Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak Škoda převáží tajné novinky a koncepty? Je to docela věda

Jan Zajíc
Diskuze (3)

Napadlo vás někdy, co všechno se děje bezprostředně před premiérou nového vozu nebo konceptu? Česká automobilka Škoda nyní poodhaluje, jak takové představení vypadá z pohledu přepravy.

Transport aut, která většinou teprve čekají na odhalení veřejnosti, má v mladoboleslavské firmě na starost tým pro podporu designových prezentací z oddělení Designového modelování a digitalizace. Vznikl v roce 2004 a od počátku ho coby koordinátor přípravy prezentací vede Michal Morávek.

Jeho parta rozlišuje především tři druhy prezentací modelů. První jsou přísně tajné, určené výhradně pro schválení vzhledu vedením automobilky nebo koncernu.

„Designové prezentace pro schválení vozu před vedením jsou pro nás jednou ze závěrečných fázi procesu přípravy designu, a to fází asi nejkritičtější. To, jak prezentace proběhne, zásadně ovlivní osud vozu, tedy to, zda jej vedení schválí,“ vyzdvihuje důležitost příprav na prezentaci Martin Bogner, vedoucí oddělení Designového modelování a digitalizace.

Pak jsou tu veřejné premiéry, ať už na autosalonech, nebo v digitální podobě. A třetím druhem jsou výstavy vozů, které často probíhají na nezvyklých místech tak, aby auto veřejnost zaujalo i v kombinaci s daným prostorem.

Morávkův tým má na starost dopravu všech typů modelů na všechny druhy prezentací. To znamená, že musí umět zajistit transport hliněných maket, dále takzvaných "hard modelů" vyrobených už z pevných materiálů a samozřejmě také pojízdných prezentačních modelů, které už vypadají jako hotové auto.

„Manipulujeme většinou s jedinečnými kousky nevyčíslitelné hodnoty, které jsou pro prezentaci nenahraditelné, ale které jsou zároveň dost náchylné k poškození. Je to obrovská zodpovědnost,“ říká Michal Morávek.

Jak zabalit unikát?

Na začátku každé přepravy bývá důkladné zabalení, jehož způsob musí minimalizovat riziko možného poškození. I proto se některé díly, například kliky a zrcátka, balí zvlášť a jiné se zajišťují na svých místech páskami a ochrannými foliemi.

Pak se modely naloží k přepravě, obvykle do speciálních kamionů s klimatizovaným přepravním prostorem. Pokud putuje vůz k prezentaci mimo Evropu a tudíž bude přepraven letecky, je k tomu určen speciální klimatizovaný kontejner.

„Modely vyžadují stálou teplotu mezi 20 až 22 stupni Celsia. Na světě jsou asi tři spediční firmy, které jsou schopny takovou přepravu zajistit,“ říká Morávek. I v takovém případě na vše dohlíží někdo z týmu pro podporu designových prezentací. „Na letišti hlídáme, aby byla překládka z odbavovacího prostoru do letadla co nejkratší,“ vysvětluje vedoucí týmu.

Poté, co dodávka dorazí na místo určení, musí tým vůz pochopitelně zase zkompletovat. Ale není to tak jednoduché, jak to zní, taková kompletace zahrnuje například i zprovoznění osvětlení nebo správné nastavění světlé výšky podvozku. A pokud má být součástí prezentace i nějaká manipulace nebo dokonce krátká jízda, je potřeba vyzkoušet, že všechno funguje, jak má.

Tým pro podporu modelových prezentací ovšem zajišťuje například i manipulaci s modely při prezentaci, ať už jde o ovládání oblíbené „točny“, nebo případnou jízdní choreografii.

Kus zdi musel pryč

Výzvou jsou veřejné prezentace modelů konající se na neobvyklých místech, která nejsou na výstavu automobilů připravena. „Vystavovali jsme například v pražské výstavní síni Mánes, ale také v budově bývalé banky na akci věnované designu,“ říká Morávek.

„Musíme tam auta samozřejmě dopravit, ale to je třešnička na dortu. Někdy je potřeba kompletně vymyslet, jak bude vůz na daném místě prezentován a jak ho tam vlastně dostaneme,“ popisuje Morávek. V budově bývalé banky v centru Prahy bylo například nutné ubourat a následně po skončení výstavy zase uvést do původního stavu část vstupního portálu, kudy vozy najížděly dovnitř.

Často tak jde o centimetry. Řidič modelu (ať už sedí uvnitř, nebo ovládá vůz na dálku) proto v takových případech nemanipuluje s vozem sám, k dispozici má i další kolegy, kteří mu pomáhají. „Z modelů je často špatný výhled, nemají kamery a další vybavení, navíc jsou jejich proporce pro nás vždy nové,“ vysvětluje Morávek, proč je „jízda“ s prezentovanými vozy tak náročná.

Vedle autosalonů, firemních a koncernových prezentací a případných dalších veřejných výstav (třeba ve Škoda Muzeu) pak tým pro podporu designových prezentací zajišťuje i případné obsazení designových modelů vozů Škoda ve filmech a seriálech. „Pokud na plátně vidíte v akci koncept značky Škoda, řídí ho někdo od nás,“ uzavírá Morávek.

Jan Zajíc
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Tielman
24. 2. 2022 10:34
Re: ju super
hmmm... já se třeba vůbec nestydím za to, že auta fasuju...ušetřím spoustu starostí... ani za to, že jsou to (poslední roky) Škodovky... protože taky ušetřím spoustu starostí...
Fakt by mě zajímalo, proč ty Škodovky tolika jedincům leží v žaludku...
24. 2. 2022 10:10
Vy se z těch škůdek
jednou podě***. Bežte se na AUTo.Cz už léčit. :no:
23. 2. 2022 19:59
ju super
Hrozne tajny krabice za mega pro dedky co si vybrali penzijko a prodali pole. Ostatni to fasujou a tem je to putna