Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

K mání je vzácný český karavan, jeden z 47 vyrobených. Ale je na něm nějaká práce...

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Na konci 50. let minulého století se ve vysokomýtském podniku Karosa pustili do vývoje lehkého karavanu. Výsledkem byl obytný přívěs W 4 Dingo.

Prototyp byl hotov v roce 1959, v roce 1961 naběhla malosériová výroba. O vzhled se postaral známý designér Otakar Diblík, který pro Dingo zvolil zaoblené tvary. Karoserie nebrzděného přívěsu byla vyrobena ze sklolaminátu a usazena byla na roštu z ocelových profilů. 

K přední a zadní části roštu byly přivařeny ocelové oblouky, které tvořily vyztužení a uchycení vlastní karoserie. Kola byla zavěšena na kyvných ramenech odpružených pryžovým blokem.

Video se připravuje ...

W 4 Dingo: Malý, kompaktní a lehký

Velice zajímavé jsou z dnešního pohledu rozměry, Dingo je totiž hodně malé. Karavan na délku měří jen 3750 mm (délka karoserie ovšem činí jen 3250 mm), široký je 1850 mm a vysoký 2150 mm. Hmotnost včetně základního vybavení se pohybovala okolo 400 kilogramů.

Lehký přívěs byl přitom potřeba, na přelomu 50. a 60. let totiž po československých silnicích jezdily zejména nepříliš výkonné škodovky Spartak a Octavia.

Karavan nabízel obytný prostor o ploše 5,9 m2, výšku mezi podlahou a stropem asi 1840 mm a umožňoval podle výrobce obývání čtyřmi dospělými osobami s možností dalšího ubytování dvou dětí.

Vybavení pak zahrnovalo řadu úložných prostor, kuchyňský kout a uvnitř bylo místo i pro plynový vařič. K interiéru se pak vážou ještě dvě zajímavosti. První se týká středové části střechy, která nebyla lakována, aby si zachovala částečnou průsvitnost a do karavanu pouštěla další světlo - i když přívěs měl několik oken.

Neobvyklý je také nápad použít na sedadla a opěradla místo čalounění nafukovací matrace, které jsou současně "vhodné na plování".

Jen 47 vyrobených kusů a vysoká cena

Život přívěsu W 4 Dingo nakonec netrval dlouho, za krátkou dobu produkce vzniklo jen 47 exemplářů (včetně prototypu). Karavan byl totiž poměrně drahý, stál minimálně 20 tisíc tehdejších korun. Přitom Škoda Octavia vyšla na 28 tisíc a průměrný plat v Československu v roce 1960 dosahoval jen 1300 Kčs.

Obytný přívěs také vlastně předběhl dobu, na přelomu 50. a 60. let automobily stále ještě nebyly vyloženě masovou záležitostí, takže pro karavaning neexistovaly vhodné podmínky.

Jeden se zrovna prodává za 75.000 Kč

Dnes je každopádně Dingo raritním kusem historie, který má svoje fanoušky. Jestli se líbí i vám, pak by vás mohlo zajímat, že v Česku je aktuálně jeden kus na prodej.

Bude ovšem vyžadovat dost práce, i podle prodejce je vhodný ke kompletní renovaci. Navíc se zdá, že původní už je na něm pouze skořepina, takže jde o záležitost pro opravdové "srdcaře". Cena činí 75 tisíc korun.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Doporučujeme

1. 6. 2023 11:42
Ani zadarmo
Někteří už nevědí na čem trhnout,šrot za 75tis : :D :D :D