Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Každý znak Bugatti je originál nesoucí v sobě kus stříbra

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Červený symbol značky vzniká v sousední zemi a nikdy nedojde ke kopii. Originální ovály dodržují důležité poznávací zvyklosti, na kterých lpěl zakladatel a autor návrhu Ettore Bugatti.

Umělecká díla a zároveň nejrychlejší auta zeměkoule nesou oválné logo krvavě rudé barvy s pronikavým nápisem Bugatti. Oficiálně se zářivý symbol na mřížce výjimečných modelů nazývá Macaron, který je ručně vyráběn stejně precizně jako podkladová mřížka nebo každá jiná část pojízdného skvostu z Francie.

Automobilka z departementu Bas-Rhin poblíž německých hranic se pyšní manufakturou na výrobu technicky nedosažitelných vozidel, jež hrdě nosí rovněž ručně vytvářený emblém zdobený i stříbrem. Přítomnost ušlechtilého kovu bylo zdůrazněno při tištěném zveřejnění popisu nepoznaných detailů každého loga Macaron, které vždy odráží prominentní přístup výroby v každé etapě ruční skladby Veyronu a později Chironu.

Brutální šestnáctiválcová monstra vznikají dohromady celé hodiny, do zdlouhavého procesu se počítá také lidská činnosti při milimetrově přesném ražení oválného odznaku na přídi odolávající rychlosti přes 400 km/h. Nekompromisní proud vzduchu hobluje povrch Macaronu složeného ze 150 gramů mincovního stříbra. Drahá slitina obsahuje 92,5 % hmotnostních jednotek stříbra a 7,5 % hmotnostních jednotek příměsí jiných kovů (obvykle mědi).

Veřejně přístupná zpráva ke stříbrnému logu samozřejmě nešetří historickými souvislostmi a vysokou prestiží. „Od roku, kdy byla značka založena, odznak Bugatti symbolizoval na podkovovém chladiči exkluzivitu, luxus, design a vynikající ruční zpracování. Důležitost, kterou dnes Macaron pro naši značku stále má, ukazuje bezkonkurenční kvalita, láskyplná pozornost věnovaná detailům a také hmotnost. Je to jedna z mála součástí našich vozidel, kde váha nehraje roli,“ uvedl ředitel Stephan Winkelmann.

Prezident Bugatti Automobiles S.A.S. se více rozpovídal, masivní odznak vyrobený z mincovního stříbra má prý díky své velikosti velmi kvalitní design, což je zcela výjimečně důležitější než tradiční úspora gramáže. Sytě červený ovál údajně přenáší slavné jméno Bugatti do celého světa od dob, kdy společnost začala ztělesňovat symbolickou sílu mýtické značky. Začalo to v roce 1909, když Ettore Bugatti poprvé připevnil elipsovitý odznak vyrobený ze smaltovaného kovu k mřížce chladiče Bugatti Type 13.

Myšlenka oválného tvaru s bílým písmem na červeném pozadí pochází přímo z hlavy Ettoreho. Podobný styl již vyvinul pro svého předchozího zaměstnavatele Deutz z Kolína nad Rýnem. Když změnil práci a zahájil vlastní výrobu vozidel, záměrně zvolil plochý, ale vysoce kvalitní odznak. Podle konstrukčních pokynů je tvar vytvořen „vyříznutím válce o průměru 45 milimetrů pod úhlem 30 stupňů“.

Bugatti se údajně rozhodl pro originální poznávací znamení, protože v té době populární používání sošek chladiče by jen zkazilo konečný design automobilu. Jedinou výjimkou zůstává tančící slon na Bugatti Type 41 Royale, typický prvek totiž vytvořil zesnulý bratr Rembrandt. Ettore si vysnil kromě krvavého oválu a velkých písmen také černé iniciály svého jména a 60 červených teček v bílém rámečku kolem dokola. „Červená znamená sílu a vášeň, bílá je elegance a ušlechtilost, zatímco černá značí dokonalost a odvahu,“ vysvětlila tisková zpráva společnosti.

Logo se v průběhu existence měnilo jen decentně. Za posledních 15 let byly charakteristické emblémy Bugatti manuálně vyráběny v bavorském městě Schrobenhausen, kde v ulici Bahnhofstraße 19 sídlí podnik Poellath GmbH & Co. KG. „Takovou jemnou součástku lze v této vysoké kvalitě vyrobit pouze ručně,“ řekl výkonný ředitel firmy Thomas Demel. Německá továrna je jediným certifikovaným místem výroby odznaku s trojrozměrným efektem ze smaltu.

Rodinná produkce byla založena v roce 1778 a od té doby je v soukromém vlastnictví. Kromě Macaronu vyrábí Poellath embosované pamětní mince, odznaky, poháry a medaile. Zakázky do Molsheimu mají vysokou prestiž, dokončení trvá cca 10 hodin ruční práce po dobu několika dní a do procesu je zapojeno zhruba 20 pracovníků různých oddělení. Stříbrná základní medaile je v průběhu vzniku několikrát ražena tlakem až 1000 tun. „Na rozdíl od metod odlévání jsou kontury dosažené ražením mnohem ostřejší a mají mnohem vyšší kvalitu. Po embosování prochází znak procesem smaltování,“ píše Bugatti.

Jednou z velmi zvláštních výzev vývoje Macaronu byla specifikace smaltu bez škodlivých látek. Logo nesmí obsahovat toxické materiály. Polovina dříve používaného materiálu se skládala z olova, zatímco smalt novější generace je vyroben z anorganických sloučenin, jako jsou křemičitany a oxidy, což zvyšuje náročnost zhotovení. Skelná zrna granulátu se taví při extrémních teplotách mezi 750 a 900 stupni Celsia a jsou trvale spojena se stříbrným základním materiálem ve vazbě, kterou je obtížné rozpustit. Zvláštností je rovněž skutečnost, že typické konvexní zakřivení znaku se vyskytuje samovolně. Děje se tak proto, že smalt již tuhne při 600 stupních, zatímco stříbro pod ním se nadále smršťuje. Přibližně půl milimetru silná vrstva skloviny tuhne mnohem dříve než kov, což automaticky vytváří mírné konvexní zakřivení celého Macaronu. Výsledek podporuje trojrozměrný dojem.

Zbývá pouze vyvýšenou sklovitou hmotu ručně brousit a leštit během neustálé kontroly kvality. Jemné nevyhnutelné póry nejsou vadou, ale naopak ukazují jedinečnost výrobního procesu. Každý hotový znak je jedinečný, nikdy se nenajdou dva stejné kusy.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme