Komentář: Ford chce dojít dál. Ale kam?
 „Věříme, že Evropa představuje vynikající příležitost k růstu,“ řekl Alan Mulally, generální ředitel a předseda představenstva Ford Motor Company, před zraky dvou a půl tisíc prodejců, zaměstnanců regionálních obchodních jednotek a novinářů ze všech koutů Evropy. Ti všichni se ve čtvrtek odpoledne sešli v nové multifunkční hale naproti fotbalovému stadionu Ajaxu Amsterdam, aby si poslechli, jaké má Ford plány se starým kontinentem.
A mnozí z nich o Mulallyho optimistických slovech jistě aspoň v koutku duše zapochybovali. Vždyť většina evropských trhů přinejmenším stagnuje, na jihu kontinentu se přímo propadá. Kam v takové situaci růst?
Mulally ale nemá pověst člověka, který dokáže postavit na nohy i průmyslový kolos v terminálním stadiu chronické nemoci, nadarmo. Už to předvedl jednou ve zdánlivě beznadějném Boeingu, nato vykurýroval severoamerický Ford (který se v návalu nejtěžší krize jako jediný z „velké trojky“ obešel bez státní pomoci) a nyní se jeho pozornost zaměřila na evropskou pobočku.
Pouhé tři týdny před pařížským autosalonem tak Mulallyho evropští podřízení zinscenovali velkolepou show, na kterou údajně padla nejméně polovina obvyklého „autosalonového“ rozpočtu. Na pódiu před širokoúhlým plátnem se v rychlém sledu střídaly nové modely, které Ford v nejbližších letech uvede na evropský trh.
Mustang a Edge bohužel chyběly. Zástupci automobilky pouze oznámili, že v blíže neupřesněné budoucnosti počítají s jejich oficiálním prodejem v Evropě. I bez nich to však bylo úctyhodné defilé plechu, skla a ambicí:
Modernizovaná Fiesta, která bude první ve svém segmentu, přinejmenším pokud jde o velikost masky chladiče v poměru k čelní ploše; malé SUV jménem EcoSport, které sice dílenským zpracováním, designem i pachem lepidel použitých v kabině nezapře mimoevropský původ, ale konkrétně u Čechů milujících jednoduchý Fusion bude mít obrovský potenciál; Kuga, představená už v Ženevě, ale na trh zatím neuvedená; nové Mondeo, jež zepředu připomíná Aston Martin, zboku Jaguar a poprvé v historii tohoto modelu nabídne hybridní agregát nebo pohon všech kol; elektromobil Focus Electric; a kompletně inovované užitkové řady Transit a Tourneo, jehož nejmenší verze se na pódium spustila efektně shůry, zavěšená na lanech.
Jedná se vesměs o konstrukčně nové modely, vyvíjené pod taktovkou Mulallyho strategie One Ford tak, aby je bylo možné úspěšně nabízet a prodávat po celém světě jen s minimálními technickými a designovými odlišnostmi. Úspory z rozsahu, které takto vznikají, Mulallyho manažerský tým nepromítne do zvýšení marží ani do snížení cen. Místo toho je napřel do technického vývoje.
„V době, kdy ostatní krátí náklady na vývoj, my naopak mohutně investujeme do produktů i výrobních procesů,“ řekl Stephen Odell, šéf evropského Fordu. Zmiňuje převratný litrový tříválec EcoBoost, který hodlá Ford montovat do všeho od Fiesty do Mondea, a tvrdí, že nové Fordy mají být v okamžiku svého příchodu na trh zásadně nejúspornější ve své třídě. „Říkáme jasně, že chceme být jedničky.“
To má Ford na mysli, když se ohání svým novým sloganem. Go Further znamená jít dál, udělat o krok víc než ostatní. Zatímco One Ford se týká vnitřních procesů firmy, Go Further je poselství určené směrem ven. Ford chce jít dál než jeho soupeři – a věří, že dál půjde i Evropa.
Podobně jako rozvážní investoři nakupují, když ostatní v panice trh opouští, v Dearbornu a Kolíně nad Rýnem se rozhodli nalít miliardy do nových produktů v době, kdy evropský automobilový průmysl jako celek ochotou (a vlastně ani schopností) utrácet zrovna neoplývá. Mulally totiž Evropě věří.
Na prezentaci zaznělo, že prognózy Fordu počítají v horizontu pěti let s růstem automobilového trhu z dnešních 13,5 milionu nejméně o 20 procent. A z důvěryhodných zdrojů víme, že Ford očekává pokračování expanze také ve vzdálenější budoucnosti, možná až nad dvacet milionů aut.
Při pohledu na situaci v Itálii a ve Španělsku, na časovanou bombu tikající ve Francii, na sílící napětí mezi Německem a jižní částí Evropy se tomu nechce věřit. Koneckonců například analytická společnost AlixPartners předpovídá, že evropský automobilový trh nedosáhne mety 16 milionů prodaných aut ani do roku 2020.
Vzhledem k tomu, že v prodejích aut se spolehlivě odráží vývoj spotřebitelské důvěry a víry v budoucnost, bylo by krásné, kdyby se Fordu jeho troufalé plány splnily. Znamenalo by to totiž, že se v dohledné době budeme mít lépe, než to dnes může vypadat. A pokud se Mulally a jeho lidé mýlí? Pak nám to může být jedno, protože v tom případě budou mít Evropané v dohledné době úplně jiné starosti než nelibý odér lepidel v EcoSportu...