Kolik se za poslední roky vyrobilo celosvětově automobilů? Dobře už bylo
Turbulentní léta se projevily i na prodejích nových automobilů. Statistiky odráží stav globálního hospodářství i společenské nálady, které za poslední měsíce zažily nestabilní vývoj.
Poslední dva roky jsou na trhu nových aut přinejmenším zajímavé. V mnoha částech zeměkoule se stalo docela obtížné pořízení neojetého automobilu. Příčin je několik, do popředí se dere obávaný koronavirus, ale problém je mnohem širší, kromě nemocných pracovníků od pásu či dodavatelů zboží chybí i součástky nutné k dokončení montáží nových vozidel.
Automobilový průmysl aktuálně nejvíce postrádá mikročipy, tuzemská automobilka přesto nezastavila sériovou produkci a nedokončené škodovky skladuje na volných prostranstvích. Teprve po dodání zbylých komponentů budou kompletní skladovky uvolněny dealerům a předané kusy se zapíšou do evidence prodaných aut.
Z hlediska množství výroby nových aut čísla rostla, od spuštění masové výroby Fordu T se produkce exponenciálně zvyšovala na všech trzích. Rostoucí trend vzestupné trajektorie vydržel do nedávné doby. Zájem zákazníků byl ve skutečnosti tak velký, že statistici zaznamenali dva po sobě jdoucí roky s největším počtem vyrobených automobilů v historii.
Na všech silnicích jezdí zhruba 1,4 miliardy vozů, z toho bylo vyrobeno zhruba 97 milionů kusů v nejsilnějších letech 2017 a 2018. Rekord vynikne zejména ve srovnání s počátkem třetího tisíciletí, kdy se v roce 2001 dostalo za brány továren jen 56 milionů aut. Za pouhých 16 let jsme tak byli svědky zvýšení produkce o 73,2 %.
Jednoznačný úkaz dostal zásadní ránu loni po dopadu všech následků celosvětové pandemie. Trh nových vozů se propadl pod tíhou mnoha problémů od uzavřených provozoven přes prázdné výrobní haly po zákazy vycházení. Produkce se zpomalila, ale nutno dodat, že pesimisté očekávali horší výsledky globální virové nákazy.
Přes všechny restrikce byl světový automobilový průmysl schopen vyprodukovat přibližně 78 milionů nových vozidel. V absolutním počtu je sumář méně položkový proti předchozím třem sezónám, cifra je ale stále vyšší proti poslední ekonomické krizi z let 2008–2009. Toho času automobilky dokázaly smontovat jen 62 milionů nových aut.
Další vývoj ukáže čas, protože turbulentní období mate i zkušené odborníky. Jedna optimističtější skupina předpovídá nedostatek čipů na šest až devět měsíců, pesimistické hlasy reagují připomínáním širšího spektra problémů, které jako celek mohou brzdit návrat k masové produkci ještě další dva roky.