Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Enyaq Coupé oficiálně: Nejstylovější škodovka dneška přijíždí rovnou jako RS

Stanislav Kolman
Diskuze (253)

Paleta elektromobilů Škoda se počínaje dneškem rozrůstá o nového člena. Enyaq Coupé láká na atraktivnější balení se svažující se střechou, sportovně střižené RS i chytřejší software.

Dnes odpoledne mladoboleslavská Škoda slavnostně představila svůj další elektromobil. Enyaq Coupé není novým samostatným modelem, ale druhou karosářskou verzí již známého Enyaqu, která však sází na tvary stále populárnějších SUV-kupé s výrazně zkosenou střechou. Můžete si říct, že méně místa za více peněz je nabídka, která postrádá smysl. Jenže lidé SUV-kupé milují, což si značka moc dobře uvědomuje.

Video se připravuje ...

Hned na vrchol

Ještě před slavnostní premiérou jsme měli příležitost prozkoumat nový Enyaq Coupé do detailu pod střechou střeženého ateliéru. Tvary boleslavského SUV-kupé pro mě už nebyly tajemstvím, poprvé jsem se s vozem seznámil v létě během prvních jízd s maskovaným prototypem. Tentokrát však pod vrstvou kamufláže neschovával vůbec nic. A rovnou dorazil ve vrcholovém provedení RS se speciálním zeleným lakem Mamba, což je mezi moderními elektrickými škodovkami další novinka. Ale pojďme popořadě.

Enyaq Coupé má délku 4653 mm, šířku 1879 mm, výšku 1622 mm, přičemž rozvor náprav má hodnotu 2770 milimetrů. Rozměrové srovnání se sourozeneckými modely naleznete v tabulce níže. Po druhý pár sloupků je auto zcela shodné s „dárcovským“ Enyaqem konvenčních tvarů, to podstatné se odehrává vzadu. Tady se střecha výrazně svažuje, což kromě jiného vytváří aerodynamičtější proporce. Hodnota součinitele odporu vzduchu cx je 0,234, tedy ještě méně než u hranatějšího sourozence. Stylovější verze je vždy vybavena prosklenou střechou bez roletky – sofistikovaný systém se speciální vrstvou na skle prý stačí – a tak vzadu nevzniká boule ubírající prostor.

Výbavu Sportline známe již z klasického Enyaqu, „ereso“ se však mezi elektromobily představuje poprvé. Jde o kousek, který si můžete prohlédnout v přiložené fotogalerii. Standardní Enyaq dostává 19“ kola, verze RS má dvacítky, případně příplatkové jednadvacítky, jímž nechybí ani aerodynamické kryty po vzoru Kodiaqu. Poznávacím znamením sportovní varianty jsou detaily v leskle černém odstínu, namátkou mřížka masky, lišty na bocích či nápis na víku zavazadelníku. Ten mimochodem pojme 570 litrů, tedy jen o patnáct litrů méně než klasika. Pro „ereso“ je standardem také svítící maska Crystal Face se 131 diodami, v ostatních verzích se za ní připlácí. Navazující hlavní světlomety pak mohou být vybaveny technologií Matrix LED.

Rozměrové srovnání vozů Škoda
  Octavia Combi Enyaq Enyaq Coupé Kodiaq
Délka (mm) 4689 4648 4653 4697
Šířka (mm) 1829 1877 1879 1882
Výška (mm) 1468 1618 1622 1660
Rozvor (mm) 2686 2765 2770 2791
Kufr (l) 640/1700 585/1711 570/- 835/2065

Nový software i pomocníci

Pracoviště řidiče se výrazně nezměnilo. Stále se skládá z malého 5,3“ digitálního přístrojového štítu, třináctipalcové obrazovky multimediálního systému a na přání dodávaného head-up displeje s rozšířenou realitou. Za volantem mám, stejně jako vzadu, pocit vzdušnosti a dostatečné prostorové rezervy ve všech směrech. S výškou 178 cm nejsem úplně měřítkem, ani kolega měřící takřka dva metry si tu nepřijde nikterak utiskován.

Fanoušky udržitelných materiálů potěší především interiér Lodge, jenž dostává sedadla potažena látkou, kterou tvoří ze 40 % přírodní vlna s certifikátem společnosti Woolmark. Zbylých 60 % je tvořeno polyesterem z recyklovaných PET lahví. Samostatnou kapitolou jsou dvě provedení kabin sportovních variant. Obě mají dekorační lišty v dekoru Carbon, kryty pedálů z ušlechtilé oceli a sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Interiér RS Lougne má černá sedadla čalouněná mikrovláknem, která jsou olemována kontrastními švy v limetkové barvě. Provedení RS Suite dostává sedadla potažená černou perforovanou kůží se šedými švy. O individualizaci tedy nebude nouze.

Enyaq Coupé bude od počátku vybaven nejnovější verzí softwaru ME 3, jenž si v rámci aktualizací najde cestu i do standardních enyaqů. Mezi hlavní vylepšení se kromě aktualizací vzduchem řadí lepší správa vysokonapěťového akumulátoru a tzv. režim péče o baterii. Nový software spouští regulaci teploty baterie při nižších teplotách dříve a už ji jen nezapíná a nevypíná, ale průběžně sleduje a upravuje. Díky tomu dosáhne akumulátor rychleji ideálního teplotního okna, což zajistí optimální výkon, rekuperaci i nabíjení.

Majitelé jistě ocení, že udržování v jízdním pruhu lze nyní snadněji deaktivovat v nabídce Oblíbené. Dále Škoda vyzdvihuje zvýšený jas a kontrast displeje zpětné kamery. Novinkou je taktéž nový systém Asistované jízdy 2.5, který kombinuje několik asistentů (adaptivní tempomat, změna jízdního pruhu, adaptivní vedení v pruhu rozpoznávající i práci na silnici či nouzový asistent) a dokáže udržet vozidlo v aktuálním pruhu, zastavit opět se rozjet. V případě dopravní zácpy systém následuje vozidla vpředu. Funkce je aktivní na dálnici při jízdě nad 90 km/h. Parkovací asistent je nově vybaven funkcí Uloženého manévru. Řidič nejprve provede první parkování sám (třeba v úzkém, klikatém vjezdu k domovu), systém si manévr uloží a posléze jej svépomocí replikuje.

Video se připravuje ...

Ještě komfortnější nabíjení

Kromě na přání dodávaného tepelného čerpadla a výše popsaného, značně vylepšeného managementu baterie, se Enyaq Coupé chlubí vyšším nabíjecím výkonem. Škodovka přesnou hodnotu neuvádí (doposud zvládala max. 125 kW), hovoří však o dobití z 10 na 80 % kapacita za 29 minut. Vyjma rychlonabíječek lze elektromobil dobít wallboxem o výkonu až 11 kW, což trvá šest až osm hodin. Využít lze samozřejmě i klasickou domácí zásuvku.

Jen připomeňme, že akumulátor u nás nabízených verzí má kapacitu 82 kWh (77 kWh využitelných) a ve verzi 80 zvládne dle metodiky WLTP dojezd až 545 kilometrů. To se bavíme o variantě s jedním elektromotorem vzadu a výkonem 150 kW. Výše je posazeno provedení 80x se dvěma elektromotory tvořícími pohon všech kol a samozřejmě „ereso“, u něhož shodná technika dovoluje výkon 220 kW (299 k) a 460 newtonmetrů točivého momentu. Ano, je to přesně ten pohon, který jsme před časem testovali ve VW ID.4 GTX. Enyaq Coupé rozpohybuje z klidu na stovku za 6,5 sekundy a svištět zvládne až 180 km/h. Top verze může táhnout přívěs o hmotnosti až 1400 kg při 8% stoupání.

„Po úspěšném uvedení Enyaqu přináší nový Enyaq Coupé do rodiny Škoda ještě více emocí, sportovního charakteru a elegance. Designérům a inženýrům se přitom podařilo skloubit vysokou funkčnost s emocionálním vzhledem. Nová vrcholná verze je zároveň prvním čistě elektrickým vozem RS značky Škoda,“ vyzdvihl Thomas Schäfer, předseda představenstva Škoda Auto. Teď už si musíme počkat jen na český ceník, jenž by měl dorazit v příštích dnech. Předpokládáme, že příplatek oproti konvenční verzi bude zhruba 100.000 Kč. První kusy SUV-kupé z Boleslavi se na cestách objeví na jaře tohoto roku.

Škoda Enyaq Coupé iV: předběžná technická data
Verze 80 80x RS
Pohon zadní všech kol všech kol
Kapacita baterie celková/využitelná [kWh] 82/77 82/77 82/77
Maximální výkon [kW] 150 195 220
Točivý moment [Nm] 310 425 460
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,7 7 6,5
Maximální rychlost [km/h] 160 160 180
Video se připravuje ...
Stanislav Kolman
Diskuze (253)

Doporučujeme

Avatar - Emel
2. 2. 2022 22:33
Re: Za naše daně
ŠA zaměstnává v ČR 34.000 lidí. K tomu mívala pod 10% agenturních... ale to už je třeba pět let staré číslo... každopádně v tomhle objemu v tom úplně problém nevidím.
Při zaměstnání zahraničního agenturního pracovníka má právo danit výkon práce ten stát, kde je zdroj příjmů, což je v tomto případě ČR. Je kolem toho poměrně dost právních předpisů... máte nějaké info o tom, že by se práce např. ukrajinského agenturního pracovníka nedanila v ČR?
2. 2. 2022 20:23
Re: Za naše daně
Ano, souhlasím.

Ono ideální by bylo, kdyby nedostal nikdo. Každý zásah státu to jenom zhoršil. Také není hospoda, jako hospoda...kde nakreslit tu hranici je vždycky otázka.

Rozmělnit je fajn, ale pro koho vlastně ? Pro politika, aby nepřišel o body. Třeba by se lidé naučili, že ať je firma jaká chce, když jde do tuhého, zaměstnanec může letět. Navíc ŠA už dneska zase tak moc nepřeplácí, odbory tam dělají téměř nulovou práci. Hodně zaměstnanců jsou agenturní, na linkách samý Ukrajinec a Moldavec přes agenturu. Hodně z nich platí daně na ukrajině, protože agentura je ukrajinská. Mediálně budovaná image o poctivém zaměstnavateli se rozplyne ihned, co uslyšíte mluvit lidi u píchaček.

Já oproti ŠA zaměstnávám pár lidí, ale všechno Češi, všichni zaměstnanci s řádnými odvody. A nikdo mi nic nevrátí. Ani to nechci, jen nemám rád mafiány a výhodičky. Ať už točí ruletou, nebo montují auta. Proto za sebe prohlašuji, že koupit Škodovku už nikdy, byl bych sám proti sobě a musel bych se hanbou propadnout.
1. 2. 2022 23:14
Re: Design hezký
:-) :yes:
1. 2. 2022 22:56
Re: Svištět můžete ...
Každý nevyžádaný, resp.nechtěný tlak zákonitě vytváří protitlak. To fakt nevíš? :-)
Avatar - Emel
1. 2. 2022 21:38
Re: Za naše daně
Podle mě to šlo prostě do firmy - na základě stanovených podmínek firma nahlásila, kolik zaměstnanců bylo doma a nepracovalo... a na ně pak dostala podporu. Zaměstnanci dostali mzdu jako obvykle.