Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy s Toyotou Camry: Daří se jí nahradit naftu hybridem?

Martin Frei
Diskuze (89)

Spojení benzinu a elektřiny už Toyota nabízí v několika menších autech. S modelem Camry přichází do manažerské třídy, kde bude konkurovat převážně dieselům.

Prius. Prius Plus. Auris Hybrid. Yaris Hybrid. Auta úsporná, vzorně spolehlivá, ale nevelká vzrůstem a skromná v dynamice. Před třemi lety se zablesklo na vyšší ambice, když se hybridní pohon objevil v RAV4. Teď se kruh uzavírá se sedanem Camry, lépe řečeno s jeho návratem – předchozí generace globálního modelu se k nám ofi - ciálně dovážely do roku 2004.

Od té doby se změnily dvě důležité věci. Zaprvé evropská střední třída rozměrově dorostla třídu vyšší a vytlačila z trhu neprémiové modely jako Omega, Scorpio nebo Peugeot 607. Do toho začali zelení extremisté v západních zemích zakazovat diesely, což vede i v manažerské lize k většímu zájmu o alternativní pohony. Camry tak už nepřichází jako větší sestra avensisu, ale jeho nástupkyně. A jiný než hybridní pohon ani nenabízí.

Rozverný ouřada

Design nese stopy globálního zaměření, musí se trefi t do vkusu čínských a amerických zákazníků. Současně odráží snahu současného managementu Toyoty vyjádřenou sloganem „už žádná nudná auta“, pod nímž jako první přijel současný prius. Po dekádách filozofie nenápadnosti to znamená otřes a místy přehnanou snahu o divočinu. Spodní část masky camry bychom si uměli představit o něco decentnější, takto zbytečně zdůrazňuje dlouhý převis. Jinak ale karoserie působí uhlazeně a díky zvolna splývající zádi i kompaktně.

Interiér je zpracovaný na úrovni třídy a cenovky těsně pod milionem korun. Rozvržení palubní desky je americky jednoduché a poněkud masivnější. Ergonomie zdárně spojuje přehledné analogové ovladače s dotykovou obrazovkou, menu a navigační funkce by si však zasloužily zjednodušit.  

Zapadá do party

S délkou 4885 a rozvorem 2825 mm se rozměry téměř neliší od Škody Superb, Volkswagenu Arteon nebo Opelu Insignia. Podobný máme i pocit z pobytu uvnitř: velkopanská šířka v loktech, odstup palubní desky a volnost kolem kolenou. V japonské tradici je ale karoserie poněkud nižší, což odráží pozice sedadel blíž u podlahy. Cestující vzadu si tak mohou celkem pohodlně natáhnout nohy, ale pro chodidla mají pod přední sedačkou jen povinné minimum.

Camry se dodává výhradně jako sedan. Objem kufru 524 litrů nepatří v rámci třídy k rekordním, z praktického pohledu by mohlo víc vadit krátké víko, platící daň za aerodynamicky skloněné zadní sklo.

Kdo si počká, nic neslyší

Pocit z jízdy určuje jemně vyladěná hybridní soustava s 2,5litrovým čtyřválcem, systémovým výkonem 160 kW a převodovkou e-CVT. Kdo se vzdá dieselových nároků na drtivý raketový zátah a naučí se nabírat tempo plynule, může se oddat omamně tiché a zdánlivě nekonečné síle, s níž auto jako by ještě ze stovky zrychlovalo stejně bezpracně jako z nuly. Motor se celou dobu převaluje kolem 2500 min-1 a nedává o sobě vědět. Na plný plyn se vytočený čtyřválec ozývá, ale tomu odpovídá i výkon, takže z předjíždění není třeba mít obavy.

Horský terén v okolí Splitu by asi neposkytl realistický obrázek o spotřebě paliva. Proto připomeňme, že s technicky příbuzným Lexusem ES jsme při testu na domácí půdě dosáhli průměru 6,5 l/100 km a při cíleně úsporném stylu počítač ukázal působivých 5,1 litru.

Japonské kramfleky

Horské serpentiny a záplatované okresky naopak prověřily podvozek, který musíme ve spojení s 18“ koly pochválit za harmonickou souhru a přiměřeně plynulé pohyby. Zmiňovaný Lexus ES byl v těchto podmínkách už moc měkký a rozvlněný, camry spěchajícího manažera podrží jistěji. Možná za cenu ostřejších reakcí na kratších nerovnostech, ale i tak tento kompromis považujeme za zdařilejší a bližší evropským zvyklostem. Mimochodem toto naladění podvozku se v USA prodává jako sportovní.

Jako u mnoha jiných hybridních modelů bohužel tichý pohon nechává vyniknout slabší odhlučnění kol. Tady mohla Toyota trochu přidat, německým konkurentům nechává zbytečný náskok.  

Do tuzexu nemusíte

Tím se dostáváme k ceně. Prostřední výbava Prestige nabízí skoro všechno, co bychom v této třídě čekali: bezklíčkový přístup, dvouzónovou klimatizaci, elektricky seřiditelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, vyhřívaná přední sedadla, adaptivní tempomat, parkovací čidla i kameru a navigaci. Toyota jistě ví, kam míří, když cenu této verze 950.000 Kč zacílila nápadně blízko Superbu 2.0 TDI 140 kW DSG Style.

Podle nás má camry na souboj s evropskými auty dobré karty. Jsme zvědavi, jak se jí návrat na starý kontinent podaří.

Tři otázky pro Masata Katsumata, šéfkonstruktéra Toyoty Camry

Camry sdílí modulární platformuTNGA s menšími modely jako Prius a Corolla. Využívá tedy shodných dílů například na podvozku?

Nesnažíme se v unifikaci zajít tak daleko jako některé německé značky. Od určité úrovně totiž sdílení vidí i zákazník, a to není dobré pro odlišení modelů a jejich identity. V této třídě TNGA sjednocuje skryté součásti tří modelů – globální Camry, amerického Avalonu a prémiového Lexusu ES.

Čím se tedy camry liší právě od lexusu?

Vším, co je vidět a čeho se dotýkáte. Materiály na povrchu, čalouněním, světly, designovými prvky, lakem, koly a samozřejmě laděním pérování i akustiky.

Proč u hybridního pohonu dáváte přednost baterii Ni-MH před výkonnějším typem Li-On?

Po výkonných a kompaktnějších lithiových článcích je dnes naprosto extrémní poptávka. Pro hybridní pohon má kategorie Ni-MH velmi dobrou energetickou hustotu a mnohem výhodnější cenu, což se mimochodem netýká jen výroby, ale také recyklace. I tyto články se ovšem vyvíjejí a zlepšují. Proto se dnes celá baterie vejde pod sedadla a nezasahuje do kufru.  

Plusy

  • Úsporný a spolehlivý pohon
  • Pohodlná sedadla
  • Harmonické pérování

Minusy

  • Jediná karoserie
  • Valivý hluk kol
  • Méně přehledný infosystém
Základní technické údaje
Spalovací motor atmosférický R4 16V
Zdvihový objem (cm3) 2487
Vrtání x zdvih (mm) 87,50 x 103,48
Kompresní poměr 14:01
Max. výkon (kW při min-1) 131 při 5700
Točivý moment (Nm při min-1) 221 při 3600 až 5200
Systém hybridního pohonu
Akumulátor nikl-metal-hydrid
Kapacita (kWh) 1,6
Elektromotor synchronní s permanent. magnety
Výkon (kW)/točivý moment (Nm) 88 / 202
Převodovka plynulá planetová (e-CVT)
Max. systémový výkon (kW) 160
JÍZDNÍ VÝKONY
Nejvyšší rychlost (km/h) 180
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,3
ROZMĚRY
Délka x šířka x výška (mm) 4885 x 1840 x 1445
Rozvor (mm) 2825
Objem kufru (l) 524 (500)*
Provozní hmotnost (kg) 1595 až 1660
* s elektricky sklopnými zadními sedadly
Martin Frei
Diskuze (89)

Doporučujeme

9. 5. 2019 09:29
Re: drtivý raketový zátah
"Prius plug-in, ted uz tu snad ani jinyho Priuse nebudou
prodavat"

Jasny a proto Toyota prodava asi 20 hybridnich Priusu na jednoho plugin
hybridniho. Ty jsi taky hlavicka.

Ale ted mi budto neodpovis, anebo napises "ja jsem prece myslel jako ne tedka
ale za 20 let, to je snad jasny z kontextu" nebo neco takovyho, cekam na tu
moudrost, tak do toho...
Avatar - rohYpnol
6. 5. 2019 18:15
Re: škoda tej výšky vzadu
To asi ano, s tím bych souhlasil.

Ale tohle prostě není problémem Camry, ale vlastností sedanu/liftbacku.
6. 5. 2019 17:34
Re: škoda tej výšky vzadu
Pod 190cm to zrejme stačí. Môj syn má takmer 190 a sťažoval sa vzadu.
Vraj v Corolle kombi mal na hlavu lepší priestor.
Avatar - Hammunasakra
6. 5. 2019 17:06
Re: Toyota se ocitla v pasti hybridů.
No ono to bude spíš 6-12/2019 ale jo :-)
6. 5. 2019 17:02
Re: drtivý raketový zátah
Ahoj Dinare,
Toyota (napr. Prius plug-in, ted uz tu snad ani jinyho Priuse nebudou
prodavat..) i Honda delaji taky Plug-in hybridy.
A lisi se vicemene velikosti baterky. ;-)

A abych nezapomnel - zasuvkou :-)