Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Japonské závodní specialitky: Super Formula a Super GT

Svět motorů
Diskuze (0)

Po světě existují stovky formulových mistrovství. Špičkovým národním šampionátem se mohou pochlubit Japonci, kteří mají seriál Super Formula.

V oblasti automobilového závodění si vlastní cestou kráčí F1. „Královna motorsportu“ vypisuje také Pohár konstruktérů, který týmy zavazuje ke stavbě vlastního monopostu. Specifikem seriálu ze země vycházejícího slunce jsou výrazně snížené finanční náklady na účast. Navíc by se mohl stát prvním šampionátem na světě, který letos začne.

Jezdil tady také Čech

Historie formulového závodění v Japonsku sahá až do roku 1973, kdy byla založena tamní formule 2000. Z té se postupným vývojem stala na jaře 1996 formule Nippon, která se před sezonou 2013 přetransformovala do současné podoby, známé pod názvem Super Formula.

Do asijského šampionátu se zapsali také Češi. V sezoně 2005 startoval ve stáji Kondo Racing Jarek Janiš. Začátek sezony tehdy ovlivnilo nepříznivé počasí, technické problémy a vstup s omezenými zkušenostmi na suché trati. V Suzuce a Motegi se Janiš trápil, avšak dokázal zazářit v částečně mokrém závodě v Sugu, kde se pohyboval na prvním místě.

Vychovávají hvězdy

V nejprestižnějším japonském formulovém seriálu se potkávají domácí hvězdy s piloty z celého světa. Kromě zkušených jezdců zde najdeme také mladíčky, kteří sérii Super Formula využívají k zisku bodů pro takzvanou superlicenci. Bez ní se piloti nemohou ucházet o angažmá ve formuli 1. K mladým dravcům patří Estonec Jüri Vips, Brazilec Sérgio Sette Camara nebo Kolumbijka Tatiana Calderónová. V minulosti zde startovali i Belgičan Stoffel Vandoorne či Francouz Pierre Gasly, aktuálně v angažmá u stáje Toro Rosso F1.

Zkušenou část startovního pole reprezentují například Japonci Kazuki Nakadžima a Kamuj Kobajaši (oba bývalí piloti F1 a jezdci Toyoty v MS vytrvalostních závodů) nebo Novozélanďan Nick Cassidy, úřadující šampion. Všechny týmy seriálu Super Formula využívají italské šasi Dallara SF14. Dvoulitrové přeplňované motory dodávají japonské značky Honda a Toyota.

Sezona 2020 odstartovala testy na okruhu pod mýtickou horou Fudži. Nejlepšího času 1:20.677 dosáhl Japonec Ryjo Hirakawa s monopostem týmu Impul. Pro srovnání, absolutní rekord 4563 metrů dlouhého okruhu drží Brazilec Felipe Massa, který zde s Ferrari F2008 před dvanácti lety zajel čas 1:18,426. První závod „super formulí“ by měl 21. června hostit okruh Sugo. Seriál lze sledovat živě na webu Motorsport. com.

Předběžný kalendář 2020

  • 21. 6. Sugo
  • 30. 8. Motegi
  • 27. 9. Okajama
  • 15. 10. Suzuka

Odložené podniky – Suzuka (první závod), Fudži, Autopolis.

Super GT: Návrat suprové éry

Stejně jako fanoušci cestovních vozů v Evropě milují DTM, diváci na japonských ostrovech hltají šampionát Super GT. Obě série zavedly společná technická pravidla Class One.

Začátkem roku 2019 se fanoušci automobilky Toyota konečně dočkali páté generace ikonického sporťáku Supra. O rok později se slavný vůz vrací i na závodní okruhy prostřednictvím šampionátu Super GT.

Toyota opět na scéně

Jeden z největších světových výrobců automobilů se prezentoval v nejdůležitějším domácím šampionátu nejprestižnější třídy GT500 naposledy v roce 2006. Pro sezonu 2020 tak dochází ke comebacku po čtrnácti letech. Toyota postavila speciál GR Supra GT500, jenž má pod kapotou dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 441 kW (600 koní). Díky němu se bude po okruzích prohánět rychlostí až 300 km/h. O vysokou úroveň přítlaku a správně fungující aerodynamiku se stará masivní difuzor a obří zadní křídlo. Obojí podle požadavků pravidel Class One, která vozy DTM a Super GT mění ve formule 1 mezi cestovními vozy.

Konkurenci pro novou supru budou v Super GT opět představovat tradiční značky ve třídě GT500: Nissan a Honda. Inženýři Hondy museli kvůli novým technickým regulím překopat původní filozofii vozu NSX a umístit motor do přední části. Z hlediska nových barev stojí za pozornost i model NSX-GT týmu Mugen, který Red Bull oblékl do originální bílé barvy.

Rýsují se favorité

Nová sezona Super GT de facto odstartovala v polovině března na okruhu Okajama, kde jednotlivé týmy poprvé předvedly své vozy ve válečných barvách. Tým TGR se vrací v tradiční livreji KeePer, jež se ještě loni vyjímala na voze Lexus, nyní už ale zdobí novou supru. Spoléhat bude na Novozélanďana Nicka Cassidyho, jenž gétéčka před třemi roky vyhrál a v posledních dvou letech skončil vždy celkově druhý.

Za volantem se bude střídat s domácím Ryjem Hirakawou. V Super GT odstartuje svoji šestou sezonu bývalý finský pilot formule 1 Heikki Kovalainen v toyotě v typických továrních barvách sponzora Denso (známý je z doby působení značky v F1 2002 až 2009). V hlavní kategorii GT-500 je přihlášeno 14 dvoučlenných posádek, v nižší GT-300 dokonce čtyřiatřicet.

První závodní víkend roku 2020 by měl začátkem srpna hostit okruh pod horou Fudži. Jasné jsou zatím další tři termíny a k tomu nutno připočíst tři odložené. Rovněž atraktivní závody Super GT můžete sledovat živě na webu Motorsport.com.

Předběžný kalendář 2020

  • 12. 7. Okajama
  • 9. 8. Fudži
  • 13. 9. Sugo
  • 25. 10. Autopolis
  • 8. 11. Motegi

Odložené závody – Suzuka, Buriram (Thajsko), Sepang (Malajsie).

Autor: Jiří Šlégl

Svět motorů 18/2020 Svět motorů 18/2020

Svět motorů
Diskuze (0)

Doporučujeme