kč+1 %704 900 Kč+2 %
VW Touran555 900 Kč565 900 Kč+2 %596 900 Kč+6 %

Toyota

Fantastický rok prožila Toyota, prodeje zvedla o 46 % a vrátila se tím do desítky nejprodávanějších značek Česka (8328 aut). Jak ukazuje tabulka

na předchozí dvoustraně, pomohla k tomu i docela stabilní cenová politika. Cena malého yarise o dva tisíce klesla, u většího aurise lehce stoupla.

Z tohoto trendu výrazně vystupuje model RAV4, který ve verzi modelového roku 2018 zvedl ceny až o 25.000 Kč. Základ nyní stojí o dvacet tisíc víc než před rokem a o čtyřicet tisíc než před dvěma. Bavíme se o verzi 2.0 D-4D Live za 634.900 korun, luxusní výbava Executive naopak zlevnila o 30.000 až 88.000 korun.

Nissan

Největší skokan z druhé desítky žebříčku značek (prodeje +26 %) a podobný případ jako Kia: loni představil Nissan novou micru, což přineslo výrazné zdražení z jedné z nejnižších cen za nové auto z předloňských 194.900 Kč a loňských 199.900 Kč na 259.000 za novinku. Na přelomu roku Nissan sáhl k první úpravě, cenu snížil o deset tisíc. Za 249.000 Kč dostanete auto vybavené třeba autonomním nouzovým brzděním nebo diodovým denním svícením.

To avantgardní juke v lednu 2018 plošně zdražil o pět tisíc, stále se ale vejde pod magickou hranici tři sta tisíc. S motorem 1.6 69 kW a výbavou Visia vyjde na 299.900 korun, a to se bavíme ve standardu o prvcích jako audio, dálkový centrál a podobně.

Citroën

Hned za Nissanem skončil v žebříčku Citroën a v našem přehledu ho zmiňujeme hlavně kvůli malému modelu C3, který ještě před rokem vyšel na 244.900 Kč, nyní už jen na 220.000 Kč, což znamená 10 % z ceny dolů. Stojí za tím akce takzvaného ekologického bonusu, na jehož uplatnění ale není potřeba přenechání starého vozu. Základní výbava Live nemá klimatizaci ani rádio, zato třeba takové prvky jako rozpoznávání dopravních značek s rychlostním omezením, varování před opuštěním jízdního pruhu nebo tempomat s omezovačem rychlosti.

Honda

Značku ze třetí desítky prodejů v Česku zmiňujeme hlavně kvůli největšímu pádu ceny ve srovnání s lednem 2017: model Civic, který testujeme o pár stránek dál, zlevnil meziročně o 60.000 Kč. Snížení cen se dočkal i menší jazz. Po modernizaci, která přinesla nový motor 1.5 i-VTEC 96 kW i výbavu, začíná nyní na 339.900 Kč – nižší ceně než předchůdce (364.900 Kč). To se ale bavíme o základní zážehové třináctistovce i-VTEC 75 kW. Výbava Trend obsahuje systém nouzového brzdění, tempomat, dešťový a světelný senzor, klimatizaci, rádio s MP3, Bluetooth, multifunkční volant nebo LED denní svícení. I tak jde stále o jedno z nejdražších malých aut v Česku.