Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia Ceed GT – Hot-hatch to není. Tak co tedy?

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 8. 4. 2019
48
129
Zobrazit náhledy (48)
Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT Kia Ceed GT

Provedení GT je sice nejvýkonnější a nejsportovnější verzí Kie Ceed, současně však nejde o klasický hot-hatch, jak by výše uvedené vlastnosti mohly napovídat. Takže co je zač? A jak se povedlo?

Design, interiér


Musím přiznat, že je mi sympatické, že samotná automobilka Kia při představení Ceedu GT přiznávala, že ostrý hatchback ani stvořit nechtěla. Cílem sice bylo pětidveřový kompakt zrychlit na rovinkách i v zatáčkách, ale přitom se důraz kladl i na pohodlí a každodenní využitelnost.

Ani na pohled z „gétéčka“ nekřičí přehnaná agresivita. Ve srovnání s běžným Ceedem samozřejmě vypadá sportovněji, ale tak nějak umírněně.

Sportovní nádech

Nový je nárazník se spoilerem a většími otvory sání vzduchu, „tygří“ maska chladiče dostala tmavě chromované lemování a červené prvky, zboku zaujmou výraznější prahy. A zádi dominují dvě koncovky výfuku, mezi nimiž je subtilní difusor. Nechybí ani decentní střešní spoiler. Standardem pak jsou 18palcová kola, za nimiž se rýsují červeně lakované brzdové třmeny.

Podobně střídmý nádech sportovní atmosféry najdeme i uvnitř. Starají se o ni například sedadla s většími a pevnějšími výplněmi v oblasti boků a stehen, která prý byla navržena speciálně pro Ceed GT. Čalouněná jsou černou kůží a velurem. A sedí se v nich znamenitě, nabízejí totiž jak pohodlí, tak oporu při dravější jízdě.

Verze GT dostala také dole zploštělý volant, hliníkové pedály, černou látkou potažený strop či červené prošívání.

Jinak je to uvnitř klasický Ceed. Což je vlastně dobře, nová generace na Slovensku vyráběného kompaktu má totiž povedený interiér. Já osobně z něj mám pocit, že Kia opravdu myslela hlavně na řidiče a uživatelskou přívětivost. V kabině tak nenajdeme nějaké extravagance a výstřelky.

Takže i když ani tady nechybí samostatně stojící osmipalcový displej infotainmentu, středový panel je současně posetý řadou klasických tlačítek pro různé funkce – třeba pro rádio, telefon či navigaci. Dokonce i přiblížení a oddálení mapy na displeji zajišťuje otočný ovladač. Podle mě je to rozhodně efektivnější řešení než například tahání dvěma prsty po obrazovce. To samé platí i pro zbytek. Fyzické ovladače prostě dotykový displej překonávají, na tom trvám. Příjemné jsou i analogové budíky s jednoduchou grafikou, která přispívá k výborné čitelnosti. Mezi nimi je také přehledný displej palubního počítače.

Kia Ceed GT

Díky tomu všemu je Ceed GT uvnitř velice příjemný. Výhrady nemám ani k zpracování či použitým materiálům. A ještě jeden drobný detail, který se mi líbil – ve výplních dveří jsou hned dvě madla, jedno vpředu pod klikou, druhé trochu vzadu. Je to fakt drobnost, ale nesmírně usnadňuje manipulaci s dveřmi. A tedy i nastupování a vystupování.

Špatné to není ani s prostorem. Měřím 182 centimetrů a při posazení se dozadu za sedadlo řidiče nastavené na mou výšku jsem našel slušnou rezervu jak před koleny, tak nad hlavou. Zavazadlový prostor pak má objem 395 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Stejně jako minule

Zajímavé je, že Kia u nového Ceedu GT prakticky nesáhla na pohonnou jednotku. Stejně jako u předchůdce tak pod kapotou najdeme přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 T-GDI. Naladěný je pořád na výkon 150 kW (204 koní) v 6000 otáčkách, točivý moment vrcholí hodnotou 265 N.m v 1500-4500 otáčkách. Autu to stačí na zrychlení z klidu na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximální rychlost 230 km/h.

Není to vyloženě výbušný motor, který by vyvolával husí kůži, ale sveze vás svižně. Už z nízkých otáček se sbírá hezky, nejlépe funguje v otáčkách středních. Naopak vytáčet ho k omezovači nemá smysl, nad 5000 ot/min působí už trochu utrápeně. To je však u malých přeplňovaných motorů vcelku běžné. Ani reakce na plyn nejsou nejrychlejší, jedna-šestka má také zřetelný turbolag. Ve sportovním režimu se odezva sice trochu zlepší, ale stále je cítit, že se o pohyb stará „civilní“ motor.

Kia Ceed GT

To ale neznamená, že je špatný, to vůbec ne. Jen nemá ostrý charakter, je spíš umírněný, čitelný. Silné střední pásmo každopádně znamená, že máte vždycky spoustu síly. Její přísun je navíc plynulý, „turbokopanec“ není náhlý, nezaskočí vás.

Takže až si projev pohonné jednotky osaháte, zjistíte, že se s ní dá hezky pracovat a že i na zakroucené okresce plné vraceček umožňuje svižnou a plynulou jízdu.

Přispívá k tomu i šestistupňová manuální převodovka a příjemné umístění pedálů, které umožňuje poměrně snadné meziplyny. Řazení je celkem přesné a „mechanické“, dráhy by však mohly být trochu kratší.

A zvuk? Kia vybavila Ceed GT nejen novými výfukovými klapkami, ale také elektronickým generátorem zvuku. Po prvním nastartování mě překvapilo hluboké a opravdu hlasité bručení výfuku, i když auto bylo v normálním jízdním režimu. Po chvíli se však Ceed zklidnil a během jízdy uvnitř zněl jako vcelku normální hatchback.

Po přepnutí do sportovního módu pak kabinu zaplnil umělý zvuk, který umí být až otravný. Navíc přehlušuje zvuk výfuku s otevřenými klapkami. Ve výsledku tak z nich řidič nic nemá – a „gétéčko“ zní lépe zvenku než uvnitř.

Zvuk ve sportovním režimu není moc příjemný hlavně na dálnici, Ceed GT má totiž poměrně krátké převody, takže motor na šestku při 130 km/h točí skoro 3500 otáček. A „zesilovač“ v tu chvíli k posádce posílá monotónní hučení.

Přeplňovaná jedna-šestka také nepatří k nejúspornějším jednotkám na trhu, snadno si při svižné jízdě (a fakt jen svižné, nemluvím o nějaké brutální „pile“) vezme víc než 10 l/100 km. Mně palubní počítač po týdenním testu ukazoval průměr 9,5 l/100 km.

V podvozku je síla

Aktuální Kia Ceed GT stojí na nové platformě K2, u níž se proti předchozí zvětšil podíl vysokopevnostní oceli z 27 na 51 %, což vedlo k 30% nárůstu tuhosti. S běžným hatchbackem pak sdílí stejný systém nezávislého zavěšení kol jako model Ceed, v mnoha ohledech se ale podvozek liší.

Automobilka uvádí, že jízdní vlastnosti „gétéčka“ tým specialistů pod vedením Alberta Biermanna (bývalého šéfa BMW M) ladil půl roku. Proti běžnému Ceedu je podvozek kvůli snížení těžiště snížen o pět milimetrů, tužší pružiny mají redukovat náklony karoserie a zajistit agilnější jízdní charakter, měkčí stabilizátory zase lepší kontakt s vozovkou na nekvalitním povrchu a dostatečné pohodlí.

Kia Ceed GT

Výsledek je parádní, podvozek a jeho naladění představují v mých očích nejsilnější stránku Ceedu GT. V době testu už byly silnice v mých domovských Krušných horách dokonale suché, takže jsem tenhle „skoro-hot hatch“ vzal do kopců. A fakt jsem si to užil. Možná víc, než bych čekal.

A nebylo to jen proto, že konečně skončila zima, ale díky autu, především jeho podvozku. Zjistil jsem, že Ceed GT je hbitý, že nabízí spoustu přilnavosti a že se zakroucenou horskou cestou proplétá lehce (pohotovostní hmotnost ostatně činí jen 1386 kg) a sebejistě, ale i překvapivě rychle. Přitom působí přístupně a uvolněně, netlačí na řidiče, aby hledal limity a tlačil na pilu. Je to prostě takové milé a zábavné svezení ve svižném tempu.

S „napasováním“ vozu do zatáčky pomáhá vektorování točivého momentu pomocí přibrzďování kol, které účinně potlačuje nedotáčivost, když přepísknete nájezdovou rychlost do zatáčky. Ale protože je Ceed GT mimořádně čitelný, nestane se vám to často.

Fajn je, že agilita podvozku se nevylučuje s komfortem, který je i přes tužší naladění podvozku na velice slušné úrovni. Auto navíc na nerovnostech nijak neposkakuje, kola se neustále drží povrchu.

I řízení je spíš uvolněné. Přestože je s poměrem převodky 12,7:1 a 2,44 otáčkami (je tak o 17 % strmější než původní převodka řízení cee’du GT z roku 2013) poměrně „rychlé“ a přesné, není vyloženě ostré. A také neposkytuje výraznější zpětnou vazbu – což je dnes ale vcelku normální.

Líbilo se mi naladění brzd, jejichž účinek je hezky čitelný. Ceed GT má mimochodem odvětrávané přední kotouče o průměru 320 milimetrů (obyčejný Ceed má 288mm kotouče).

Závěr


Za slušné peníze

Kia Ceed GT je mimořádně zajímavé auto, které umí spoustu věcí znamenitě, ačkoli v ničem vyloženě nevyčnívá. Není nejrychlejší, není nejzábavnější, ani nejpohodlnější. Zato představuje povedenou kombinaci sportovních schopností a každodenní použitelnosti.

Jasně, můžete namítnout, že i s některými skutečnými ostrými hatchbacky se dá bez problémů jezdit každý den (třeba s Golfem GTI nebo i30 N), jenže pro Kiu v tomto případě hraje také cena. Ceed GT se totiž prodává za 619.980 korun, což podle mě vzhledem k jeho schopnostem není vůbec špatné. A je to méně, než na kolik vyjdou zmíněné hot-hatche.

Nejlevnější verze modelu 619.980 Kč
Základ s testovaným motorem 619.980 Kč
Testovaný vůz s výbavou 634.980 Kč

Plusy

  • Skvělý podvozek
  • Zajímavá cena
  • Všestrannost
  • Povedený interiér

Minusy

  • Vyšší spotřeba

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Kia Ceed GT
Cena základní sestavy 619 980 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová litá kola, full LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, denní svícení LED, zadní světlomety LED, dojezdová sada, zatmavená boční skla druhé řady a zadních dveří, duální automatická klimatizace, bezklíčový vstup, 8palcová integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera, JBL premiová soustava s 8 reproduktory, bezdrátová nabíječka mobilních telefonů, vyhřívaná přední a zadní sedadla, vyhřívaný volant, hliníkové pedály, elektricky stavitelné sedadlo řidiče s pamětí, systém sledování mrtvého úhlu, upozornění na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání, elektronická parkovací brzda, inteligentí parkovací asistent, parkovací senzory vzadu, systém autonomního brzdění, systém pro jízdu v pruzích, sledování únavy řidiče Kč
Cena testované sestavy 634 980 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+15.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.7 / 6.8
Emise CO2: 155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 395 / 1291
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1386 / 0
Rozměr pneu: 225/40 R18
Kia Ceed GT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4325
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1563
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: Re: Dobrý kompromis
Redmex
| 10. 4. 2019
A prejavi sa pri beznom jazdeny na stvrt plynu hocijaky vykonnejsi motor? To je co za konstatovanie? Pre akekolvek auto predsa plati, ze ak jazdis pomaly a defenzivne, tak ti staci slaby motor. >:-[] Ak uz, ale dynamiku porovnaval, tak v takych podmienkach, aby to malo vypovednu hodnotu. Teda vyssia rychlost nie sprint na okreske 0-80. To mi prislo uplne nezmyselne.
Re: Re: Re: Dobrý kompromis
Redmex
| 10. 4. 2019
rozdiel naozaj nie je tak velky v nizsich rychlostiach a 40-140 (4s), ale pri 80-180 to uz je priepastnych 10s. http://www.zeperfs.com/en/duel7504-7840.htm
Re: Re: Re: Dobrý kompromis
Reco
| 10. 4. 2019
A ty si ten jeho test aj videl? Lebo presne to iste povedal, ze ten vykonejsi motor sa prejavi az pri vyssich rychlostiach a dynamickej jazde, takze na ocakavatelne typicky bezne vozenie sa ten vykonejsi motor az tak ako vyhoda neprejavi. Neznamena to, ze nepojde lepsie, len jeho prednosti su inde.
Re: Re: Dobrý kompromis
Redmex
| 10. 4. 2019
Ten Chvalou test je divny. Ak ma jeden motor 140 koni a druhy 205, tak tazko mozu mat do 5000 otacok rovnaky vykon ak druhy ma max vykon niekde v 6000. Fyzika nepusti. On tam ani realne nic neukazal, sprint z miesta do mozno 100 na okreske je nezmyselne porovnanie. Ved rozdiel vo vykone sa prejavy prave pri rychlej jazde. Na dialnici v 120-180 to bude neporovnatelne. Tiez moze mat obmedzeny vykon na prve kvalty...
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmotnost
Redmex
| 10. 4. 2019
Cisla v TP by som nebral vazne. Ak je nejaka verzia s fixnou vybavou ako tato Kia, tak to moze +- sedie, ale ak je to ako Golf Gti, kde musis priplacat, tak vaha ide bezne hore o desiatky kg. U premie je rozdiel bezne v stovkach kg, kedze navazia holatko :) Na zeperf udavaju maximalnu vahu, teda najtazsiu konfiguraciu co mali, podla realneho vazenia. To by som bral vazne s tym, ze rozumnejsia konfiguracia bude lahsia. Take i30 N ma 1548kg (nie perf), Golf GTI 1473 kg, Octa RS DSG 1511kg, Proceed s automatom 1581 kg (to ma ale uz aj panoramu a pod), najlahsi je Peugeot 308 Gti s 1438kg. To su realne hmotnosti, 1300kg su nezmysly z rise snov. To ma horko tazko MIni Cooper S JWC, aj ten ma 1371 kg :) Kopec vybavy, velke disky, liatinove bloky motorov to vsetko je tazke. Odlahcenie karoserie vysokopevnostnou ocelou usetri tak par desiatok kg ak sa nestratia v naraste rozmerov.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku