Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Karel Loprais byl věrný Tatře 815, její technika se však měnila

Ondřej Mára Ondřej Mára 1. 1. 2022 • 19:18
99
3
Zobrazit náhledy (99)
Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Karel Loprais Tatra 815 Puma Karla Lopraise Tatra 815 Puma Karla Lopraise Tatra 815 Puma Karla Lopraise Karel Loprais

Kdykoliv zazní jméno Karel Loprais, všichni si automaticky vybavíme jeho úspěchy s vozy Tatra na slavném závodě Rallye Paříž – Dakar, které mu nakonec vynesly přezdívku Monsieur Dakar. Jeho věrným společníkem přitom byly vozy postavené na základu Tatry 815.

Karel Loprais, který do Tatry nastoupil v roce 1967 a od dělníka se vypracoval až na testovacího řidiče, se poprvé zúčastnil slavné Rallye Dakar v roce 1986, kdy v roli týmové dvojky usedl za volant jedné ze dvou tatrovek 815 6x6. Pro tým Tatry to byla první účast na Dakaru, ke které se Loprais dostal i díky dřívějšímu testování Tatry 815 v Libyi. Svůj první závod ale dokončil mimo soutěž.

Třínápravová dakarská Tatra 815 s krátkou kabinou a dvakrát přeplňovaným vzduchem chlazeným motorem V12 sice ukázala působivé schopnosti v náročném terénu, do kterého byla ostatně stavěná, pro vyšší šance na úspěch v závodě však bylo potřeba upravit koncepci.

V roce 1987 se tak na start závodu postavil Karel Loprais za volantem Tatry 815 s pohonem 4x4 a přeplňovaným motorem V8, se kterou si nakonec rovnou dojel pro druhé místo. Třetí místo pak obsadila další československá značka Liaz, se kterou se Tatra předháněla. Takový výsledek byl obrovským úspěchem nejen pro československé jezdce, ale i automobilky.

V roce 1988 se pak Loprais zúčastnil slavné rallye s tím samým vozem, který ovšem prošel kompletním repasem a několika vylepšeními. Evoluce modelu se přitom evidentně vyplatila a posádka ve složení Loprais, Stachura (pro oba se jednalo o třetí závod) a Mück tentokrát obsadila první místo. Druhé místo pak brala posádka vozu Liaz, která sice dlouho vedla, ale nakonec ji Tatra porazila o několik málo minut.

video

V roce 1989 nebyla soutěž pro kamiony po tragické nehodě speciálu DAF vypsána, v letech 1990 až 1992 se pak závodilo s vozy upravenými podle nových předpisů. V podstatě šlo o víceméně sériové modely Tatra 815 4x4 poháněné přeplňovanými motory V12, se kterými bral Loprais dvakrát čtvrté místo (1990/91) a jednu bronzovou pozici (1992).

V roce 1993 Tatra do závodu nepostavila svůj tovární tým, v roce 1994 se však Tatra vrátila a do závodu postavila nové vozy 815 s přeplňovanými motory V12 vybavenými mezichladiči stlačeného vzduchu a čtyřdveřovými kabinami s označením „hasičská“. Karel Loprais si pak s tímto vozem dojel v roce 1994 nejen pro první místo mezi kamiony, ale také pro 6. místo ve společné skupině aut a kamionů, což mu vyneslo zmiňovanou přezdívku Monsieur Dakar – tedy Pan Dakar. Mimochodem tento jeho úspěch dodnes nikdo nepřekonal.

Tzv. „hasičské“ tatrovky s přeplňovanými motory V12 nasazoval tovární tým do závodů mezi lety 1994 až 1998, od roku 1998 do roku 2001 navíc tovární tým nasadil i nový model s označením „Puma“, který měl pod kapotou motor Deutz V8 a jeho podvozek byl osazen pérováním King Frame.

Období mezi lety 1994 a 2002 se pak zapsalo do historie Tatry na Rallye Dakar zlatým písmem. Karel Loprais totiž zvítězil v ročnících 1994, 1995, 1998,1999 i 2001, zatímco v letech 1996, 2000 a 2002 obsadil druhé místo. Jen v roce 1997 závod nedokončil pro technikou závadu. Po úspěšné sérii ale v roce 2003 Loprais závod nedokončil kvůli vážné nehodě, kdy se po tvrdém dopadu jeho vůz několikrát přetočil. V roce 2004 následovalo sedmé místo a nedokončené závody v letech 2005 a 2006. Z posledního závodu přitom Karel Loprais odstoupil právě kvůli bolestem páteře způsobeným vážnou nehodou.

Vítězství v letech 1998,1999 i 2001 a druhé místo z roku 2000 přitom Loprais obsadil právě s „Pumou“, která je od roku 2000 majetkem Loprais Teamu a od května letošního roku je vystavena v Národním technickém muzeu v Dopravní hale jako jeden z nejúspěšnějších českých závodních speciálů.

Tatra 815, se kterou Loprais obsadil druhé místo v roce 1987 a první místo v roce 1988, je pak vystavena v novém Muzeu nákladních vozů Tatra v Kopřivnici, které otevřelo své brány 17. listopadu. Milovníci motorsportu zde však naleznou i další závodní tatrovky – nejen dakarské, ale také okruhové, atd.

Související články

Témata
1. 1. 2022 22:01
Re: Chyby
a má i ty šlapadla.
1. 1. 2022 19:26
Re: Chyby
Samozřejmě, že v roce 1986 Karel Loprais řídil tatru 6x6. Startovní číslo 634, číslo 635 měla pak tatra pilotována Zdenkem Kahánkem (dneska je toto auto nádherně zrestaurováno v kopřivnickém muzeu).
1. 1. 2022 19:12
Chyby
No ještě jsem to nedočetl a už mě překvapily vcelku závažné nepřesnosti, které byh u motoristicjého serveru nečekal, navíc ve článku, který se má věnovat technice. Tatra 815 v roce 1986 určitě nebyla 6x4 ale samozřejmě 6x6 a pokud se nepletu, tak ji Karel ani neřídil. Ten řídil až v roce 1987 tatru 4x4.. no dál jsem to nečetl..

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud