Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep představil první plug-in hybridní modely, Renegade a Compass 4xe

Ondřej Mára
Diskuze (12)

Dvojice hybridních SUV nenabízí pouze hospodárnější a zelenější provoz, ale také lepší vlastnosti při jízdě v terénu.

Automobilka Jeep zahájila svou zelenou evoluci představením dvojice plug-in hybridních modelů Compass a Renegade s označením 4xe, které slibují kromě tradičních eco-friendly technologií a vyšší hospodárnosti i svobodu, propojení nebo zábavu z jízdy – a to dokonce i v terénu.

Po designové stránce se přitom hybridní modely od čistě spalovacích příliš neliší. Automobilka pouze vsadila na decentní modré lemování loga Jeep  na přídi i zádi, názvu modelů a elektrického označení 4xe, které dostalo i modré písmenko E. Na levém zadním boku si pak můžeme všimnout zásuvky pro nabíjení.

Uvnitř kabiny nalezneme 7 palcový TFT displej v kapličce přístrojů a 8.4 palcový dotykový infotaiment Uconnect Navi ve středovém tunelu. Oba přitom nabídnou nový typ informací vztahující se k jízdě s hybridním pohonem.

Hybridní modely dostaly také nový volič šestistupňové automatické převodovky a upravený volič pohonu všech kol Selec-Terrain s eAWD módy (4WD Lock, 4WD Low, Hill Descent Control) a možností aktivovat různé automatické jízdní režimy: Auto, Snow, Mud & Sand nebo Rock. Novinkou pro hybridní modely je navíc režim Sport, který nabídne lepší odezvu na plyn a lepší řízení.

Pod kapotou plug-in hybridních modelů Renegade a Compass 4xe se bude standardně ukrývat 1.3 litrový přeplňovaný benzínový čtyřválec, který je v závislosti na výbavě naladěn na 130 nebo 180 koní s maximálním točivým momentem 270 N.m. Motor je vždy spojen s šestistupňovým automatem.

Spalovací motor spolupracuje s dvojicí elektromotorů. První je umístěn přímo u motoru, se kterým funguje v synergii a případně může posloužit jako generátor. Druhý se nachází na zadní nápravě a nabízí integrovaný diferenciál (tzv. e-axle), redukční převod nebo funkci regenerativního brzdění. Jeho výkon se pohybuje okolo 60 koní a 250 N.m točivého momentu.

Ve slabší verzi Limited tak oba hybridní Jeepy nabídnou kombinovaný výkon až 190 koní, zatímco ve verzích S a Trailhawk  až 240 koní.  Kombinace spalovacího motoru a elektromotoru by přitom měla nabídnout akceleraci z 0 na 100 km/h již během 7.5 sekundy, maximální rychlost okolo 200 km/h a čistě elektrickou maximální rychlost až 130 km/h.

O napájení elektromotorů se stará 400V lithium-iontová baterie s kapacitou 11,4 kWh, využívající kobalt-nikl manganovou/grafitovou chemii. Baterie je ukryta pod zadní řadou sedadel a podle staršího měřícího cyklu NEDC by měla nabídnout čistě elektrický dojezd okolo 50 kilometrů. Baterie přitom téměř neomezila zavazadlový prostor, který nabídne objem 330 litrů u modelu Renegade a 420 litrů u modelu Compass.

Video se připravuje ...

Řidič má na výběr ze tří jízdních režimů. Kromě čistě elektrického, kdy vůz neprodukuje žádné emise a na baterky zvládne ujet až 50 km, je na výběr ještě z režimů Hybrid a E-Save. Do režimu hybrid, který snad nepotřebuje bližší komentář, se navíc vůz sám přepne z čistě elektrické jízdy v momentě, kdy se vybije baterie nebo řidič plně sešlápne plynový pedál a aktivuje kick-down. Hybridní režim pak kombinuje výkony obou pohonných jednotek, čímž minimalizuje spotřebu a současně maximalizuje výkon.

Režim E-Save slouží k nabíjení baterie během jízdy, což umožní využít maximální dostupnou kapacitu například při jízdě po městě. Pro nabíjení je ovšem nejlepší využít nabíječku nebo wallbox. Přímo Jeep by měl nabídnout jednoduché řešení v podobě easyWallbox, který disponuje výkonem 2.3 kW a vůz plně dobije za méně než 5 hodin. Výkonnější easyWallbox o výkonu 7.4 kW však zvládne plné nabití baterie již za necelé 2 hodiny (cca 100 minut).

Při dlouhé jízdě v terénu, kde je potřeba udržovat baterii nabitou, mohou oba elektromotory přejít do režimu Powerloop, který nabídne neustálý pohon všech kol pro zdolávání i náročného terénu. Právě v terénu navíc zákazníci ocení maximální točivý moment zadního elektromotoru již d nulových otáček nebo režimu 4WD Lock (rozdělení výkonu 50/50 mezi nápravami do 15 km/h) a pomalý režim 4WD Low pro pomalou jízdu náročným terénem.

Sama automobilka pak v posledních měsících instalovala u svých evropských dealerství okolo 3.600 nabíjecích stanic, což by mělo usnadnit maximální využití čistě elektrického režimu. Díky partnerství se společností Digital Charging Solutions (DCS) by navíc zákazníci FCA měli získat přístup až k 130.000 nabíječek v 21 evropských zemích.  K tomu jim přitom postačí účet a aplikace/karta k digitální službě My easy Charge.

Jeep má ovšem pro své zákazníky připravenou vlastní aplikaci – Go 4xe Live. Ta nabídne rychlý přehled informací o voze, například včetně informací o nabíjení, a současně možnost ovládat některé funkce vozu na dálku.

Výroba plug-in hybridních Jeepů Renegade a Compass 4xe bude probíhat v italském závodě FCA Melfi a první kusy by měly do rukou evropských zákazníků dorazit zhruba v průběhu září tohoto roku. Na cenu pro český trh si ale nejspíš budeme muset ještě chvíli počkat.

Ondřej Mára
Diskuze (12)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
23. 7. 2020 20:20
Re: Takže pravou 4x4 odpískali
dolar možná půjde dolů, ale ceny ojetin v USA stoupaj a stupaj ceny kontejnerové dopravy, tak se moc netěš...
Avatar - Barrichello
23. 7. 2020 20:19
Re: Hybridy nebrat!
Mě se vypínaj 4, má to MDS - MultiDisplacement System

Když to jede na 4 válce, svítí kontrolka ECO :-) :-) :-)
Avatar - Martin911Turbo
22. 7. 2020 15:36
Takže pravou 4x4 odpískali
Jak jsem koukal, tak moji 4x4 Limited s 9st. automatem ZF, 2.0 Mulijet odpískali....
Auto bude mít 3 válec, obyčejný 6st. automat a na zadku bude jen elektromotor, takže jak dojde baterka tak mi na sněhu auto ze 4x4 přejde na 4x2 . boží... A to se nebavím o váze auta, kdy teď má moje auto bez řidiče 1580kg
Takže si Renegade nechám a doplním garáž Dodge Chargerem nebo Challengerem Hemi, ceny začínají být zajímavé a dolar půjde dolů :-)
Avatar - JirkaVejrazka
22. 7. 2020 14:19
Re: Hybridy nebrat!
https://www.youtube.com/watch?… ;-)
22. 7. 2020 13:23
Re: Hybridy nebrat!
Kdyby se ti u V8 vypnuly dva válce tak si možná ani nevšimneš :-)