Jozef Kabaň bude zase navrhovat lidová auta. Ovšem v čínském SAIC Motor
Známý slovenský designér po nezdařilém návratu do Volkswagenu přestupuje k čínskému gigantovi.
Bývalý šéfdesignér Škody Auto se opět loučí s koncernem VW, kde v minulosti rozjel svou kariéru. Od největší čínské automobilky SAIC Motor totiž přichází zpráva, že na její post viceprezidenta pro globální design usedne právě Jozef Kabaň. Jednapadesátiletý slovenský designér tak bude zodpovědný za celou škálu značek státem vlastněného čínského výrobce.
Na své nové pozici v oddělení SAIC Design bude mít pod sebou Kabaň přes 300 dalších designérů, kteří působí v designových centrech v Šanghaji, Londýně a Tokiu. Slovo tak bude mít určitě i ve vývoji budoucí podoby vozů v Česku prodávaných značek MG a Maxus. Pod střechou čínské automobilky nicméně najdete i značky Roewe, Rising Auto, Sunwin či Hongyan.
Určitou spojitost však bude mít designér s koncernem VW i nadále. SAIC Motor totiž provozuje společný podnik s německých koncernem (SAIC Volkswagen), který zajišťuje výrobu tamních variant modelů VW a Škody pro čínský trh.
K Volkswagenu se Jozef Kabaň vrátil v roce 2020, a právě tam jeho více než dvacetileté působení v designu aut původně začalo. Prvním vozem tehdy exteriérového designéra byl Seat Arosa (1997), podílel se však i na ikonickém Bugatti Veyron. Tři roky pracoval také u Audi, pro české publikum je ovšem známý především kariérou u Škody Auto, kde od roku 2008 nastoupil jako šéfdesignér.
U Škody za téměř deset let utvořil Kabaň charakteristický designový jazyk, včetně známých krystalických prvků, a přivedl na svět podobu Rapidu, třetí generace Fabie nebo Octavie – u té se výrazně zapsal do paměti fanoušků rozporuplným „čtyřokým“ faceliftem.
Náhlý odchod ze Škody do BMW přišel v roce 2017, přičemž po dvou letech se Kabaň v rámci podniku přesunul ke značce Rolls-Royce. U britského luxusního výrobce ale tvořil jen půl roku, aby se následně vrátil k Volkswagenu, odkud po údajných neshodách ve směřování značky opět odešel.