Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se žije jezdci autorodea: Divočení na pětníku, spousta ohně i destrukce

Petr Barták Petr Barták 6. 8. 2017
79
2
Zobrazit náhledy (79)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Kvílení a kouř z pneumatik, jízda po dvou kolech i přes oheň či dvojitý kotrmelec auta. A spousta destrukce. Všechno na malém prostoru. Vítejte v autorodeu!

Provazy vody z podmračeného podkrušnohorského nebe nad Teplicemi už zmizely, v modrými plachtami ohrazené aréně před obchodním centrem jsou připraveny červené bavoráky i dva monstertrucky, tedy pickupy na šasi náklaďáků s koly pomalu většími než člověk. Za hodinku tu má začít show. „Představení bude, když přijde alespoň čtyřicet diváků,“ říká Tomáš Zelenay, provozovatel této pachem benzinu a spálené gumy prosycené show.

Uhranutý

Jak se k práci vůbec dostal? „Jednou jsem v Německu tohle představení viděl a učarovalo mi,“ vzpomíná jezdec. Po návratu domů si proto koupil starý žigulík, zavařil u něj diferenciál a se švagrem pod dohledem zkušených jezdců pět měsíců během zimy a jara trénoval, než zvládl všechny prvky. Jak vzpomíná, nejtěžší byla jízda po dvou kolech, kterou se neměl od koho naučit. A začal.

„Představení s monstertrucky tak dělám už patnáctou sezonu, od poloviny března do půlky listopadu s ním objíždíme Česko a pár let taky Slovensko,“ popisuje Zelenay. Jak říká, u nás jsou jediní, kolegové z branže prý navštěvují zejména větší Polsko.

Na štacích ve větších městech se zdrží dva tři dny, v malých třeba jen den. A za jak dlouho se vrací? „Nejdříve za tři roky, nesmíme být okoukaní,“ vypočítává hubený usměvavý muž.

Vážnější zranění se mu vyhýbají, jen se párkrát potloukl nebo uhodil do helmy, když při kotrmelcích povolilo ukotvení bezpečnostního pásu.

Od západu se projasňuje, a tak věříme jeho instinktu, který říká, že dneska to vyjde. „Nepřízeň počasí nás zaskočí jen dvakrát třikrát do roka,“ vypočítává čtyřiačtyřicetiletý jezdec a majitel autorodea v jedné osobě.

Spousta tance okolo

Jedno zhruba sedmdesátiminutové představení je ale jen třešničkou na dortu. Za sebou skrývá spoustu příprav a po něm zase následného bourání arény či odklízení. „Na pronajaté ploše nesmí po vystoupení zůstat nic, maximálně čáry od pneumatik,“ říká Zelenay.

Jak se zajišťuje samotné představení? První věcí je domluvit destinaci a termín, následuje výběr místa. Obvykle u nákupního centra. „Plocha padesát krát dvacet metrů vyjde třeba na dva až čtyři tisíce podle destinace,“ tvrdí Zelenay. Ale pamatuje i daleko vyšší nájmy, v blízkém Ústí nad Labem po něm krajské město před časem chtělo i deset tisíc.

Další náklady představuje reklama a její rozvěšení po městě, ale třeba i pohonné hmoty a obutí. „Za jedno vystoupení spotřebujeme až dvacet litrů benzinu a nafty, pořádně zabrat dostávají i pneumatiky,“ říká jezdec.

Auta, auta, auta

Hlavní položkou v představení jsou ale vozy. Ty Zelenayovi slouží už v několikáté generaci – dnešním červeným bavorákům předcházely hlavně Opely

Vectra či Omega. „Auta tuhle show vydrží pět šest let,“ vypočítává jezdec. Když doslouží, nástupce si jezdí vybírat do Německa. Nakupuje je za ceny okolo 500 eur, tedy zhruba za 13.000 korun. Všechny pak lakuje a dále upravuje.

A odkud se berou vraky drcené koly přejíždějících monstertrucků? Ty si Zelenay jen půjčuje od místních provozoven ekologické likvidace vozidel – stejně jako třeba hasiči pro nácvik vyprošťování lidí z havarovaných aut. Zvenku vraky sice vypadají dobře, ale jsou už „vybrakované“ – bez vnitřního vybavení i provozních kapalin. „Ubývá ochoty půjčit vůz, který stejně jde do stoupy. Kovošroty se bojí kontrol,“ tvrdí majitel show. Jakmile je totiž auto jednou vykoupeno k likvidaci, už by podle zákona nemělo opustit brány provozovny. Je na to potřeba výjimka, která se ne úplně snadno získává.

Sám nejsi nic

I když je Zelenay hlavní postavou show, potřebuje pomocníky. Bez čtveřice mužů v černých kombinézách by ji totiž nemohl předvést v celé parádě.

Každý dostává mzdu okolo dvaceti tisíc měsíčně, k tomu zdarma využívají i ubytování v přívěsech. „Jsme tak trochu kočovníci,“ culí se Zelenay.

Plat si ovšem pomocníci plně zaslouží. Jak zjišťujeme, nejsou jen součástí samotného představení pro diváky, ale musí také show obsloužit. To obnáší postavit arénu – dovézt a nachystat auta i další rekvizity trvá zhruba tři hodiny. Po skončení představení se podle Zelenaye i šest hodin aréna stěhuje, často už za plné tmy. „Sám končím ve dvě ve tři ráno, v devět je nástup na budování nového kola,“ popisuje majitel řeholi zaměstnance autorodea.

Cirkus bude

Je chvíli před sedmou večerní, kdy má představení začít. Do arény už proudí první diváci, je to všehochuť zvědavých kluků s dědečky, zamilovaných

dvojic i rodin včetně babiček. Nakonec Zelenay vypočetl, že dnešní show zhlédne skoro sedmdesát diváků. Arénou duní tvrdý rock, krátké přivítání

a můžeme startovat.

Jak vzniká monstertruck?

Je to vlastně auto složené z nezvyklých částí. Na šasi nákladního, obvykle armádního vozu jsou nasazena obrovitá kola, původem třeba z velkých kolových bagrů nebo nakladačů. Karoserii pak většinou mívá z velkých amerických pickupů.

Červenobílý vůz s budkou z fordu s hmotností pěti tun je složen z podvozku sedmilitrového unimogu, zadní kola má z nakladače Kirovec, přední z bagru s pneumatikami Continental. Černé auto o hmotnosti 7 tun vzniklo spojením podvozku 11litrové vojenské verze MAN, kabiny fordu a kol nakladačů obutých v goodyearech.

Představení v kostce

Během vystoupení se bavoráky ocitnou po nájezdu na můstek na dvou kolech, projíždějí například mezi pomocníky nebo asistent leží či stojí na kapotě auta. Součástí show je driftování i s dámskou posádkou vybranou z diváků. Hlavně kluky lákala jízda v autě se zaslepenými skly. Při jízdě po dvou kolech s nasazenou neprůhlednou kuklou řidiče pomocník naviguje: přidej, uber, doprava, doleva. Efektní je náraz mazdy do stoličky, na níž stojí pomocník. Ten před nárazem nadskočí a dopadne za projíždějící auto. Velmi nebezpečně vypadá i projíždění vozu s pomocníkem na kapotě ohnivou stěnou. Při kotrmelci se xsara přetočila přes boudu hned několikrát. Vrcholem večera je přejíždění dvojice aut monstertrucky.

Víte, že…

… k řízení aut na ploše stačí řidičák na osobní vozy? V případě přesunu show na další štaci už jsou potřeba i oprávnění C + E.

… přezout obrovské pneumatiky monstertrucku trvá i několik hodin?

… na jízdu po dvou kolech musí být pláště nahuštěny až na pět atmosfér?

… výdrž obutí při show se odvíjí od povrchu arény? Na mokré asfaltové ploše pneumatiky vydrží tři čtyři představení, na suchých drsných površích třeba i jen jedno.

… když se představení přes sezonu nekoná, opravují se dosavadní a shánějí další vozy?

… mimo sezonu má autorodeo zhruba tříměsíční pauzu, kdy auta stojí na odstavné ploše v Praze?

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Drag-On
Neviem ako kto...
Drag-On
| 6. 8. 2017
Je to taká zábava pre mentálne jednoduchších ľudí a pre deti. Lebo priznám sa, že keď som mal tých 8-10 rokov tak sa mi to vcelku páčilo. Ale áno, teraz to už aj ja pokladám za primitívnu zábavu.
Avatar - traveldrive
Neviem ako kto...
traveldrive
| 6. 8. 2017
...ale ja považujem tento druh "zábavy" za primitívny a zvrátený. Fanúšikovia sorry.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku