Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Japonská rallye po 1. dnu: Evans má obrovský náskok, Sordó, Fourmaux a Neuville bourali

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Velšan Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1) vede po prvním dnu Japonskou rallye, která je závěrečným podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na mokrém asfaltu havarovali Španěl Dani Sordó (Hyundai i20 N Rally1), ´Francouz Adrien Fourmaux (Ford Puma Rally1) a Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1). 

Po úvodní superspeciální erzetě bylo v pátek na programu sedm rychlostních zkoušek. Vzhledem k přívalovým dešťům však musela být RZ4 zrušena. Posádky tak nakonec absolvovaly celkem 110,73 měřených kilometrů.

Sordova prokletá erzeta

Páteční program začal pořádně dramaticky. Hned na úvodní zkoušce dne havarovali dva jezdci s vozy nejvyšší specifikace. Paradoxem bylo, že v příkopu nad malým potokem zůstaly „zaparkovány“ vedle sebe. Jako první se poroučel do lesa Sordó, když zablokoval přední pneumatiky a vůz vjel mezi stromy. Je smutnou ironií, že španělský pilot havaroval na stejné rychlostní zkoušce, na které jeho hyundai minulý rok totálně shořel.

O tři minuty po Sordóvi se na stejném místě objevil Fourmaux. „Přijeli jsme do zatáčky, ve které stála voda, a vůz dostal okamžitě aquaplaning. Dani se nás snažil varovat, ale moje přední sklo bylo trochu zamlžené a neviděl jsem ho. Zabrzdil jsem, ale vůz jako po ledu sklouzl vůz do příkopu a nedalo se vyjet. Na první pohled není výrazně poškozen, takže bychom měli v sobotu pokračovat. Měli jsme zkrátka smůlu, protože pár desítek minut po naší nehodě pršelo méně a podmínky byly přijatelnější,“ konstatoval Forumaux, který se po třinácti měsících vrátil za volant specifikace vozu Rally1.

Ujel jenom sto metrů

Na stejném místě jako Sordó a Fourmaux, měl problémy také domácí Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1), který poškodil pravý předek svého vozu. Ztratil 1:22,0 minuty a propadl se 5. na 33. místo. Odpoledne však vyhrál tři erzety v řadě a polepšil si na aktuální devátou příčku. Problémy s deštěm se projevovaly i jinak než haváriemi. Na zamlžené sklo si stěžoval Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1). „Příkop nás vyhodil ze směru a trefil jsem svými dveřmi bariéru. Naštěstí se dalo jet dál,“ komentoval situaci Francouz.

Zamlžené přední sklo trápilo ještě více Otta Tänaka (Ford Puma Rally1), který musel jet skrčený, aby alespoň trochu viděl před sebe. Ztratil 2:44,2 minuty. Pohoršil si o jedenáct pozic na šestnácté místo, které vylepšil na osmé po první etapě. „Jsem rád, že jsem v cíli, na zkouškách byly hrozné podmínky. Odpoledne nefungoval anti-lag systém a plyn zůstával viset v plném závodním režimu,“ stěžoval si Tänak. Pro Estonce je to poslední vystoupení v barvách Fordu, od příští sezony bude jezdcem Hyundaie.

Na šestou zkoušku nebude v dobrém vzpomínat Neuville. Loňský vítěz z Japonska ujel totiž na RZ6 jenom sto metrů do první zatáčky, kde trefil levým předkem strom. „Měl jsem příliš mnoho energie v kompresi. Auto si „kleklo“ a vykoplo mě to,“ okomentoval Neuville svůj problém. Poškození jeho hyundaie by však nemělo být fatální a zřejmě bude pokračovat v soutěži.

Toyoty se srovnali na stupních

Jak již bylo řečeno, Ogier trefil na RZ3 předními dveřmi bariéru a mělo to nečekané následky. Poškození vypadalo relativně neškodně, ale techničtí komisaři nařídili opravu podvozku prostorového rámu vozu. „Došlo k nějakému poškození rámu, kde FIA požadovala výměnu trubky, což byla opravdu velká práce,“ vysvětlil technický ředitel Toyoty Tom Fowler situaci serveru DirtFish. Francouz tak přijel do časové kontroly o šest minut později a dostal tak minutovou penalizaci. O druhé místo v průběžném pořadí nepřišel, ale jeho ztráta na vedoucího Evanse se přiblížila ke dvěma minutám.

Průběžnému pořadí tak vládne Evans, který vyhrál v pátek dvě rychlostní zkoušky a byl jedním z mála, kdo se během dne vyhnul vážnějším problémům. „Zejména dopoledne často nebylo vůbec vidět, kam vlastně mířím. Měl jsem pocit, že jedu pomalu a současně na hraně. Občas byly problémy s gripem. Nebylo to úplně ono a zejména konec dne byl hodně náročný,“ shrnul Evans svou situaci. Druhý je průběžně Ogier a za ním o 16,7 sekundy zpět na třetím místě staronový šampion Kalle Rovanperä. „Podmínky byly ještě složitější než na Středoevropské rallye. Bylo to dost šílené, mlžilo se okno a místy stálo strašně moc vody. Odpoledne jsem si situaci užíval více,“ uvedl finský pilot, který zkompletoval pořadí jezdců továrního týmu Toyota na prvních třech místech.

Průběžné pořadí (po 8 z 22 RZ)

1. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) 1:25:22,7; 2. Ogier, Landais (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) +1:49,9; 3. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +2:06,6; 4. Mikkelsen, Eriksen (Nor./Škoda Fabia RS Rally2) +3:00,2; 5. Munster, Loukka (Luc., Bel./Ford Puma Rally1) +3:05,0; 6. Grjazin, Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +3:29,6; 7. Lappi, Ferm (Fin./Hyundai i20N Rally1) +3:44,3; 8. Tänak, Järveojä (Est./Ford Puma Rally1) +4:42,8; 9. Katsuta, Johnston (Jap./Toyota GR Yaris Rally1) +5:07,9; 10. Kovalainen, Kitagawaová (Fin., Jap./Škoda Fabia R5) +5:56,0; 11. Kajetanovicz, Szczepaniak (Pol./Škoda Fabia Rally2 evo) +7:49,1; 12. H. Arai, Tačikui (Jap./Peugeot 208 Rally4) +8:04,6; 13. Fukunaga, Saida (Jap./Škoda Fabia Rally2 evo) +9:14,3; 14. T. Arai, Macumoto (Jap./Subaru WRX S4 JP4) +9:14,3; 15. Bolland, Morrissey (Irl./Citroën CE Rally2) +10:53,5; … 27. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) +30:07,1; 32. Sordó, Carrera (Šp./Hyundai i20N Rally1) +59:34,7; 33. Fourmaux, Coria (Fr./Ford Fiesta Rally1) +59:37,4.

Výsledky jsou neoficiální.

Zbývající program Japonské rallye

Sobota 18. 11. – 00:04 RZ9 (20,32 km), 1:05 RZ10 (14,78 km), 3:15 R11 (3,18 km), 3:26 RZ12 (3,18 km), 5:04 RZ13 (20,32 km), 6:05 RZ14 (14,78 km), 7:11 RZ15 (6,70 km), 11:35 RZ16 (2,10 km), 23:05 RZ17 (7,52 km).

Neděle 19. 11. – 00:03 RZ18 (22,92 km), 00:56 RZ19 (11,60 km), 3:04 RZ20 (22,92 km), 3:57 RZ21 (11,60 km), 6:15 RZ22 (7,52 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme