Jaká jsou nejoblíbenější nová auta v Německu, Itálii, Británii, ve Francii či v Turecku?
Největší evropské trhy spolu s Tureckem obvykle vykazují tendenci upřednostňovat domácí automobily před zahraničními. To však neplatí ve Velké Británii ani ve Španělsku.
Jakmile se v nějaké zemi nachází domácí výrobce pro široké masy, má v drtivé většině případů našlápnuto k pozici nejoblíbenější automobilky na trhu. Komplikovanější to bývá ve větších zemích, kde takových značek najdeme několik. Například v Německu si ovšem dlouhé desítky let dominantní pozici udržuje Volkswagen, který zkrátka umí vyrábět dobrá auto pro široké masy, byť cenově už na dohled prémiovému segmentu.
Německo
Náš západní soused je zároveň největším trhem s novými automobily v Evropě. Loni zde bylo registrováno 2.844.609 vozů, přičemž 519 tisíc z nich neslo emblémy Volkswagenu (tržní podíl 18,2 %). Velmi silnou pozici si zde udržuje kompaktní řada Golf, která v minulosti pouze v Německu ročně zaznamenala okolo 400.000 registrací.
Jenže zatímco třeba v březnu 1992 si tenhle model připsal okolo 35 tisíc exemplářů, letos jsou čísla v třetím měsíci třikrát nižší (konkrétně 11.621). Důvody slabších registrací nejsou žádná záhada. Trh se totiž začíná stáčet směrem ke crossoverů, golfu tudíž mimo jiné konkuruje například Volkswagen T-Roc, který přitom stojí ještě na základech sedmé generace modelu Golf z roku 2012. Další důvod je v mnohem větší konkurenci ze stran dalších německých značek, ale i Škodovky, japonských a korejských automobilek.
Velká Británie
Na ostrovech se loni prodalo okolo 1,9 milionu nových aut. Ačkoliv má Velká Británie velké množství domácích značek, jen minimum z nich skutečně patří britským majitelům. Velká část navíc míří na movitější zájemce, mainstream zastupuje pouze americký Ford, který je ovšem v Británii (a také v Německu) částečně brán jako domácí.

Také proto v posledních letech žebříčku kraluje atraktivní Ford Puma. Loni se s 49.591 kusy stal nejčastěji registrovaným novým autem v Británii, když předstihl Nissan Qashqai (nejprodávanější nové auto v Británii v roce 2022) a Kiu Sportage. Letos si Puma za první čtyři měsíce připsala 19.353 zářezů a drží se na prvním místě.
V roce 2021 se nejoblíbenějším modelem stal Vauxhall (Opel) Corsa, který předstihl Ford Fiesta, jenž tenhle titul držel předchozích dvanáct let. Puma tak navazuje na tradici legendárního malého auta, jehož existence skončila loni 7. července.
Francie
V zemi galského kohouta loni přibyli 1,77 milionu nových aut. Tradičně zde vítězí malé vozy segmentu B. O titul nejoblíbenějšího vozu ve Francii se v poslední době „pere“ Peugeot 208 (loni 86.268 kusů) s Renaultem Clio (97.479 aut). Na stupních vítězů je doplňuje Dacia Sandero.
Zatímco Peugeot 208 v roce 2023 spadl o 2,9 %, clio díky faceliftu vyrostlo o 52 procent. Registrace klesly také dalšímu oblíbenému peugeotu v podobě crossoveru 2008.
Itálie
Na Apeninském poloostrově také vládne domácí vůz. Z celkových 1.566.448 nových aut bylo loni 102.584 Fiatů Panda s 6,5procentním podílem na celkovém trhu. Na druhém místě se umístila Dacia Sandero se 48.398 exempláři.

Letos je situace pro stárnoucí pandu nadále příznivá. Od ledna do dubna se díky 44.637 registracím drží na prvním místě. Druhé sandero má 23.065 registrací, bronz zatím drží Citroën C3 (17.462).
Španělsko
U další ze středomořských destinací se velikost trhu s novými automobily pohybuje okolo necelého milionu vozů. V letech 2019 a 2020 byl nejoblíbenějším modelem Seat Leon, který později o rok vystřídal crossover Arona ze stejné stáje. Před dvěma lety se na první místo dostal Hyundai Tucson z Nošovic, který byl v roce 2023 vystřídán Dacií Sandero, jež je oblíbená především mezi soukromími zákazníky.
Rumunský hatchback si vedoucí pozici udržuje i letos, na paty mu ovšem šlape Nissan Qashqai, který byl v březnu nejčastěji registrovaným novým vozem. Velmi se daří také Citroënu C3 a čínskému crossoveru MG ZS.
Turecko
Asijská země, která je v některých ohledech brána za evropskou, má oblibu v klasických sedanech. V prvním kvartále roku 2024 je nejoblíbenějším novým autem Fiat Aegea, které v Evropě známe jako Fiat Tipo. V Turecku jsou vedle klasické tříprostorové karoserie k dispozici další verze: Aegea Cross, Aegea Cross Wagon a Aegea jako hatchback.

Vůz má silnou pozici i díky tomu, že se vyrábí ve fabrice Tofaş v turecké Burse. A také díky tomu, že patří k nejdostupnějším modelům na trhu. I tak se ovšem ceny pohybují okolo milionu tureckých lir, což je v přepočtu asi 700 tisíc korun. Minimální mzda přitom dosahuje pouze 17 tisíc lir (zhruba 12.000 Kč).
Loni si modelová řada Aegea v Turecku připsala 124.142 registrací, přičemž celý trh dosáhl na 967.341 aut. Kompaktní fiat si tudíž udržuje tržní podíl okolo 12 procent. Za první tři letošní měsíce má Fiat Aegea na kontě 29.736 registrací, přičemž 19.568 z nich připadá na sedan.
A jak je na tom Česko?
Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) je od ledna do dubna nezpochybnitelným vládcem českého trhu Škoda Octavia s 8271 vozy (meziročně o 1285 více). Na druhém místě je s velkým odstupem Škoda Scala (3519), třetí je Škoda Kamiq se 3406 exempláři. Od začátku roku pak bylo registrováno 77.151 nových automobilů, přičemž mladoboleslavská značka si udržuje 35procentní podíl.