Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejslavnější zbarvení závodních speciálů. Co je vaše srdcovka?

Mirek Mazal
Diskuze (32)

Dlouhý vývoj nápaditých zvyklostí automobilové historie zaznamenal pestré milníky připomínající se barevným odkazem. Dodnes baví některé polepy závodních aut, které se staly legendami v dobrém slova smyslu.

Většinou se původ závodních barev váže na reklamu, často se firmy primárně angažovaly kvůli propagaci alkoholu či cigaret. Moderní předpisy jsou neslučitelné s vykreslováním závodního světa prostřednictvím nedopalku v ústech a sklenicí řízného drinku na stole. Vhodnost přehnané korektnosti je předmětem diskuse, můžeme být rádi, že striktní autority zatím nezakázaly repliky či jiné připomínky charismatických závoďáků v barvách třeba alkoholického nápoje Martini.    

Martini Racing

Lihovarnický kolos Martini & Rossi neodmyslitelně patří k vůni benzínu. Italové spojili podnikatelské aktivity s auty v roce 1958 pomocí červených a modrých pruhů na bílém, respektive stříbrném pozadí. Marketingový boom probíhal v 70. letech 20. století po spojení s automobilkou Porsche. Alkoholový poutač verze 917K zvítězil v Le Mans, poté nastala úctyhodná série stěžejních úspěchů přeshraničního spojení jižanského aperitivu s německou továrnou na jedny z nejlepších vozů planety. Pruhovaný design později padl na auta i jiných značek, Lancia či Lotus by mohly vyprávět.

Gulf

Bývalá obchodní společnost Gulf Oil Corporation dealovala ropné produkty od roku 1901. Později dceřiná firma korporátu Chevron se více než století podílela na rozvoji motoristického světa do moderní podoby. Gulf symbolizuje modrooranžové schéma poprvé použité na závodních speciálech značek Porsche 917, Ford GT, Aston Martin DBR1, Triumph TR nebo McLaren F1 GTR. Jasné jarní zbarvení evokuje ikonická jména hrdinů jako Jacky Ickx, Jo Siffert, Jim Clark, Jochen Rindt či Steve McQueen.

John Player Special

Výrobce tabákových výrobků může směle vložit rovnítko mezi vlastní název John Player Special a automobilku Lotus. Dvě odvěké spolupráce patří k sobě a před šesti léty se spekulovalo o obnovení černo-zlaté souhry ze 70. let. Cigaretový dodavatel s britskými inženýry kooperoval 14 sezón, což stačilo Fittipaldimu a Andrettimu k zisku mistrovských titulů a do popředí profesionálního jezdění se vypracoval Ayrton Senna.

Marlboro

Další tabáková stálice soustavně dotuje existenci formulového týmu Ferrari. Část koncernu Philip Morris zpočátku platila McLarenu, ale po 23letém partnerství značka začala fungovat ve spojení s rudými stroji maranellského původu. Dnes jsou přímé reklamy na cigarety zakázané, preventivní opatření proti závislosti bylo mnohokrát obejito šikovnými polepy samozřejmě připomínajícími prémiové kuřivo úhledně zabalené do stále dražší krabičky.

Castrol

Návrat k čistě automobilovému propojení slibuje Castrol, který vyrábí olejářský sortiment a zviditelnění probíhá či probíhalo prostřednictvím investic do motocyklového i automobilového soupeření. Zeleno-červený polep sluší Toyotám. Zažité maskování padne celicám, corollám, suprám nebo GT86 v závodním nastavení – nikoliv sériovým modelům schopným zvýšit tep maximálně za semaforem. Výrobce mazadel byl identifikovatelný také na Jaguaru XJR-9 z Le Mans a bylo by hříchem opomenout sponzorství divize Škoda Motorsport. Felicia Kit Car a Octavia Kit Car už snad ani nejsou pravda.

Rothmans

Podnik nesoucí jméno po zakladateli Louisi Rothmanovi vděčí za bytí mladému Ukrajinci, který se už ve 14 letech otáčel mezi listy tabáku v rodinné firmě rozvážející kuřivo po okolí. Čerstvě plnoletý Louis emigroval z Ukrajiny do Velké Británie, kde se stal baličem cigaret a později zde otevřel vlastní kiosek Rothmans na ulici Fleet Street. Výdělky příjemný byznys se spojil s užitečným a od roku 1982 se jméno firmy objevuje na autech světových závodů. Nejsou to jen známá off-roadová Porsche z Dakaru, ale bílý nápis na modrém podkladu s červenými a zlatými proužky září také z okruhového náčiní stabilně zaručujícího stupně vítězů. Kromě Porsche byla reklamní kampaň domluvená u sportovních Opelů, Fordů, Fiatů, BMW, MG, podlehlo i Subaru, Lancia, Alfa Romeo, Renault nebo Audi.

Alitalia

Italské aerolinky létaly i po rychlostních zkouškách – obrazně řečeno. Zelené vzory polovičně státní společnosti totiž barvily soutěžní vůz domácí výroby, který byl jako zrozený k proplétání vytyčených etap. Lancia Stratos věrná Alitalii fungovala na jedničku, v roce 1976 stylově dovezla Sanda Munariho k zlaté medaili mistra světa v rallye. Silný ekonomický partner se později prosadil i u Fiatu, kde tehdy vítězil Walter Röhrl.

Parmalat

Společnost Parmalat téměř šest desítek let vydělává peníze v potravinářském průmyslu a během své existence měla obrovský vliv na formuli 1. Angažování potravinové autority vždy prozrazovala modrá a bílá kombinace jednoduchého designu. Mlékárenský kolos v roce 1978 vystřídal Martini v roli hlavního sponzora týmu Brabham, kde řádil excelentní Niki Lauda.  

Jägermeister

Německý bylinný likér zvyšoval dosah mezi zákazníky pomocí oranžově známého automobilu s bílými nápisy Jägermeister. Elegantní a jednoduchá kombinace baví do současnosti, povedené repliky provozují majitelé mladších generací a od znalců právem vídají palce nahoru.    

Silk Cut

Nebýt zlatých vavřínů Jaguaru v Le Mans letopočtů 1988 a 1990, zapomnělo by se na pojízdný billboard Silk Cut. Připomínku potřebného přísunu nikotinu zastupoval fialový speciál doladěný navíc žlutou a bílou. Individuální marketingový tah se povedl, protože barvy si pamatuje více lidí než jezdecké umění předváděné Paulem Taylorem.

Apple Computer

Na začátku 80. let byly osobní počítače maximálně závistivou kulisou vědeckofantastických filmů. Výrobce výpočetní techniky Apple Computer Company potřeboval expandovat, proto padl výběr na zvýšení povědomí o značce díky sponzoringu populárních aut. Barevná duha tedy zjemnila drsné tvary Porsche 935 pilotovaného Bobbym Rahalem.

BASF

Závodní série BMW M1 Procar Championship byla krátce trvajícím šampionátem s řadou hvězdných účastníků, ale v motoristickém sportu se podnik neujal. Těsné souboje v zatáčkách si lze těžko vybavit, ovšem do kolektivní paměti se zarylo odvážné poutání pozornosti firmou BASF. Návrháři poutače zvolili téměř psychedelické řešení červeného pozadí a bílých kruhů.

Pennzoil

Černý tlustý nápis Pennzoil na kontrastním žlutém podloží odpovídá zakulacenému emblému. Vymysleli ho majitelé z Los Angeles, kde ropný hráč začal fungovat už v roce 1913. Od ovládnutí sítě pohonných hmot bylo k motorsportu blízko, tím pádem se partnerství časem projevilo v amerických šampionátech.    

IMSA

Toyota se účastní závodů od konce 60. let s řadou úspěšných závodních aut v několika sériích motoristického sportu. Zhruba dvě dekády trvalo ustanovit poznávací znamení japonských automobilů z vrchních pozic cílového pořadí. Podařilo se u bílé Celicy označkované na dveřích menšími polepy podpořenými velkým startovním číslem přes oranžové a červené pruhy. Strohá podoba Japoncům svědčila, protože se stala vůbec nejoblíbenější.   

DuPont

Středoevropská hádanka DuPont je snadné sousto pro Američany nebo znalce zámořského soutěžení rychlých vozidel. Jméno profitujícího výrobce a zpracovatele polymerů patří viditelně vylepit na ploché části karoserie závodního stroje série NASCAR. Sponzor patří ke jménu Jeff Gordon stejně samozřejmě jako jeho startovní číslo 24.

STP

Když už jsme se zastavili u podoby zaoceánského provedení okruhového auta pro NASCAR, hodí se zmínit typické logo STP. Američanům známá tři písmena v červeném oválu značí Scientifically Treated Petroleum čili palivo na vědecké bázi. Protežování pohonných hmot zařídil sedminásobný šampion Richard Petty, který rudé barvy reprezentoval bez dvou let celé tři dekády aktivního jezdění.

Computervision

Našlo by se několik barevných schémat navlečených na mizerné MG Metro 6R4, ale nejznámějším dílem je asi modro-bílý motiv dle zadání firmy Computervision. Dohoda o finanční podpoře z průkopnického světa počítačů ladila s lehkým kompaktem vyrobeným z high-tech materiálů. Talentovaný Tony Pond dokázal maximum a v roce 1985 ujel všem během Skip Brown Gwynedd Rally.

Renown

Do aut se angažovala dokonce i oděvní manufaktura Renown, udávající směr designu exteriéru Mazdy 787B skupiny C z Le Mans. Jediný exemplář zastupoval techniku z Hirošimy v roce 1991, více než cokoliv jiného zaujalo první a jediné vítězství nízké placky s rotačním motorem. Jediný japonský premiant zpopularizoval vnější zelené a oranžové segmenty připomínající vzorníky tkanin sešité dohromady. 

Tradiční barevné verze

Britská závodní zelená

Ještě před polepováním aut cigaretovými či alkoholovými hesly, dopřáli si někteří experti poznávací barvy svých aut. Britové zvolili závodní zelenou a ustálené slovní spojení British Racing Green se stalo pojmem. Původ této barvy sahá až do Irska roku 1903. Angličtí účastníci události Gordon Bennett Cup zbarvili svá auta zeleným lakem odstínu shamrock green, a tím se zrodila legenda respektovaná sériovými úpravami modelů Aston Martin, Bentley, Jaguar nebo Lotus.

Bílá se závodními pruhy

Tolik oblíbené napodobování rychlých pruhů všude na světě vychází z nápadu barevně odlišit auta Cunningham. První příklady modrých linek od předního nárazníku dozadu jsou datované do 50. let 20. století. Ikonické poznávací znamení rychlosti bylo k vidění v Le Mans, ačkoliv vozům či pilotům nedodávalo potřebnou sílu k vítězství.

Modrá vždy první v cíli

Richard Petty přezdívaný The King (Král) je doposud jednou z největších legend v historii série NASCAR. Od poloviny 60. let byla jeho závodní auta známá třemi poznávacími znaky. Prvním faktem bylo pravidelné vítězství, druhou skutečností byla věrnost startovnímu číslu 43 a třetím rysem zůstalo lakování auta ve zvláštním odstínu modré, která se později stala známou pod označením „Petty Blue“.

Modrý lak se zlatými akcenty

Modrou a zlatou si přivlastnila japonská automobilka Subaru, která z nevšedního spojení udělala nesmrtelný kult. Racionálně nesouvisející výběr zbarvení odkazuje na cigarety State Express 555. Milimetrově přesné průlety modrého přízraku se zlatými disky a zářivými polepy zařídili pánové na svém místě, to Colin McRae, Carlos Sainz a Petter Solberg zajistili slávu pestrobarevných poznávacích znaků Subaru. Můžeme si všimnout i nalepených názvů sponzorů rallyeového týmu, viditelné připomínání značek dodavatelů kol, pneumatik, náplní a spotřebních dílů se dodnes kopíruje na konvenčních automobilech samozvaných závodníků excelujících u okénka McDrive.

Zlatá se dala kombinovat i s červenou

Motoristický nadšenec Alan Mann založil stejnojmenný tým s automobily jedné značky sladěných do jedné dvoubarevné kombinace. Mezi konkurenty byla parta Alan Mann Racing rozeznatelná zástupem Fordů se zlatým pruhem a červenými zbytky volné karoserie. Takto se do závodů vydávaly upravený Escort, Cortina nebo GT40.

Stříbrné šípy

Svět automobilových závodů si dobře pamatuje éru stříbrných šípů. Jinak už nikdo neřekne Mercedesům pod vedením schopného manažera Alfreda Neubauera. Rodák z Nového Jičína přikázal sejmout původně bílý lak formulí, které o pouhý kilogram neprošly technickou přejímkou. Oholené stroje druhý den uspěly u inspektorů i na závodní dráze. „Během té dlouhé noci mechanici odstranili nádhernou bílou barvu z našich stříbrných šípů. A když se znovu postavily ráno na váhu, ukázala přesně 750 kg,“ napsal moravský krajan ve svých pamětech. Mercedes dodnes používá stříbrnou na svých soutěžních prototypech jako poctu úspěšným originálům.

Trikolóra inspirovaná domovem automobilky

Nebylo by spravedlivé ignorovat úhlavního konkurenta Mercedesu. Mnichovské BMW v závodech figuruje s tříbarevnou trikolórou podloženou bílým základem. Divize motorsportu je poznat modrou linkou podle domova automobilky uvnitř hranic Bavorska typického modrým erbem. Následuje fialová čára vyjadřující přechod a spolupráci mezi první modrou a třetí červenou. Rudé zakončení barevných proužků přiznává letité partnerství BMW a olejářské společnosti Texaco. Časem fialová přešla do tmavě modré kombinace tradičního lakování.

Žluté pruhy změnily svět rallye

Audi Quattro je nepochybně jedním z nejznámějších premiantů rallye všech dob. Nemůžeme opomenout hromady pohárů, když smekneme klobouk před průlomovou technologii AWD (All Wheel Drive). Pohon 4x4 změnil svět závodění a zásadně ovlivnil vývoj osobního segmentu. Počáteční verze Audi Quattro z 80. let byla rozeznatelná červenými, šedými a bílými pruhy postavenými proti trikolóře BMW M. Když se v roce 1984 začaly angažovat peníze z cigaret HB, přidaly se na vůz žluté boční pruhy. Ikonické vyhotovení srdnatě proslavily hvězdy Stig Blomqvist či Walter Röhrl.

Od každého trochu

Jedním z novějších závodních automobilů, které mají jisté místo mezi uměleckými předměty, je BMW Art Car od Jeffa Koona. Mnichované najali amerického umělce, aby správně ozdobil závodní M3 GT2 před startem AMLS Championship. Koon předčil zadání, jelikož namaloval karoserii do kaleidoskopu jasných barevných linek. Pestré čáry mají za cíl ohromit zdůrazněním rychlosti a výkonu osmiválcového stroje, který se dočkal několika napodobenin.   

Růžové prase

To nejlepší na konec a opět musíme zabrousit do Le Mans, kde se formují řidičské legendy a vznikají ikonická maskování přihlášených závodniček. Vytrvalostní závod sportovních modelů a GT konaný pravidelně od roku 1923 má na svědomí také jeden z nejzábavnějších převleků automobilové historie. Vezmeme-li v potaz automobilku Porsche, jež ve Francii opakovaně předváděla nedostižné výkony, je potřeba s úsměvem na rtech připomenout asi nejodvážnější kamufláž, která kdy byla k vidění. Němci si dovolili vyjet před tribuny s růžovým monopostem popsaným jednotlivými částmi naporcovaného prasete, i proto se maškarní Porsche 917/20 začalo příznačně titulovat „růžové prase“. Řeznickou edici osedlala posádka Reinhold Joest a Willy Kauhsen, pánové bohužel do finiše nedojeli kvůli havárii.

Mirek Mazal
Diskuze (32)

Doporučujeme

Avatar - lyon667
24. 4. 2020 12:19
Re: Plakáty nad postelí...
Když nepočítám tu v garáži (z pochopitelných důvodů bez závodního zbarvení), tak stejnou šestku mám jako modýlek od Autoartu v 1:18. Škoda, že už je dnes nedělají, byla to špičková kvalita.
Avatar - Emel
24. 4. 2020 12:19
Re: Za mě
Elfí Renault tam nějakej je... možná teda jen formule, už se mi to nechce znova listovat.
Avatar - Emel
24. 4. 2020 12:18
Re: Re: Za mě
Jak mám Martini spojené s Lancií, Fordem i Porsche... tak mám ten Gulf kromě Porsche i s Fordem GT-40.
Avatar - Emel
24. 4. 2020 12:16
Re: Re: Za mě
Mimo jiné :-)
(chtěl jsem napsat prostě jo, ale příspěvek musí mít 6zn.)
Avatar - lyon667
24. 4. 2020 12:08
Re: Gulf Porsche
:-[]