Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Je zpátky! Jawa 350 OHC: Testujeme legendu v novém provedení!

Petr Slováček Petr Slováček 6. 5. 2017
53
37
Zobrazit náhledy (53)
Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Prostor pod sedlem nelze uzamknout, častější manipulaci s páčkou zajištění bychom asi stejně nechtěli zkoušet Jawa 350 OHC Moderně vyhlížející klíč bychom si klidně mohli odpustit, pro mnohé je to jen nepodstatný detail Jawa 350 OHC Dvousedlo ctí klasické tvary. Všimněte si bílé vlnky, kterou měla i původní Jawa 350/634. Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Přepínací kohout pod nádrží budete hledat marně, dobovou klasikou jsou chromované boky a plastové opěrky kolen Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC
Po letech čekání dala Jawa na trh zase levnou třistapadesátku pro začátečníky i zkušené mazáky, kteří nikam nespěchají. Stačí na ni sto tisíc, a navíc už nemusíte míchat benzin s olejem.

Nová jawa nese nápisy 350 OHC a ti vnímavější už se dovtípili, že ji místo čmoudícího dvoutaktu pohání čtyřtakt. Nasyslené zásoby maziva M2T tak klidně dejte do sběru. Optikou letitých majitelů třistapadesátek přináší novinka proti poslední variantě 640 Style samá vylepšení: má výkon vyšší o 3 kW a maximální rychlost o 10 km/h (120 vs. 130). Dále pět rychlostních stupňů místo čtyř a v základu elektrický startér.

Pokud se držíte radši osvědčených zvyků, nepřijdete také zkrátka – možnost startování motoru pákou a vlažná reakce zadní bubnové brzdy zůstaly.

Sympatické brumlání

Po usednutí za řídítka je zřejmé, že máme co do činění s jednoduchou, snadno pochopitelnou motorkou, kde nemusíme přelouskat návod k obsluze.

Stačí si zapamatovat, že se vás netýká poloha SET na přepínači ABS, protože slouží pro servisní nastavení speciálním přístrojem. Kontrolka na budících pak sice bliká, ale antiblokovací funkce funguje dál. Přesněji řečeno na předním kole, protože zadní bubnová brzda tuto funkci nedostala.

Rozdíl je ovšem ve výšce sedla – stará jawa nabídla 82 cm, což bylo ve třídě cestovních strojů poměrně dost a občas za to sklízela kritiku. Nováček má už přece jen obvyklejších 76 cm. Pro prcky a začátečníky je to velký bonus, protože nemusejí na každé křižovatce cupitat po špičkách. Pro jezdce s výškou přerůstající 180 cm to však znamená sem tam si protáhnout pokrčené nohy.

Otáčíme klíčkem, počkáme, až se dopočítají cifry na počítadlech tak, jak jsme už roky zvyklí u renomovaných značek, a tiskneme tlačítko startéru – u třistapadesátky na něj nejsme zvyklí. Už u dvoutaktní verze se za to sice v poslední době dalo připlácet (pořád se prodává jako sada dílů na přestavbu), ale je to spíš rarita. Pod nádrží to zabručí a už se ozývá prdlání z výfukových koncovek – vypadají mimochodem jako na staré Jawě 500 OHC.

Dlouhověkost místo výkonu

Hned po prvních metrech je znát, jak je čtyřstovkový jednoválec jawy do města ideální. Za ním už ale ztrácí na lesku. Doménou vzduchem chlazeného agregátu, kterým by podle všeho měla být kopie starší hondy, bude hlavně dlouhověkost a servisní nenáročnost. Pro srovnání: třeba nové menší BMW 310R nabídne skoro o 5 kW víc, Kawasaki Z300 dokonce o 9 kW.

Jawě vyhovuje poklidné brumlání, kdy se odmění spolehlivě spotřebou do čtyř litrů. Výkon 20,4 kW dostačuje na slušné předjíždění, ale dálniční limit 130 km/h, při kterých už točí motor 7000 ot./min, je skutečný strop. Nějaké zalehávání moc nemá smysl, o mnoho víc se prostě nekapotovaná čtyřstovka nerozjede. Není to ani příjemné a k tomu se přidávají vibrace, které se nejdříve projevují podle zvyku na roztřesených zrcátkách – výkon i točivý moment vrcholí u čtyřtaktu výše než u letitého dvoutaktu! Ovšem ve srovnání se stařečkem můžete být v klidu, protože projev čtyřtaktu je mnohem kultivovanější. A také řidičsky komfortnější, což dokládá třeba přesnost řazení. Jakýkoliv z pěti rychlostních stupňů najdete jen lehkým ťuknutím špičky. Totéž platí i pro hledání neutrálu. Bohužel na slunci není příliš vidět jas kontrolky „N“ na budících. Po pár zkušenostech ji ale stejně nebudete potřebovat a najdete si ten správný grif.

Hlavně komfortně

Je jasné, že pokud rádi brousíte kolena, není na to retro motorka to pravé. Ostatně napovídají tomu i veliká úzká kola s průměrem 19 placů vpředu a 18 vzadu. Obouvají turistické pneumatiky Kenda s hrubším dezénem a neztratí se ani na šotolině nebo polní cestě s lehčím terénem. Při ostřejší jízdě bychom ale za jejich grip ruku do ohně nedali. Stejně tak podvozek je naladěn především komfortně, předek možná až moc naměkko (stejně jako kdysi předobraz). Na zadních tlumičích lze pro jízdu ve dvou nastavit klíčem předpětí pružin podobně jako kdysi.

Patriarchy nejspíš hned při prvních zmínkách o reinkarnaci třistapadesátky zklamaly zkazky o čínském původu. Ano, je to tak! Novinka je vystavěna na stroji Shineray, který už se nějakou dobu vyrábí. Na základě osobní zkušenosti ale říkáme, že to vlastně nevadí a bylo tím aspoň umožněno stlačit cenu pod sto tisíc.

Nenacházeli jsme odbyté detaily ani nedotažená řešení, jak jsme byli před pár lety u čínských motorek zvyklí. Estéti možná pozdvihnou obočí nad svary katalyzátorů ve výfukových kolenech. Ale jediným vysloveně nedůstojným prvkem, za který by ovšem konstruktér zasloužil dostat lískovkou před nastoupenou továrnou, je ukrytá subtilní plechová páčka s pružinou zajišťující zezadu sedlo. Nejen, že celý díl nedrží obvyklý zámek, ale po jediné zkušenosti si zaručeně rozmyslíte cokoliv dál pod sedlo strkat.

Za cenu 99.930 Kč bychom těžko hledali lepší tip ke koupi stylového a nesmírně lehce ovladatelného stroje. Příchod normy Euro 4 znamenal stopku pro řadu levných konkurentů a všichni ostatní sázejí na moderní notu, a především vyšší cenu. Ale zase nabídnou vyšší výkony. Vždyť u jawy jsou i částky za příplatky jako z říše snů – chrániče rukou 190 Kč, startovací páka za pětistovku a zadní nosič za 1100 Kč. Kde to uvidíte? Pokud se poohlížíte po motorce do začátku či se po letech zase vracíte do sedla, je podle nás Jawa 350 OHC dobrá volba. Byť má pár mušek.

Plusy

  • Dobrá cena
  • Komfortní podvozek
  • Podařený retro vzhled
  • Dobrá ovladatelnost

Minusy

  • Nedotažený detail zajištění sedla
  • Na čtyřstovku nic moc výkon
  • Mdlá zadní bubnová brzda
  • Pouze boční stojan

Jawa 350 OHC
Motor čtyřdobý jednoválec SOHC
Chlazení vzduchem
Zdvihový objem (cm3) 397,2
Výkon (kW/ot. za min) 20,4/6500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 30,6/5000
Převodovka, sek. převod 5°, řetěz
Startování elektrické a nožní
Brzdy P/Z (mm) kotoučová s ABS (280)/bubnová (160)
Pneumatiky P a Z 100/90 R19 a 130/70 R18
Rozvor (mm) 1420
Zdvih pérování P/Z (mm) 150/80
Výška sedla (mm) 760
Suchá hmotnost (kg) 160
Objem nádrže (l) 12,5
Maximální rychlost (km/h) 130
Cena (Kč) 99 930

Znáte Konopnici?

Vzpomínáte na Vencu Konopníka, jak se proháněl na třistapadesátce po filmových Hošticích v prvním díle trilogie Slunce, seno...? Přesně jeho motorka Jawa 350/634 (1973–1984) dala vzniknout označení pro tyto stroje: „Konopnice“. Mezi sběrateli i milovníky retro jde dnes o vyhledávaný artikl pro její poctivost zpracování a klasické tvary – vždyť na stejném typu objel Čech Pavel Suchý svět!

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
Doufám
| 8. 5. 2017
mrtvá z hlediska vývoje a inovací určitě, z hlediska ruchu a výroby nikoliv, až do roku 1990 se vyrábělo tísíce motorek na export do SSSR, Kuby, jižní ameriky atd.
Hezké,
| 7. 5. 2017
Jawa
| 7. 5. 2017
No vždyť jsem ti to napsal, jestli chceš konkrétní příklad, tak třeba 2.0 TSI nebo 1.8 TSI jsou motory původně vyvinuté u Audi a nyní používané mimo jiné u Škodovky.
Detailní tovární foto
| 7. 5. 2017
Oni nic nevymysleli, žádný dizajn nic. Ta motorka je z 90% totožná s Shinerayem 400.
Vyměnili jenom nádrž, ( a i tak ale zůstala plastová část ze Shineraye ) krytku pod sedlem, která mírně změnila tvar a zadní blatník, který se protáhl.
Celé to hodili do červeno černé a opatřili nápisy.

Pokud se ti motorka líbí ,dej za vděk čínským dizajnérům...
Jawa
| 7. 5. 2017
Tak to jsou primárně know-how VW. Já jsem myslel co sdílí škodovka s audi v tom směru, že to vyvíjelo přímo audi.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku