Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
145 Fotogalerie

Jízdní dojmy s Fordem Ranger Raptor: Dinosaur, který silnici nepotřebuje

V Maroku jsme dostali příležitost ke svezení s novým Rangerem Raptor, vrcholem nabídky nejprodávanějšího pick-upu v Evropě. A je to opravdu povedené náčiní!

Zatímco dříve byl Ranger výsadou severoamerického trhu, dnes už o něm můžeme v klidu mluvit jako o evropské stálici. Vždyť v Evropě je nejprodávanějším pick-upem vůbec. A zdá se, že o tyto vavříny jen tak nepřijde. Jen v prvním čtvrtletí letošního roku prodal Ford 13.600 kusů, což je ve srovnání se stejným obdobím v loňském roce o 15 % více.

Ranger se začátkem roku dočkal modernizace, která vyjma změn pod kapotou přinesla i vrcholovou verzi Raptor. Jde o nejostřejší variantu, jež dostává celou řadu technických inovací i pozměněný vzhled. A právě s tímto naštvaným dinosaurem jsme se seznamovali nejen na marockých silničkách, ale i písečných dunách. A Raptor ukázal, že toho svede opravdu hodně.

Video placeholder
Ford Ranger Raptor: oficiální video • Zdroj: Ford

Nejen jiná technika

Než přijde řeč na pohonné ústrojí v útrobách, řekneme si, jak vlastně Rapotora ve srovnání s ostatními Rangery na cestách rozeznáte. Hlavním poznávacím znamením je specifická příď, kde namísto tradiční masky s logem dostáváte výrazný nápis Ford. Všimnout si můžete také ochranným rámem za ho nápisy Raptor na bocích karoserie.

Při podrobnějším zkoumání si všimnete sedmnáctipalcových kol z lehkých slitin, která obouvají pneumatiky BF Goodrich All-Terrain (285/70 R17). Jde o gumy s tuhými bočnicemi a agresivnějším terénním dezénem, díky nimž má mít Raptor ideální jízdní vlastnosti na jakémkoliv povrchu. Daná pneumatika byla vyvíjena přímo pro tento model.

O pohon pick-upu se sportovními ambicemi se stará dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 EcoBlue s výkonem 157 kW při 3750 otáčkách a 500 newtonmetry točivého momentu od 1750 do 2000 otáček. Motor je vybaven sekvenčním přeplňováním dvěma turbodmychadly: vysokotlakým turbem s proměnnou geometrií a nízkotlakým turbem s pevnou geometrií a podtlakově aktivovaným obtokovým ventilem. Modrý ovál dal této technice zabrat. Při jedné ze zkoušek prý běžela obě turbodmychadla 200 hodin pod takovou zátěží, že se žhavila doruda.

S daným pohonným ústrojím se páruje desetistupňová samočinná převodovka, jíž má vůz společnou s modelem F-150 Raptor. Je vyrobena z vysokopevnostní oceli, hliníkových slitin a kompozitů. Součástí jsou adaptivní řadicí algoritmy, které v reálném čase přizpůsobují řazení aktuální provozní situaci. Nechybí samozřejmě ani možnost změny převodu ručně pádly pod volantem.

Ranger Raptor dostává žebřinový rám vyztužený díly z vysokopevnostní oceli. Ve srovnání s Rangerem XLT má Raptor o 150 milimetrů širší rozchod kol a o 51 milimetrů vyšší světlou výšku (283 mm). Dostává tlumiče pérování Fox s technologií Position Sensetive Damping. Ta poskytuje vysoký účinek při velkém nasazení a zároveň jemnější chod v běžných podmínkách. Ve srovnání s klasickou verzí je zdvih předních tlumičů delší o 32 %, zadních o 18 %.

Sportovní tlumiče mají průměr 63,5 mm a jsou napojeny na hliníková ramena. Zadní náprava dostala specifickou konstrukci s vinutými pružinami a integrovaným Wattovým přímovodem. V praxi to umožňuje kolům volný pohyb ve vertikální rovině při minimálním pohybu v rovině příčné. Výčet technických berliček uzavřeme sofistikovanějším zakrytováním spodních partií. Ranger Raptor se chlubí brodivostí 850 milimetrů a nájezdovými úhly 32,5 stupně vpředu, zatímco přechodový a zadní nájezdový úhel mají shodnou hodnotu 24 stupňů.

Fungování motoru, převodovky, přiřaditelného pohonu všech kol a další techniky lze přizpůsobit zvolením jednoho z šesti jízdních režimů. Řidič má na výběr Normal, Sport, Tráva/Štěrk/Sníh, Bláto/Písek, Kamení a konečně Baja. Baja je zaměřeno na sportovní jízdu vysokou rychlostí v terénu a je inspirován slavným pouštním závodem Baja Desert Rally.

Nejprve silničky

Už při cestě do Maroka tušíme, že si pro nás Ford připravil nějaké to terénní dobrodružství. Za ním si ale musíme dojet po místních silničkách, takže Raptora nejprve vyzkoušíme na asfaltu. Nafasujeme klíče, blížíme se k řadě vystavených aut a… vau! Tento Ranger vypadá opravdu skvěle a budí respekt snad ze všech úhlů. Agresivní vzhled, robustní kola a výrazné modré lakování. Opravdu povedená kombinace.

O něco méně poutavé už je usednutí do interiéru. Středový panel už nepůsobí jako z devadesátek (jako tomu bylo při našem zimním testu MPV S-Max a Galaxy), většinou ale stále narazíte na tvrdé plasty a místy laciné detaily. Volant se třeba nastavuje jen výškově a natáčení zrcátek je pod ním dost nešikovně schováno. Občasné neduhy kompenzuje výborné sezení – sedačky mají výrazné tvarování, byla použita pěna se dvěma různými stupni tuhosti a potah je ze semišového materiálu, takže se v sedačce ani při ostřejším tempu neklouže.

Vyrážíme k prvním kilometrům, na kterých nás překvapuje odhlučnění a celková kultivovanost. Při poklidné silniční jízdě vás nic neruší. Motor má výraznější akustiku jen při sešlápnutí plynového pedálu (uvnitř mu pomáhají reproduktory), žádné nežádoucí účinky ale nečekejte. Ani valivý hluk od kol, ani aerodynamický svist od vcelku velkých zrcátek. Pravda, pohybovali jsme se jen v rychlostech do 100 km/h, i tak si ale vůz v tomto ohledu zaslouží pochvalu.

Na asfaltu nás překvapil i celkový jízdní komfort. Na velkých dírách se neozývají tupé rány od podvozku, většinu z nich dokáže pick-up překonat jen ladným zhoupnutím. Hlavně se ale svým chováním vymyká světu klasických pick-upů. Necítíte totiž tradiční poskakování od zadních kol, ani nedotáčivost v zatáčkách při ostřejším tempu. Na palubě Rangeru Raptor jsem si tak přišel spíše jako v SUV než v užitkovém voze. Vlastně to docela koresponduje se slovy Lea Roekse, ředitele Fordu Performance pro Evropu: „Zapomeňte na všechno, co si myslíte, že víte o pick-upech. Nový Ranger Raptor je ze zcela jiného soudku.“

Nejslabším článkem celého auta je tak nakonec výše popsané biturbo. Motor sice není vyloženě slabý, ale připomeňme, že čtyři válce se silou 157 kW musí rozpohybovat strojovnu s provozní hmotností 2510 kilogramů. A s takovou už by už samozřejmě přišel vhod nějaký ten šestiválec. Ne že byste se snad v provozu museli bát předjíždění, ale bouřlivou akceleraci nečekejte. Rychlost roste konstantně bez nějaké výkonnostní špičky a koresponduje s tím i naladění desetistupňového automatu, jehož reakce na sešlápnutí plynu nejsou zrovna okamžité. Na druhou stranu převody střídá hladce a o jeho práci takřka nevíte.

V terénu jako doma

Opouštíme vyasfaltované silnice a pozvolna se začínáme prodírat náročnějšími podmínkami. Nejprve jsou to jen nezpevněné cesty, na kterých si Ranger Raptor opět počíná mimořádně jistě a ani nevyžaduje aktivaci pohonu všech kol. Mimochodem je zajímavé, co všechno v Maroku považují za veřejnou komunikaci. Mnohdy jsou to totiž i cesty, na které byste se bez pohonu všech kol rozhodně neměli vydávat.

To už se dostáváme k první offroadové vložce. V konvoji pozvolna překonáváme opravdu náročný kamenitý terén, ve kterém přijde vhod volba čtyřkolky 4L, tedy se zařazenou redukcí. I tady to Ranger Raptor zvládá bez ztráty kytičky, pomaličku se sune přes obrovské kameny, jinde zase hladce zvládne písčitý sesuv. Postupně se prokousáváme k checkpointu, kde na nás čeká další úloha: svižnější jízda v opravdu hlubokém písku!

Na voliči čtyřkolky vybíráme 4H, prostřednictvím tlačítka na volantu zase volíme příslušný jízdní režim. A pod taktovkou instruktora, který nám dělá společnost přímo v autě, jdeme na věc. Hned na začátku dostáváme dvě zásadní rady: žádné brzdění, protože jinak přední kola utopíme v písku a bez pomoci se ven nedostaneme. A druhou je, že máme plyn používat kdykoliv to jen jde. Temperamentní instruktor mě hlasitými pokyny „Gas! Gas!“ povzbuzuje k držení plynového pedálu u podlahy, zatímco se modrého dinosaura snažím udržet na zvolené trase. Hodně mi v tom pomáhají vyjeté koleje, v hlubokém písku se auto ovládá opravdu těžko. Ale nakonec se nám i tahle disciplína daří, Raptor i já jsme to zvládli a od instruktora dostáváme pochvalu.

Pomyslnou třešničkou na dortu je jízda po marocké pláži jen pár metrů od mořských vln. Písek je tu tvrdý, ale pláž hladká, takže si vystačíme s pohonem zadních kol a nemusíme se bát ani rychlosti okolo 100 km/h. Ranger Raptor nás přesvědčuje, že v terénu je jako doma a těžko byste na cestách hledali podmínky, se kterými by si neuměl poradit. Byť silnice k životu tak úplně nepotřebuje, ve srovnání s konkurencí má ještě jednu zásadní výhodu: nechová se na nich jako užitkáč, ale jako každé druhé SUV. A to je možná ještě větší překvapení než terénní schopnosti.

Pokud se tedy poohlížíte po podobném autě a přimhouříte oči nad absencí vyššího počtu válců, Range Raptor určitě zařaďte do hledáčku. Myslete však na to, že jde o absolutní vrchol v nabídce modelu. Připočtěte k tomu použitou techniku a nebuďte překvapeni, až před vás dealer položí ceník s částkou šplhající se přes 1,5 milionu korun. Každá sranda něco stojí. A s tímto Rangerem jí zažijete opravdu hodně!

Ford Ranger – ceny modernizované verze na českém trhu
Motor2.0 EcoBlue2.0 EcoBlue2.0 EcoBlue2.0 EcoBlue3.2 TDCi3.2 TDCi
Největší výkon [kW]125125157157147147
Točivý moment [N.m] 420420500500470470
Převodovka6M10A6M10A6M6A
Cena XL [Kč]947.600-----
Cena XLT [Kč]986.247-----
Cena Limited [Kč]1.155.4051.185.6551.223.0441.253.2941.223.0441.253.294
Cena Wildtrack [Kč]---1.352.635-1.352.635
Cena Raptor [Kč]---1.519.494--