Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Optima SW PHEV – V elektrickém dojezdu jsme dosáhli téměř optima!

Tomáš Dusil
Diskuze (38)

Od loňského podzimu je na našem trhu dostupná modernizovaná Kia Optima. Kromě zážehových a vznětových motorizací nabízí také plug-in hybridní verzi PHEV. V případě testovaného kombi SW činí normovaný dojezd na elektřinu 62 km.

Design, interiér


Současná Optima je už čtvrtou generací vozu tohoto jména. V Evropě se však toto auto poprvé objevilo s příchodem předchozího, tedy třetího vydání v roce 2010. Šlo o náhradu dobře známého modelu Magentis, coby sourozence Hyundai Sonata. Výroba třetí generace byla ukončena v roce 2015.

Inovovaná Optima je na českém trhu k dispozici od listopadu loňského roku a nabízí se v karosářských verzích sedan a testovaném kombi Sportswagon (SW). Obě karoserie lze kombinovat mimo jiné také s plug-in hybridním pohonem PHEV. Co si už vybrat nemůžete, je výbava. PHEV se nabízí pouze v jedné úrovni Premium, v případě testovaného SW za základní cenu 1.224.980 korun. Jak asi očekáváte, standardní výbava vozu je velmi bohatá, přičemž kupujícímu nedává v podstatě žádnou možnost si vůz individualizovat. Vlastně jedinou příplatkovou položkou zůstává metalický/perleťový lak za 18.000 korun.

Modernizovaná Optima se od původní verze čtvrtého vydání liší na první pohled tvarovými retušemi. Změnila se maska chladiče a dále vzhled předních i zadních svítilen. Ty přední jsou plně diodové stejně jako integrované denní svícení. S motorizací PHEV se pojí výhradně 17palcová kola s pneumatikami 215/55.

V ceně je vše

Zvenčí se Optima příliš neměnila a také po faceliftu sází na staré známé tvary. Nejvýraznější novinkou je tak snad jen více chromovaných prvků, které vyniknou hlavně na přepracované masce chladiče. O to je však plug-in hybridní verze ochuzena, neboť ta má masku zaslepenou. V případě bílého kombíku s konvenčním spalovacím motorem jde ale o ozdobu, bez níž bychom se s díky obešli, což platí i pro chromované lišty na prazích.

Kia Optima SW PHEV Kia Optima SW PHEV

A úplně bez poznámek to není ani uvnitř. Standardem verze do zásuvky je například kožené čalounění, což ovšem vnímáme jako určitý nedostatek, neboť ne každému je kůže po chuti. Minimálně v tomto ohledu bychom možnost volby uvítali. Sedadlo řidiče je kompletně elektricky nastavitelné, vyhřívané a dokonce odvětrávané. Vyhřívání ale nabízejí také obě krajní sedadla, stejně jako volant. V základu najdete rovněž navigaci pojící se s 8palcovým barevným monitorem.

Po prvním usednutí za volant se nám vybavily dvě věci. Jednak palubní deska svým tvarem navazuje na předchozí třetí generaci modelu a dále natočenou střední částí trochu připomíná vozy BMW. Naopak noční osvětlení kabiny zase vypadá jako u Audi. Při dnešním trendu používání elektroimpulzních voličů samočinných převodovek potěší klasická mechanická páka, o níž si tak můžete opřít ruku.

Za zmínku stojí vyspělé vytápění kabiny, zahrnující standardně dvouzonovou samočinnou klimatizaci. Optima PHEV disponuje od začátku systémem převzatým z elektrického Soulu EV. Ten místo elektrického ohřevu využívá pokročilou technologii tepelného čerpadla. To umí pracovat s odpadním teplem z klimatizace a elektrických systémů vozidla. Smyslem je omezit zatížení akumulátoru a snížit vliv vytápění kabiny na délku dojezdu na elektřinu.

Optima dále potěší vynikající vnitřní prostorností. I při zcela vzad posunutém předním sedadle se dozadu posadí bez problému průměrně vzrostlý jedinec. Pokud auto řídí osoba vysoká 170 cm, může si za sedadlo nastavené pro řízení sednout skoro na podlahu. Pouze Škoda Superb třech generací nabízejí při dané velikosti podobný prostor.

Motor, jízdní vlastnosti


Žádné eCVT

Zájemce o velké hybridní kombi nemá na trhu příliš na výběr. Jako hlavního konkurenta Optimy PHEV tak vidíme nedávno modernizovaný Ford Mondeo Hybrid, který je nově k dispozici s karoserií kombi. Na rozdíl od korejského vozu si však už nemůžete koupit sedan a dále se v případě Fordu jedná o klasický hybrid, tedy nikoliv s možností nabíjení ze zásuvky.

Obě auta se výrazně odlišují také hnacím řetězcem. Snad jediné, co mají společné, je zážehový čtyřválcový dvoulitr s atmosférickým plněním. Jenže zatímco motor Kia je vybaven přímým vstřikováním benzínu GDI, vystačí si motor Mondea s nepřímým. Hlavní odlišností je však převodové ústrojí. Mondeo coby klasický hybrid používá elektronicky řízený variátor eCVT, naproti tomu Optima dostala šestistupňovou samočinnou převodovku - jedná se o planetové ústrojí s měničem momentu.

Proč tomu tak je? Hlavní důvod tkví právě ve faktu, že se jedná o plug-in hybrid. Takto řešené hybridy disponují řádově delším dojezdem na elektriku než klasická hybridní vozidla. Zároveň se ale u nich počítá s dobíjením ze zásuvky. Vinou toho je rekuperace energie, kterou při brzdění dobíjíte baterii, slabší. Přesto je v porovnání s předchozí generací výrazně účinnější, k čemuž pomáhá i systém pro jízdu setrvačností CGC (Coasting Guide Control). U předchozí generace, kterou jsme měli možnost před lety vyzkoušet v rámci prezentace, pokud vám lidově řečeno došla šťáva, jelo auto v podstatě výhradně na spalovací motor.

V současném vydání, pokud se akumulátor vybije, přejde vozidlo na režim, kdy se střídá spalovací motor s elektromotorem, přičemž ten prvně jmenovaný převažuje.  V okamžiku, kdy vám svítí nulový dojezd na elektriku, ve skutečnosti v baterii zbývá ještě dvanáct procent její kapacity. Jenže i tak spalovací motor v režimu s vybitými bateriemi převládá, takže se výhody vícestupňové převodovky velmi uplatní. 

Kia Optima SW PHEV Kia Optima SW PHEV

Spalovací motor, jímž je v tomto čtyřválec z řady Nu s částicovým filtrem, disponuje výkonem 113 kW při 6000 otáčkách za minutu a zároveň maximem točivého momentu 187 N.m až při 5000 otáčkách. Tato lidově řečeno „tvrdá“ charakteristika spalovacího agregátu tady ničemu nevadí, neboť potřebnou sílu při nízkých otáčkách motoru zajistí elektromotor. Ten totiž nabízí maximum točivého momentu 205 N.m od nulových otáček až po 2330. Systémový výkon Kia udává 151 kW při 6000 otáčkách, výkon elektromotoru je 50 kW při 2330 až 3300 otáčkách. Oba pohony se tak při jízdě vhodně doplňují, takže celkově auto působí překvapivě dynamicky. Výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy, maximální rychlost činí 192 km/h.

Kia udává normovanou spotřebu paliva 1,6 litru benzínu a 12,3 kWh na 100 km. My jsme jezdili za asi šest litrů na 100 km, což nám přijde vzhledem k velikosti auta a jeho pohotovostní hmotnosti přesahující 1800 kg dobrý výsledek.

Za šest hodin

Plně vytěžit výhody plug-in hybridu znamená mít nabité baterie. Optima používá lithium-polymerový typ s kapacitou 9,8 kWh. Uložena je pod podlahou zavazadelníku za zadní nápravou. Kia udává, že při použití standardního domácího nabíjení - tedy ze zásuvky 230 voltů při nabíjecím proudu 10 amper, se baterie nabije za pět až šest hodin. V praxi se nám dařilo auto nabít za přibližně šest hodin. Pokud ale dobíjecí proud zvýšíte na 16 amper, měl by se čas zkrátit na dvě až tři hodiny. Přítomnost trakčního akumulátoru za zadní nápravou si vyžádalo zmenšení palivové nádrže z 65 na 55 litrů. Celkový dojezd při plně nabité baterii a plné palivové nádrži činí přes 1000 km. 

A jak hybridní Optima SW jezdí? Stručně řečeno velmi komfortně a tiše, ale zcela nesportovně. Přitom podvozek auta je v zásadě vyspělý, neboť vzadu používá víceprvkové zavěšení kol. Řízení stačí mezi plnými rejdy 2,78 otáček volantu.

Kia Optima SW PHEV Kia Optima SW PHEV

Jako obvykle musíme kritizovat brzdovou soustavu. Nikoliv však za účinnost, která se zdála subjektivně dostačující, jako spíše za citlivost a dávkovatelnost brzdného účinku. Podobně jako jiné hybridy i Optima při malém sešlápnutí pedálu brzdy zpomaluje rekuperací elektromotoru a teprve při potřebě více brzdit se přidávají brzdy. Ty podporuje elektrohydraulický brzdový posilovač, který pracuje i v okamžiku, kdy spalovací motor neběží.

Když hybrid nepotřebujete

Pokud by vám plug-in hybrid z nějakého důvodu nevyhovoval, nezoufejte. Optima na konvenční motory nezanevřela a nabízí jich hned několik. Turbodiesel s objemem 1,6 litru a výkonem rovných 100 kW, případně zážehovou šestnáctistovku o síle 132 kW a dvoulitr s výkonem 175 kW.

Nám dělala společnost skromnější benzinová verze, která udávaných 132 kW poskytuje v 5500 otáčkách a maximum točivého momentu 265 newtonmetrů je k dispozici v širokém pásmu od 1500 do 4500 otáček. Čtyřválec se pojí výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou vlastní konstrukce. Z klidu na stovku vůz zrychlí za 8,9 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 207 km/h.

Pohonná jednotka potěší především kultivovaností, vyjma nejvyšších pater otáček je motor příjemným a dobře odhlučněným společníkem. Jestli šestnáctistovka někde strádá, pak je to celková dynamika. Ne že by se s optimou nedalo předjíždět, ale řekněme, že papírový výkon zrovna nedává na obdiv. Vinu na tom jistě má i spolupráce se samočinnou převodovkou, která sice jednotlivé kvalty sází jemně, avšak reakce ústrojí se často vyznačují prodlevou nejen při sešlápnutí plynového pedálu, ale i při čekání na vyšší či nižší převodový stupeň.

Kia Optima SW PHEV Kia Optima SW PHEV

Spíše se tak spokojíte s klidnějším tempem, při němž si benzinová optima řekne o zhruba 8,5 litru na každých sto kilometrů. Slibovaná kombinovaná spotřeba 6,1 litru to sice není, přesto jsme s apetitem spokojeni. Od plug-in hybridní verze bychom možná čekali větší odskok. Ne že by jej nešlo dosáhnout, stačí se na okreskách trochu rozvášnit a utažené úseky projíždět stylem brzda-plyn a počítadlo se vesele odvděčí dvoucifenrou hodnotou. Ale protože optima není na nějaké sportovní řádění stavěná, nakonec se zase rychle vrátíte do zajetých kolejí.

Závěr


Závěr

Nová Optima je pohledu plug-in hybridního pohonu velmi zdařilým počinem, podobně jako třeba nedávno testovaný rovněž volitelně plug-in hybridní Hyundai Ioniq. Také výbava vozu je zcela kompletní, takže ve výsledku je cena přesahující 1,2 milionu korun skoro přijatelná. Problém představuje pozice vozu na trhu. Jen málokdo je dnes ochotný vydat takové peníze za vůz neprémiové značky, jakkoliv je auto ve všech ostatních parametrech technicky na špičkové úrovni. K tomu navíc dobře vypadá. Problém ale vidíme s opětovným prodejem, kdy auto bude na hodnotě ztrácet patrně dost rychle. Zde ale musíme dodat, že i na Optimu PHEV se vztahuje velkorysá záruka 7 let nebo 150.000 ujetých kilometrů.

Nejlevnější verze modelu 748.980 Kč (SW 1.6 T-GDI DPF 7DCT Bussines line/132 kW)
Základ s testovaným motorem 1.224.980 Kč (SW 2.0 GDI PHEV GPF 6AT Premium/151 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.224.980 Kč (SW 2.0 GDI PHEV GPF 6AT Premium/151 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.224.980 Kč (SW 2.0 GDI PHEV GPF 6AT Premium/151 kW)

Plusy

  • Vynikající prostornost
  • Dojezd na elektřinu
  • Komfortní jízdní vlastnosti
  • Ergonomie kabiny
  • Spotřeba paliva
  • Vzhled
  • Bohatá výbava
  • Klasická samočinná převodovka

Minusy

  • Pouze jedna výbava
  • Nulová individualizace
  • Vyšší cena
  • Necitlivé brzdy
  • Kožené čalounění ne každému vyhovuje
Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (38)

Doporučujeme

Kia Optima SW PHEV
Cena základní sestavy 1 224 980 Kč
Výbava základní sestavy Samočinná dvouzonová klimatizace, odvětrávaná a vyhřívaná sedadla, elektricky stavitelné sedadlo řidiče, kožené čalounění, pokročilé bezpečnostní prvky (hlídání mrtvého úhlu, systém autonomního brzdění atd.), adaptivní tempomat, navigace, audio Harman Kardon, hlavní světlomety typu LED, kolenní airbag, 17palcová lehká kola, atd. Kč
Cena testované sestavy 1 224 980 Kč
Výbava testované sestavy Testovaný vůz žádné příplatky neobsahoval Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 113 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 187 / 5000
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 205 / 0 - 2330
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 50 / 2330
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 151
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.4
Emise CO2: 33
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 1574
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1805 / 465
Rozměr pneu: 215/55 R17
Kia Optima SW PHEV
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4855
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2805
e) rozchod vpředu (mm): 1602
f) rozchod vzadu (mm): 1609
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Hammunasakra
4. 6. 2019 11:44
Re: ďalšie
Vyšší maximálky, lepší zrychlení, delší dojezd, nižší hmotnost, nižší spotřeba vs Audi :-)
Avatar - Katikakus
4. 6. 2019 09:53
Re: ďalšie
Myslis tady ten?: https://autozurnal.ta3.com/…buju-na-dialnici

Tak v tom pripade mas zjevne dost vyznamne problemy s chapanim textu. Ale jinak jsou to oba nepouzitelne kramy,
3. 6. 2019 20:29
ďalšie
Svedectvo obrovského technologického pokroku, ktory predvádza kia/hyundai!

EV; hybrid; plugin; vodík; diesel - korci su borci.

Technologická špička moderneho inzinieringu.


Btw: na autoturnal.com je test etron vs Tesla.

Tesla etron doslova spláchla.

Nemci sa este maju co učiť.
Avatar - Dzakobo
3. 6. 2019 20:07
Re: zmysel
Tak to mají napsat do nadpisu, že jde o dvojtest, jde to tady do pr...
3. 6. 2019 20:07
Re: relativne odvazna cena
Nevím, k čemu 4x4 - leda tak do zapadlých horských vísek, já jsem sněhové řetězy použil naposledy před 20 lety a to jezdím celoročně včetně Dolomit a Alp. Stejně tak světlost - SUV je těžkopádné svým vysokopoloženým těžištěm. SUV je jen trendy úlet.