Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jawa 350/634
Jawa 350/634
Jawa 350/634
Jawa 350/634
80
Fotogalerie

Srovnali jsme novou Jawu 350 OHC s jejím slavným vzorem ze sedmdesátých let

Jawa od roku 2017 na českém trhu nabízí motocykl s označením 350 OHC, který sice není její vlastní konstrukcí, ale díky řadě komponentů silně připomíná jeden z nejdůležitějších motocyklů této značky.

Příběh značky Jawa je poměrně známý, ale nebude na škodu si v rychlosti připomenout, že za jejím vznikem stojí zakladatel a majitel zbrojovky inženýr František Janeček, který hledal vhodný náhradní program pro svou firmu. Tím se stala výroba motocyklů, která se rozběhla v roce 1929.

Nejprve byl na trh uveden motocykl Jawa 500 OHV, který byl licenční verzí německého motocyklu Wanderer 500 OHV a dal nové značce jméno. Jawa je totiž kombinace prvních dvou písmen příjmení zakladatele firmy Františka Janečka a právě značky Wanderer.

Jawa 500 OHV představovala na přelomu dvacátých a třicátých let poměrně luxusní motocykl. Zakladatel nové motocyklové značky se tento typ rozhodl doplnit o lidový motocykl za skutečně lidovou cenu.

Tím se stala v roce 1932 Jawa 175 Villiers s britským dvoutaktním motorem, která byla trefou do černého. Právě tento motocykl se postavil na počátek dlouhé linie motocyklů s jednoválcovými a dvouválcovými dvoutaktními motory.

Nejslavnější sériově vyráběné dvoutakty značky Jawa pak představují dvěstěpadesátky a třistapadesátky, nabízené od druhé poloviny čtyřicátých let dvacátého století vlastně až dodnes. Mezi nejpopulárnější a pozornost sběratelů stále více přitahující patří typ 634, který je zároveň jedním z nejdůležitějších modelů v historii značky.

Jawa 350 typ 634 a typ 640R

Jawa představila typ 634 na podzim roku 1973 a nahradila jím ve svém výrobním programu tehdy již naprosto zastaralé kývačky spolu s jejich odvozenými deriváty. Novinka se od svých předchůdců odlišila na první pohled svým vzhledem a především konstrukcí dvojitého uzavřeného trubkového rámu, jehož koncepce vycházela z tehdejších soutěžních motocyklů značky Jawa.

Pohonnou jednotku se stal vzduchem chlazený dvoutaktní dvouválec o objemu 343,5 cm3, který závislosti na provedení typu 634 disponoval nejvyšším výkonem 14,7 kW (20 k) až 17,7 kW (24 k) při 5250 min-1. Točivý moment se pohyboval od 29,4 do 31,4 N.m. Tyto hodnoty mířily k zadnímu kolu vždy prostřednictvím čtyřstupňové převodovky.

Jawa 350 typ 634 v provedení 4-03 pro domácí trh měla motor s nejnižším výše uvedeným výkonem. Tento model s rozvorem kol 1340 mm využíval vpředu teleskopické vidlice se zdvihem 150 mm a vzadu dvojice tlumičů se zdvihem 90 mm. Standardem byla 18palcová kola, která byla vybavena bubnovými brzdami. Jezdec byl usazen na sedle ve výšce 810 mm a měl pod sebou stroj, jehož hmotnost se pohybovala kolem 155 kg. Akceleraci z 0 na 100 km/h měl tento model zvládnout za 12,5 s a dosahovat maximální rychlosti kolem 120 km/h.

Jawa 350 typ 634 byla v roce 1984 nahrazena modelem 350 typ 638 s hliníkovým motorem, lišícím se na první pohled svým zevnějškem a rovněž i vyšším výkonem. Tato pohonná jednotka je vlastně v nabídce značky Jawa dodnes a to prostřednictvím zástupců řady 640, představené již na počátku devadesátých let dvacátého století a dodnes nabízené.

Zájemci o tento dvoutakt mají možnost volby ze tří verzí, mezi nimiž je i provedení s označením 350/634 Retro, odpovídající díky palivové nádrži, podsedlovým schránkám, sedlu a blatníkům svým vzhledem typu 634. Ve dvojitém trubkovém rámu tohoto modelu je uložen dvouválec o objemu 343,5 cm3 s nejvyšším výkonem 17 kW (23 k) při 5250 min-1 a točivým momentem 32 N.m při 4750 min-1.

Podvozek motocyklu s rozvorem kol 1370 mm využívá vpředu teleskopické vidlice se zdvihem 150 mm a vzadu je dvojice tlumičů se zdvihem 80 mm. Brzdový systém má vpředu kotouč o průměru 320 mm a vzadu bubnovou brzdu. Kola jsou vpředu i vzadu 18palcová. Jawa uvádí sedlo ve výšce 820 mm, hmotnost bez náplní 154 kg a maximální rychlost 120 km/h.

Dvoutaktní motocykly Jawa 350 řady 640 nejsou vzhledem k tomu, že nesplňují emisní normu Euro 4, určeny k prodeji v zemích Evropské unie, ale stále slaví prodejní úspěchy zejména v zemích Střední Ameriky a rovněž v Rusku. Pro zájemce na českém trhu je Jawa připravena tyto motocykly dodat v kompletní sestavě jako sadu dílů. Ceny začínají u provedení 350/634 Retro na částce 78.900 Kč.


Jawa 350 OHC

Jawa začátkem roku 2017 odhalila a následně uvedla na trh model 350 OHC. Ten přinesl spojení linií výše zmíněného dvoutaktu 350 typ 634 ze 70. a první poloviny 80. let dvacátého století s osvědčenou technikou čínských motocyklů Shineray, nabízených na evropském trhu pod různými značkami.

Základem tohoto motocyklu je kolébkový rám z ocelových trubek, v němž je uložen vzduchem chlazený jednoválec s rozvodem OHC o objemu 397,2 cm3, disponující výkonem 20,4 kW (27,7 k) při 6500 min-1 a točivým momentem 30,6 N.m při 5000 min-1. Převodovka je pětistupňová.

Podvozek motocyklu s rozvorem kol 1420 mm využívá vpředu teleskopické vidlice se zdvihem 150 mm a vzadu je dvojice tlumičů se zdvihem 80 mm. Přední kolo je osazeno kotoučovou brzdou o průměru 280 mm s dvoupístkovým třmenem a ABS, zatímco vzadu je použita bubnová brzda. Pneumatiky mají rozměry 100/90 - 19“ vpředu a 130/70 – 18“ vzadu.

Jawa 350 OHC o hmotnosti 160 kg bez náplní má sedlo ve výšce 790 mm a má být schopna dosáhnout maximální rychlosti 130 km/h. Motocykl, který je ideální především pro začátečníky a milovníky tradičních tvarů týneckých strojů, míří na český trh s cenou od 99.930 Kč.


Foto: JAWA Moto s.r.o., Svět motorů, Auto.cz, archív