Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se žije sparťanským fotbalistům na cestách: V autobusu mají místa pro zraněné

Tomáš Hadač
Diskuze (5)

Autobusy fotbalových klubů nabízejí spoustu zajímavých úprav. My jsme zevrubně prolezli ten Sparty, který pražskému týmu slouží neuvěřitelných sedmnáct let. Co všechno za tu dobu zažil?

Hráči odcházejí, trenéři se mění, on ale stále zůstává. Tenhle držák se jmenuje Mercedes-Benz Travego a v popisu práce u něj nenajdete střílení branek. Gólem osmnáctitunového autobusu je úspěšná přeprava letenské družiny. Čtyřiačtyřicetiletý řidič Pavel Jelen na strahovském parkovišti otevírá dveře a zve nás dovnitř.

Ráj zábavy

„Běžte až na konec, tam je největší pohodlí,“ instruuje nás Jelen, jenž se stará na Spartě o celý vozový park – aktuálně čítající dvacet devět osobáků a jeden autobus. V zadní části se totiž nacházejí dva stoly s osmičkou sedadel. Tento speciální „salonek“ s vysouvací obrazovkou prý patří několika vyvoleným, vesměs starším členům. „Tady se vždycky mastí prší a bývá tu dost sranda, pokud se teda daří,“ říká Jelen a dokládá svá slova na zastrčeném balíčku karet. Za další specifi kum vozu, jenž nalétal o Čechách a Evropě přes 375.000 kilometrů, platí kvartet chladicích boxů s nápoji a ledy. „Ty nám trochu ubírají místo. Například když jsme byli na soustředění v Rakousku ve větším počtu, měli jsme problém, aby se tam všichni vešli,“ pokračuje šofér s tím, že paluba pojme přesně šestatřicet pasažérů.

Zaspali výkop?

Nejzajímavější na rudém dostavníku s manuální šestistupňovou převodovkou je však jeho osmnáctileté stáří, které absolutně neodpovídá současné kondici. „Musím zaklepat, protože jsme s ním nezažili žádné větší trable. Ano, měnili jsme sice tlumiče a teď naposledy dělali brzdy, ale třeba motor je původní a šlape pořád skvěle,“ hodnotí spolehlivost řadového šestiválce muž, který pět let také jezdil pro fotbalový nároďák. Vážně je to tak růžové? „Když jsme se vypravili na přípravné utkání do německé Chotěbuzi, kvůli emisní normě Euro 3 nás odmítli pustit ke stadionu. A aby toho nebylo málo, při návratu domů ještě nefungovala klimatizace,“ odkrývá nepříjemnou zkušenost Jelen. Dramatičtější ovšem podle něj byla situace v Římě, kde mu tamní radikální fanoušci vystavěli blokádu z vlastních těl. Vše napravil až zásah těžkooděnců. Ve francouzském Lyonu si zase útočník Léonard Kweuke přispal, čímž málem zmeškali výkop. „Afričané si s tím často hlavu nelámou. Tohle byl ale extrém. V té časové tísni dokonce vylezl z hotelu bosý. Naštěstí jsme to zvládli,“ oddechuje si i po sedmi letech Michal Jelen.  

Vybrzďují je

Poněvadž Sparta v posledních letech na evropské scéně příliš nezáří, studna zahraničních zážitků vysychá. „I v Česku to ale může být občas pikantní. Například když opouštíme Ostravu, máme zajištěný policejní doprovod až na hranici Moravskoslezského kraje,“ zdůrazňuje hledisko bezpečnosti Jelen. Na neustálé troubení, tisíce zvednutých prostředníčků nebo vybrzďování si na tuzemských silnicích za sedm sezon služby už zvykl. „Lidé mávají šálami, jiní naopak stáhnou okénko a pěkně si z plných plic zanadávají. Že bychom kvůli někomu prošvihli zápas, nebo dokonce nabourali, to zaplaťpánbůh ne,“ svěřuje se Jelen. Přesto se už naštvaným chuligánům povedlo přední sklo jednou prorazit. 

Mazáci vs. trenéři

Zvenčí vypadá „autobusový dědeček“, jenž spolkne kolem šestadvaceti litrů nafty na sto kilometrů, snad ještě líp. V porovnání s konkurencí jej navíc zkrášluje nástřik technikou airbrush, která dostala přednost před stále oblíbenějšími polepy. Stylová je rovněž registrační značka ACS 01893, jež odkazuje na rok založení klubu. V přední části nás pak Jelen upozorňuje na dveře u řidiče, které se již u novějších modelů vynechávají.

Vzápětí do nich nastupuje a táže se, zda jsme připraveni na jízdu. Samozřejmě že ano. Teď už jen zvolit správné místo. Zatímco vybíráme, Jelen ze sebe sype zpaměti striktní zasedací pořádek. Koho vystřídáme? Trenérský štáb hned za zády šoféra? Nebo se připojíme k matadorům typu reprezentanta Bořka Dočkala, kteří si lebedí vzadu? Ani jedno. Vítězí sedadla 25 a 26, kde skrčená poloha absolutně nehrozí. „Narazili jste na další modifikaci. Pokud se někdo zraní, lehne si obvykle sem, aby se mohl natáhnout,“ vysvětluje Jelen a pomalu startuje. 

Kamery a bordel

Kolemjdoucí pečlivě zkoumají posádku. Když vidí pouze redaktora s fotografem, pozornost bleskem odvrací. Sem tam skupinka kluků zamává, nebo vytáhne mobil na fotku. Což stačí, abychom se chvíli cítili jako hvězdy, které posléze důležitě vystoupí se sluchátky v uších. „Jestli si potřebujete dojít na toaletu, klidně můžete,“ volá na nás Jelen, zatímco řadí pákou, jež je prošitá sparťanskou trikolorou. Modré, žluté a červené nitky zdobí také volant. Vedoucí letenského vozového parku si zde rovněž nechal nainstalovat dvojici kamer (jednu couvací) či měnič napětí na 220 V: „Takhle si sám vyluxuju. Na nepořádek jsem totiž docela pes.“ Souhlasíme. Neboť autobus s elektrickým omezovačem na 100 km/h opravdu působí jako reklama na čistotu. Povoluje vůbec hráčům jíst? „Jasně. Pár borců nechává obaly za síťkami, ale když sbíráme body, čert to vem,“ usmívá se svalnatý řidič.

Nejdražší na světě?

Půlhodinovou projížďku okolím hlavního města končíme bez ztráty květinky. Jedinou kolizí korábu německé výroby, v němž se vystřídaly stovky hráčů v součtu za desítky miliard korun, tak zůstává za sedmnáctiletou historii „pouze“ lehce odřený blatník. To srdce sparťanských podporovatelů v posledních letech utrpěla kvůli výsledkům na hřišti mnohonásobně více šrámů. „Věřím, že to prokletí zlomíme a podíváme se co nejdříve znovu do Ligy mistrů. A v ideálním případě s novým autobusem,“ loučí se s námi Jelen. Sny to jsou pěkné.  

Víte, že…

… na vzdálenější ligové stadiony jede Jelen sám s předstihem, zatímco tým cestuje vlakem nebo letadlem? Hráči autobusem absolvují až zpáteční cestu.

… pořizovací cena autobusu byla zhruba šest a půl milionu korun bez daně? Dnes ho mají na Letné pojištěný na jeden a půl milionu.

Technické údaje Mercedes-Benz Travego
Typ 0580
Rok výroby 2001
Motor naftový řadový šestiválec
Převodovka šestistupňová manuální
Výkon 310 kW
Zdvihový objem 11 967 cm3
Provozní hmotnost 13 000 kg
Nejvyšší rychlost 100 km/h (el. omezovač)
Spotřeba 26,3 l/ 100 km
Počet míst 36 (upravená verze)
Tomáš Hadač
Diskuze (5)

Doporučujeme

12. 5. 2019 22:24
sesivanej kár *udeslavie
Štupnutej bus ze dvou bouraček by vám slušel
12. 5. 2019 19:57
Re: ???
Správnéj znak je ten červenobíléj
Avatar - KANKUNEN
12. 5. 2019 16:51
Re: ???
Ale spíše autor poukazuje na to, že jezdí carem se správným znakem.
12. 5. 2019 14:27
???
To že zde protěžujete vw..na to jsem si zvykl..ale co je tohle?Co sem cpete nějaký sralťanský vozítko? Úplně se mě obrátil kufr..