Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy s Hyundai Kona Electric: Logický pokračovatel

Martin Jeník
Diskuze (16)

Nová elektrická kona nepřináší z hlediska techniky revoluci. Navazuje na to dobré, s čím přišel předchůdce, napravuje jeho drobné nedostatky a vše balí do většího kabátu.

První generace elektrické kony si vydobyla pověst mimořádné úsporného, a přitom praktického auta. To vše se navíc podařilo vytvořit na podvozku určeném i pro spalovací verze. Totéž se týká novinky, která rovněž využívá platformu K3, byť v modifikovaném provedení. Zásadní změnou je nárůst rozměrů – zejména délky o 150 mm (4355 mm) a rozvoru o 60 mm (2660 mm). Potěší rovněž větší zavazadelník s 446 litry, proti elektrickému předchůdci je větší o 114 litrů. Nyní mají kony ve všech verzích kufr stejně velký, jen v případě elektrické varianty nelze mít rezervu.

V základu víc energie

O pohon se stará vpředu umístěný elektromotor (synchronní s permanentním magnetem) a přes jednostupňovou převodovku se výkon přenáší na přední kola. Zatím jsme jezdili pouze za sucha, kdy žádné prokluzování nehrozí ani při prudším rozjezdu. Nadále se nabízejí dvě provedení Eco a Power. Prvně jmenované poskytuje výkon 115 kW, druhé 160 kW, točivý moment dosahuje v obou případech 255 Nm. Zásadní jsou však využitelné kapacity baterek: 48,4 kWh (Eco) a 65,4 kWh (Power). Zejména u menší baterie to znamená proti předchůdci výrazné zvětšení (+9,2 kWh), silnější si polepšila nepatrně (+1,4 kWh).

Na stejnosměrných rychlonabíječkách lze nabíjet výkonem 102 kW (Power), respektive 74 kW (Eco), čas nabíjení z 10 na 80 % by měl být v obou případech 41 minut. Hyundai slibuje, že výkon se drží na maximu mezi 17 a 64 %, celou nabíjecí křivku ověříme v klasickém testu.

Z praktického hlediska se nám na elektrické verzi líbí prostor pod přední kapotou, kam lze uložit například nabíjecí kabely. V ostatních ohledech se interiér neliší od spalovacích variant. Místa je více než v předchůdci a plasty vypadají na pohled dobře. Jsou však výhradně tvrdé, a to i na dveřích, kam by si řidič chtěl třeba opřít loket.

Video se připravuje ...

Stále úsporná

V rámci seznamovacích jízd jsme vyzkoušeli výkonnější verzi Power. Jízdní projev ničím nepřekvapí. Rozjezdy jsou rychlé a bez prodlevy, plyn se zároveň dobře dávkuje. Dynamika je velmi příjemná, zrychlení na stovku (7,8 s) ze všech kon nejlepší a maximální rychlost 172 km/h na poměry elektromobilů nadstandardní. Nejsledovanější hodnotou bude spotřeba. Nám se ji na silničkách v podhůří Beskyd dařilo držet mezi 14 a 16 kWh/100 km. Takže lze říct, že úspornost předchůdce si novinka zachovala. Důkladně to prověříme v týdenním testu.

Naladění podvozku se dle prvních kilometrů podařilo velmi dobře, přejezd nerovností a příčných retardérů nám přišel proti spalovací verzi utlumenější a přidanou hmotnost (Eco od 1690 kg, Power od 1773 kg) jsme subjektivně v zatáčkách nevnímali. Nadále platí, že kona je příjemně hbitá a nechová se těžkopádně.

Méně urputně pípající jsou jízdní asistenty, hlídání překročení rychlosti a sledování pozornosti řidiče. Spalovací kony dostanou tento jemnější tón v rámci aktualizace softwaru. Nicméně ani s jedním z nich jsme žít nedokázali. Čtení značek či rychlostí limity v navigaci mají stále příliš velkou chybovost a kameře monitorující řidičovy oči stačí chvilkové odhlédnutí na displej a už vás upozorňuje. Pro zrychlenou možnost vypnutí lze použít tlačítko oblíbené volby (s hvězdičkou) na volantu, čímž se dostanete přímo na obrazovku jízdních asistentů – přesto je celý proces zdlouhavý.

Za rozumné peníze

Hyundai drží i v případě elektrické kony příznivě nastavenou cenovou politiku. Základní provedení Eco stojí od 899.990 Kč, díky zvětšené baterií však může být pro řadu zákazníků lépe použitelné než dřívější základ v minulé generaci. Větší zájem se stále očekává o verzi Power, startující na 1.039.990 Kč. Pro evropské trhy se elektrická kona vyrábí výhradně v Nošovicích, zatímco spalovací verze putují z Koreje.

Plusy

  • Malá spotřeba
  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér
  • Praktická schránka pod přední kapotou
  • Možnost napájení externích zařízení (V2L)

Minusy

  • Otravné jízdní asistenty (chybující čtení značek)
  • Lacinější materiálu v interiéru
Základní technické údaje Hyundaie Kona Electric
  Eco (48,4 kWh)  Power (65,4 kWh)
Typ elektromotoru  synchronní s permanentním magnetem
Výkon (kW) 115 160
Točivý moment (Nm)  255 255
Vnější rozměry, rozvor (mm)  4355 x 1825 x 1580, 2660
Světlá výška (mm)  151 151
Objem zavazadelníku vpředu/vzadu/po sklopení (l)  27/466/1300
Maximální rychlost (km/h) 162 172
Zrychlení 0-100 km/h (s)  8,8 7,8 (17“ kola)/8,1 (19“ kola)
Kombinovaná spotřeba dle WLTP (l/100 km)  14,6 14,7 (17“ kola)/16,6 (19“ kola)
Dojezd dle WLTP (km) 377 514 (17“ kola)/454 (19“ kola)
Kapacita baterii využitelná (kWh)  48,4 65,4
Maximální výkon nabíjení AC/DC (kW)  10,4/74  10,4/102
Základní cena od (Kč)  899 990 1 039 990
Martin Jeník
Diskuze (16)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
17. 10. 2023 12:10
Re: Neviete niekto
Pochybuji.
Avatar - Ondore
16. 10. 2023 12:21
Re: Neviete niekto
Súhlasím, buďme fér a povedzme si príklad z reality - napríklad keď nedávno v Nemecku aktivisti zapálili 15 Tesiel, tak to požiarnici mali po hodine pod kontrolou, žiadne auto nemuselo byť ponorené do kontajnera s vodou ani nič podobné.
Avatar - JirkaVejrazka
16. 10. 2023 10:51
Re: Neviete niekto
Tak se zase uklidnime, budeme fer a nebudeme porovnavat pozar jednoho auta se stovkami horicich aut v jednom objektu... ;-)
16. 10. 2023 10:32
Re: Není divu, že EV v ČR jsou na 3,3%
tak to me tesi :-)
16. 10. 2023 10:17
Správne informácie.
Na auto.cz nová Kona narástla do dĺžky 150mm a má objem kufru 446l, kdežto na autorevue.cz Kona narástla o 175mm a kufor má veľký 466l...
Ktoré informácie sú korektné?