Jízdní dojmy s Toyotou Camry: Daří se jí nahradit naftu hybridem?
Spojení benzinu a elektřiny už Toyota nabízí v několika menších autech. S modelem Camry přichází do manažerské třídy, kde bude konkurovat převážně dieselům.
Prius. Prius Plus. Auris Hybrid. Yaris Hybrid. Auta úsporná, vzorně spolehlivá, ale nevelká vzrůstem a skromná v dynamice. Před třemi lety se zablesklo na vyšší ambice, když se hybridní pohon objevil v RAV4. Teď se kruh uzavírá se sedanem Camry, lépe řečeno s jeho návratem – předchozí generace globálního modelu se k nám ofi - ciálně dovážely do roku 2004.
Od té doby se změnily dvě důležité věci. Zaprvé evropská střední třída rozměrově dorostla třídu vyšší a vytlačila z trhu neprémiové modely jako Omega, Scorpio nebo Peugeot 607. Do toho začali zelení extremisté v západních zemích zakazovat diesely, což vede i v manažerské lize k většímu zájmu o alternativní pohony. Camry tak už nepřichází jako větší sestra avensisu, ale jeho nástupkyně. A jiný než hybridní pohon ani nenabízí.
Rozverný ouřada
Design nese stopy globálního zaměření, musí se trefi t do vkusu čínských a amerických zákazníků. Současně odráží snahu současného managementu Toyoty vyjádřenou sloganem „už žádná nudná auta“, pod nímž jako první přijel současný prius. Po dekádách filozofie nenápadnosti to znamená otřes a místy přehnanou snahu o divočinu. Spodní část masky camry bychom si uměli představit o něco decentnější, takto zbytečně zdůrazňuje dlouhý převis. Jinak ale karoserie působí uhlazeně a díky zvolna splývající zádi i kompaktně.
Interiér je zpracovaný na úrovni třídy a cenovky těsně pod milionem korun. Rozvržení palubní desky je americky jednoduché a poněkud masivnější. Ergonomie zdárně spojuje přehledné analogové ovladače s dotykovou obrazovkou, menu a navigační funkce by si však zasloužily zjednodušit.
Zapadá do party
S délkou 4885 a rozvorem 2825 mm se rozměry téměř neliší od Škody Superb, Volkswagenu Arteon nebo Opelu Insignia. Podobný máme i pocit z pobytu uvnitř: velkopanská šířka v loktech, odstup palubní desky a volnost kolem kolenou. V japonské tradici je ale karoserie poněkud nižší, což odráží pozice sedadel blíž u podlahy. Cestující vzadu si tak mohou celkem pohodlně natáhnout nohy, ale pro chodidla mají pod přední sedačkou jen povinné minimum.
Camry se dodává výhradně jako sedan. Objem kufru 524 litrů nepatří v rámci třídy k rekordním, z praktického pohledu by mohlo víc vadit krátké víko, platící daň za aerodynamicky skloněné zadní sklo.
Kdo si počká, nic neslyší
Pocit z jízdy určuje jemně vyladěná hybridní soustava s 2,5litrovým čtyřválcem, systémovým výkonem 160 kW a převodovkou e-CVT. Kdo se vzdá dieselových nároků na drtivý raketový zátah a naučí se nabírat tempo plynule, může se oddat omamně tiché a zdánlivě nekonečné síle, s níž auto jako by ještě ze stovky zrychlovalo stejně bezpracně jako z nuly. Motor se celou dobu převaluje kolem 2500 min-1 a nedává o sobě vědět. Na plný plyn se vytočený čtyřválec ozývá, ale tomu odpovídá i výkon, takže z předjíždění není třeba mít obavy.
Horský terén v okolí Splitu by asi neposkytl realistický obrázek o spotřebě paliva. Proto připomeňme, že s technicky příbuzným Lexusem ES jsme při testu na domácí půdě dosáhli průměru 6,5 l/100 km a při cíleně úsporném stylu počítač ukázal působivých 5,1 litru.
Japonské kramfleky
Horské serpentiny a záplatované okresky naopak prověřily podvozek, který musíme ve spojení s 18“ koly pochválit za harmonickou souhru a přiměřeně plynulé pohyby. Zmiňovaný Lexus ES byl v těchto podmínkách už moc měkký a rozvlněný, camry spěchajícího manažera podrží jistěji. Možná za cenu ostřejších reakcí na kratších nerovnostech, ale i tak tento kompromis považujeme za zdařilejší a bližší evropským zvyklostem. Mimochodem toto naladění podvozku se v USA prodává jako sportovní.
Jako u mnoha jiných hybridních modelů bohužel tichý pohon nechává vyniknout slabší odhlučnění kol. Tady mohla Toyota trochu přidat, německým konkurentům nechává zbytečný náskok.
Do tuzexu nemusíte
Tím se dostáváme k ceně. Prostřední výbava Prestige nabízí skoro všechno, co bychom v této třídě čekali: bezklíčkový přístup, dvouzónovou klimatizaci, elektricky seřiditelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla, adaptivní tempomat, parkovací čidla i kameru a navigaci. Toyota jistě ví, kam míří, když cenu této verze 950.000 Kč zacílila nápadně blízko Superbu 2.0 TDI 140 kW DSG Style.
Podle nás má camry na souboj s evropskými auty dobré karty. Jsme zvědavi, jak se jí návrat na starý kontinent podaří.
Tři otázky pro Masata Katsumata, šéfkonstruktéra Toyoty Camry
Camry sdílí modulární platformuTNGA s menšími modely jako Prius a Corolla. Využívá tedy shodných dílů například na podvozku?
Nesnažíme se v unifikaci zajít tak daleko jako některé německé značky. Od určité úrovně totiž sdílení vidí i zákazník, a to není dobré pro odlišení modelů a jejich identity. V této třídě TNGA sjednocuje skryté součásti tří modelů – globální Camry, amerického Avalonu a prémiového Lexusu ES.
Čím se tedy camry liší právě od lexusu?
Vším, co je vidět a čeho se dotýkáte. Materiály na povrchu, čalouněním, světly, designovými prvky, lakem, koly a samozřejmě laděním pérování i akustiky.
Proč u hybridního pohonu dáváte přednost baterii Ni-MH před výkonnějším typem Li-On?
Po výkonných a kompaktnějších lithiových článcích je dnes naprosto extrémní poptávka. Pro hybridní pohon má kategorie Ni-MH velmi dobrou energetickou hustotu a mnohem výhodnější cenu, což se mimochodem netýká jen výroby, ale také recyklace. I tyto články se ovšem vyvíjejí a zlepšují. Proto se dnes celá baterie vejde pod sedadla a nezasahuje do kufru.
Plusy
- Úsporný a spolehlivý pohon
- Pohodlná sedadla
- Harmonické pérování
Minusy
- Jediná karoserie
- Valivý hluk kol
- Méně přehledný infosystém
Základní technické údaje | |
Spalovací motor | atmosférický R4 16V |
Zdvihový objem (cm3) | 2487 |
Vrtání x zdvih (mm) | 87,50 x 103,48 |
Kompresní poměr | 14:01 |
Max. výkon (kW při min-1) | 131 při 5700 |
Točivý moment (Nm při min-1) | 221 při 3600 až 5200 |
Systém hybridního pohonu | |
Akumulátor | nikl-metal-hydrid |
Kapacita (kWh) | 1,6 |
Elektromotor | synchronní s permanent. magnety |
Výkon (kW)/točivý moment (Nm) | 88 / 202 |
Převodovka | plynulá planetová (e-CVT) |
Max. systémový výkon (kW) | 160 |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,3 |
ROZMĚRY | |
Délka x šířka x výška (mm) | 4885 x 1840 x 1445 |
Rozvor (mm) | 2825 |
Objem kufru (l) 524 | (500)* |
Provozní hmotnost (kg) | 1595 až 1660 |
* s elektricky sklopnými zadními sedadly |