Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak to bylo, když si Peugeot dovolil na Porsche? Zrodila se legenda!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Porsche 911 je tou legendou, která se zrodila ze sporu, který vyvolala automobilka Peugeot. Nebýt jejího zákroku měl by dnes jeden z nejslavnějších sportovních vozů ve svém názvu o jedničku méně.

První polovina března je sice tradičně vyhrazena autosalonu v Ženevě, ale vraťme se na chvíli v čase do trochu méně uspěchané doby a podívejme se na mezinárodní autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem, který probíhal v září roku 1963.

Právě zde došlo k premiéře automobilu, který je dnes legendou své kategorie a pro řadu výrobců měřítkem při vývoji jejich vlastních modelů, přestože tehdy se nedočkal pouze nadšeného přijetí. Veřejnosti se zde totiž představil nástupce Porsche 356, který měl tehdy řadu kritiků srovnávající linie jeho karoserie s Citroënem DS, zatímco jiní poukazovali na příliš luxusní interiér a vysokou hmotnost oproti jeho předchůdci.

Nejostřeji proti tomuto vozu ovšem zakročilo vedení automobilky Peugeot. Důvodem bylo jeho jméno Porsche 901. Právě proti němu se ohradila francouzská značka, která má třímístné číselné názvy s nulou uprostřed chráněny patentem.

Pro automobilku Porsche to byla nepříjemná rána, protože design číselného označení 901 byl navržen a byly připraveny formy pro jeho výrobu. K propagaci nového modelu již byly připraveny kompletní prospekty a plakáty. To všechno nesmělo být nakonec použito.

Porsche se tehdy ovšem i přes vlastní finanční ztráty vyhnulo soudnímu sporu a šéfdesignér Ferdinand Alexander Porsche přezdívaný Butzi raději navrhl změnu označení modelu za pomoci jednoduchého přidání jediného čísla na 911.

Vyrobené vozy Porsche 901 zůstaly v majetku automobilky, sloužily k vývoji a oficiálně nikdy nezamířily do prodeje, i když několik exemplářů se přeci jen dostalo do soukromého vlastnictví. Například vůz číslo 37 získal do své sbírky specialista na úpravy vozů značky Porsche Alois Ruf.

Porsche 901 se tedy z donucení proměnilo v 911, které ovšem až na jednu jedničku v názvu navíc mělo s původním vozem vše společné, což znamená, že zákazníci si mohli užívat za volantem obratného kupé s délkou lehce přes čtyři metry a dvoulitrovým plochým šestiválcem za zadní nápravou o výkonu 96 kW (130 k).

Spor o nulu vešel do dějin motorismu a říká se, že Porsche zvolil označení 901 schválně jako malou pomstu právě značce Peugeot za dvouleté věznění zakladatele slávy jména Ferdinand Porsche ve Francii ve druhé polovině čtyřicátých let, které inicioval Jean Pierre Peugeot se synem a zetěm.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
6. 3. 2017 22:59
ČÍSLA A ČÍSLICE: 901 i 911 jsou čísla. Nula i jednička jsou
;-)
6. 3. 2017 22:33
VIVA FRANCE
Dík, za vyčerpávající informaci doslova o hovwně. Ví to všichni co tu zatím jsou. :((