Jízdní dojmy s Hyundai Kona Electric: Logický pokračovatel
Nová elektrická kona nepřináší z hlediska techniky revoluci. Navazuje na to dobré, s čím přišel předchůdce, napravuje jeho drobné nedostatky a vše balí do většího kabátu.
První generace elektrické kony si vydobyla pověst mimořádné úsporného, a přitom praktického auta. To vše se navíc podařilo vytvořit na podvozku určeném i pro spalovací verze. Totéž se týká novinky, která rovněž využívá platformu K3, byť v modifikovaném provedení. Zásadní změnou je nárůst rozměrů – zejména délky o 150 mm (4355 mm) a rozvoru o 60 mm (2660 mm). Potěší rovněž větší zavazadelník s 446 litry, proti elektrickému předchůdci je větší o 114 litrů. Nyní mají kony ve všech verzích kufr stejně velký, jen v případě elektrické varianty nelze mít rezervu.
V základu víc energie
O pohon se stará vpředu umístěný elektromotor (synchronní s permanentním magnetem) a přes jednostupňovou převodovku se výkon přenáší na přední kola. Zatím jsme jezdili pouze za sucha, kdy žádné prokluzování nehrozí ani při prudším rozjezdu. Nadále se nabízejí dvě provedení Eco a Power. Prvně jmenované poskytuje výkon 115 kW, druhé 160 kW, točivý moment dosahuje v obou případech 255 Nm. Zásadní jsou však využitelné kapacity baterek: 48,4 kWh (Eco) a 65,4 kWh (Power). Zejména u menší baterie to znamená proti předchůdci výrazné zvětšení (+9,2 kWh), silnější si polepšila nepatrně (+1,4 kWh).
Na stejnosměrných rychlonabíječkách lze nabíjet výkonem 102 kW (Power), respektive 74 kW (Eco), čas nabíjení z 10 na 80 % by měl být v obou případech 41 minut. Hyundai slibuje, že výkon se drží na maximu mezi 17 a 64 %, celou nabíjecí křivku ověříme v klasickém testu.
Z praktického hlediska se nám na elektrické verzi líbí prostor pod přední kapotou, kam lze uložit například nabíjecí kabely. V ostatních ohledech se interiér neliší od spalovacích variant. Místa je více než v předchůdci a plasty vypadají na pohled dobře. Jsou však výhradně tvrdé, a to i na dveřích, kam by si řidič chtěl třeba opřít loket.

Stále úsporná
V rámci seznamovacích jízd jsme vyzkoušeli výkonnější verzi Power. Jízdní projev ničím nepřekvapí. Rozjezdy jsou rychlé a bez prodlevy, plyn se zároveň dobře dávkuje. Dynamika je velmi příjemná, zrychlení na stovku (7,8 s) ze všech kon nejlepší a maximální rychlost 172 km/h na poměry elektromobilů nadstandardní. Nejsledovanější hodnotou bude spotřeba. Nám se ji na silničkách v podhůří Beskyd dařilo držet mezi 14 a 16 kWh/100 km. Takže lze říct, že úspornost předchůdce si novinka zachovala. Důkladně to prověříme v týdenním testu.
Naladění podvozku se dle prvních kilometrů podařilo velmi dobře, přejezd nerovností a příčných retardérů nám přišel proti spalovací verzi utlumenější a přidanou hmotnost (Eco od 1690 kg, Power od 1773 kg) jsme subjektivně v zatáčkách nevnímali. Nadále platí, že kona je příjemně hbitá a nechová se těžkopádně.
Méně urputně pípající jsou jízdní asistenty, hlídání překročení rychlosti a sledování pozornosti řidiče. Spalovací kony dostanou tento jemnější tón v rámci aktualizace softwaru. Nicméně ani s jedním z nich jsme žít nedokázali. Čtení značek či rychlostí limity v navigaci mají stále příliš velkou chybovost a kameře monitorující řidičovy oči stačí chvilkové odhlédnutí na displej a už vás upozorňuje. Pro zrychlenou možnost vypnutí lze použít tlačítko oblíbené volby (s hvězdičkou) na volantu, čímž se dostanete přímo na obrazovku jízdních asistentů – přesto je celý proces zdlouhavý.
Za rozumné peníze
Hyundai drží i v případě elektrické kony příznivě nastavenou cenovou politiku. Základní provedení Eco stojí od 899.990 Kč, díky zvětšené baterií však může být pro řadu zákazníků lépe použitelné než dřívější základ v minulé generaci. Větší zájem se stále očekává o verzi Power, startující na 1.039.990 Kč. Pro evropské trhy se elektrická kona vyrábí výhradně v Nošovicích, zatímco spalovací verze putují z Koreje.
Plusy
- Malá spotřeba
- Komfortní podvozek
- Prostorný interiér
- Praktická schránka pod přední kapotou
- Možnost napájení externích zařízení (V2L)
Minusy
- Otravné jízdní asistenty (chybující čtení značek)
- Lacinější materiálu v interiéru
Základní technické údaje Hyundaie Kona Electric | ||
Eco (48,4 kWh) | Power (65,4 kWh) | |
Typ elektromotoru | synchronní s permanentním magnetem | |
Výkon (kW) | 115 | 160 |
Točivý moment (Nm) | 255 | 255 |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4355 x 1825 x 1580, 2660 | |
Světlá výška (mm) | 151 | 151 |
Objem zavazadelníku vpředu/vzadu/po sklopení (l) | 27/466/1300 | |
Maximální rychlost (km/h) | 162 | 172 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,8 | 7,8 (17“ kola)/8,1 (19“ kola) |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP (l/100 km) | 14,6 | 14,7 (17“ kola)/16,6 (19“ kola) |
Dojezd dle WLTP (km) | 377 | 514 (17“ kola)/454 (19“ kola) |
Kapacita baterii využitelná (kWh) | 48,4 | 65,4 |
Maximální výkon nabíjení AC/DC (kW) | 10,4/74 | 10,4/102 |
Základní cena od (Kč) | 899 990 | 1 039 990 |