Jeep představil 7 nových konceptů, nechybí obytňák ani elektrické retro
Hlavní slovo má elektrifikace, jak je patrné i na parádním restomodu Cherokee 4xe z roku 1978.
V americkém Utahu se letos uskuteční již sedmapadesátý ročník populární akce Easter Jeep Safari, kdy se milovníci ikonické americké značky a jízdy v terénu sjedou v pouštní oblasti Moab. Letošního ročníku by se mělo zúčastnit až 20.000 nadšenců, kteří se kromě jiného mohou těšit na premiéru sedmi zajímavých konceptů.
Jak je totiž dobrým zvykem, Jeep připravuje pro každý ročník několik speciálních vozů, které mají být ukázkou budoucnosti, možností modifikací, atd. V letošním roce přivezl Jeep rovnou sedm konceptů, mezi kterými najdeme tři plug-in hybridy, jeden čistě elektrický vůz a pár zajímavých hraček do náročného terénu.
Připomeňme, že se jedná stále jen o koncepty, které se nechystají do výroby. Některé z nich ovšem nemají k produkční realitě zas tak daleko. To platí především pro Jeep Grand Wagoneer Overland Concept, který vznikl na základech dnes největšího a nejluxusnějšího modelu značky Jeep.
Nejvýraznější úpravou je střešní stan Skyloft, který na rozdíl od běžných stanů disponuje pevnými skládacími bočnicemi, zatímco jeho střecha je pokryta solárními panely. Samotný vůz dostal 35“ terénní pneumatiky, nové lemy podběhů a podvozek je zvýšen o 1,5 palce. Z kabiny pak zmizela třetí řada sedadel, místo které je připraven úložný prostor.
Zřejmě nejhezčím konceptem je restomod Jeep Cherokee 4xe Concept, jehož karoserie pochází z modelu Cherokee SJ z roku 1978. Technickým základem je ovšem Wangler Rubicon 4xe s plug-in hybridním pohonným systémem, tvořeným 2,0litrovým přeplňovaným čtyřválcem a dvojicí elektromotorů.
Moderní pohonná soustava, se kterou souvisí i moderní pojetí interiéru, přitom slibuje skvělé vlastnosti v terénu. Osmistupňové převodovce totiž nechybí redukce, podběhy vyplňují 17“ kola obutá do 37“ pneumatik a podvozek je zřejmě také nepatrně vyšší. Retro ducha úpravy podtrhuje decentní žlutá barva s parádní retro-grafikou.
Na minulost odkazuje také zářivě zelený koncept Jeep Scrambler 392 Concept, který se inspiruje původním modelem Scrambler z roku 1981. Základem se stal čtyřdveřový Wrangler 392 s 6,4litrovým motorem V8 HEMI, automobilka se však zbavila zadních dveří a vytvořila speciální karoserii, jejíž komponenty jsou často vyrobeny z karbonu.
V rámci úprav došlo také na instalaci speciálních rozšířených podběhů, nových odlehčených pevnostních nárazníků a speciální je i podvozek. Ten je totiž vzduchový a umožňuje nastavit světlou výšku rozmezí 1,5 až 5,5 palců. Mimochodem terénní pneumatiky mají rozměr 40 palců.
Koncept Wrangler Magneto 3.0 je pak vlastně již starým známým, koncept čistě elektrického offroadu se totiž na akci poprvé objevil již v roce 2021. Vůz je stála osazen jedním elektromotorem, který nabízí nastavitelný výkon v rozmezí 285 až 650 koní. Automobilka ovšem upravila karoserii tak, že posunula B sloupek (který uvolnil místo pro instalací ochranného rámu), upravila sklon čelního skla a dopřála konceptu nový lak. Koncept dostal také nový dvoustupňový systém rekuperativního dobíjení nebo systém sjíždění svahů s ovládáním jedním pedálem.
Koncept pick-upu Jeep Gladiator Rubicon Sideburn pak ukazuje přípravu vozu na dobrodružství v extrémním terénu. Koncept dostal řadu funkčních úprav, které zlepšují jeho dovednosti. Za pozornost stojí především zakázkově vyrobená korba, do jejíchž boků byly uloženy kanystry. Na korbě pak vidíme pořádnou rezervu. Koncept dostal také speciální mřížku chladiče s ochranným rámem, na střeše vidíme přídavné LED osvětlení a za kabinou rám. Karoserie je vybavena bezrámovými dveřmi half-doors, kabina dostala speciální čalounění i grafiku a v podbězích vidíme 37“ terénní pneumatiky.
Nejblíže k sériovým verzím ale mají zřejmě až poslední dva koncepty, modrý Wrangler Rubicon 4xe Departure a fialovo-růžový Wrangler Rubicon 4xe. Modrý koncept přitom zaujme otevřenou karoserií s trubkovými dveřmi, vystouplými blatníky, přídavnými světly na střeše a také speciálním rámem před maskou, který dostal i koncept Sideburn. Podvozek je zvýšen o 2 palce, podběhy vyplňují 37“ kola a rezerva je umístěna ve speciálním trubkovém rámu
Poslední koncept, který zaujme fialovo-růžovou barvou, vychází z limitované edice Wrangleru s lakem Tuscadero z roku 2021. Koncept ovšem dostal řadu černých dekorů a speciální grafiku na kapotě. Pod kapotou je plug-in pohonné ústrojí a vzduchový podvozek z konceptu Scrambler 392. Podběhy vyplňují 37“ pneumatiky na 17“ kolech.