Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada Niva je zpátky! Slavný offroad to ale není

David Bureš
Diskuze (5)

Ruská Lada představuje nové auto s pohonem všech kol. Úplná novinka to ale není...

Když se řekne Lada Niva, mnozí si představí slavný offroad vyráběný od roku 1977, interně nazývaný VAZ 2121. Jenže tohle auto se dnes oficiálně jmenuje Lada 4x4, jelikož právo na užívání jména Niva ruský výrobce na přelomu tisíciletí prodal Chevroletu. Letos se ale Lada Niva vrací zpátky!

Jméno Niva však už nebude použito pro slavný offroad, ten si nadále uchová označení Lada 4x4. Místo toho bude užito pro doplnění nabídky ruské značky, nové auto s pohonem všech kol, které sice využívá za základ podvozek z Lady 4x4 se zachovaným stálým pohonem všech kol s uzavíratelným mezinápravovým diferenciálem a redukcí, avšak se zcela jinou karoserií nebo rozvorem.

Kruh se tím uzavírá, protože novinkou je automobil, dosud v Rusku známý jako Chevrolet Niva. Tento vůz původně vyvíjený jako VAZ 2123 se měl stát v devadesátých letech nástupcem slavné 2121, jenže ruská automobilka neměla dostatek financí na rozjezd výroby. Projekt tak převzal Chevrolet, který koupil i práva na používání jména Niva s tím, že se automobil vyráběl v Toljatti, ve společném podniku s automobilkou AvtoVAZ.

Zatímco ruská automobilka se starala o výrobu komponentů, jako je karoserie, podvozek nebo motory, lakování a závěrečnou montáž měly na starosti prostory vedené Chevroletem. Sériová výroba Chevroletu Niva odstartovala v roce 2002, čtyři roky po vzniku prvních kusů VAZu 2123.

Chevrolet Niva se stal úspěšným vozem a pokračoval v prodeji na ruském trhu i nadále. Dokonce se před lety začalo hovořit o přípravách druhé generace, jíž dokonce v roce 2014 naznačil stejnojmenný koncept. V posledních letech ale General Motors změnil strategii pro evropské trhy, zrušil projekt Nivy II a nakonec se dokonce se loni zbavil svého podílu ve společném podniku GM-AvtoVAZ Toljatti JV.

Ten koupila právě ruská automobilka, která tím získala po letech zpět i práva na jméno Niva. Už od loňska se tak spekuluje o tom, že toto označení Niva bude užito pro léta spekulovaného nástupce Lady 4x4. Nakonec je ale tomu jinak, AvtoVAZ jej použil pro vůz dosud známý jako Chevrolet Niva. Konečně se tak začíná sériově vyrábět s logy, pro něž byl původně určen.

Video se připravuje ...

Ruský výrobce automobilu nadále věří, tvrdí, že po něm nadále byla vysoká poptávka, a tak chce opět rozjet jeho prodeje. V roce 2018 byl mimochodem Chevrolet Niva 19. nejprodávanějším modelem na ruském trhu, když o příčku porazil Škodu Octavia. Lada 4x4 byla v tehdejším roce mezi nejprodávanějšími vozy v Rusku třináctá.

Nově nabízená Lada Niva bude na ruském trhu dostupná ve dvou variantách. Výchozí verzi doplní Niva Offroad přizpůsobená jízdě v terénu, a to nejen oplastovanou karoserií, ale také třeba sáním vyvedeným ke střeše pro zvýšení brodivosti auta. Z výbavy je pak k dispozici i navigace se sedmipalcovým dotykovým displejem nebo vyhřívané čelní sklo.

Niva je mimochodem 4.056 mm dlouhé, 1.800 mm široké a 1.690 mm vysoký pětidveřový offroad, s rozvorem 2.450 mm. Pohon zajišťuje z 4x4 dobře známá zážehová sedmnáctistovka o výkonu 58,5 kW a točivém momentu 127 N.m, spárovaná s pětistupňovým manuálem. 

David Bureš
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
14. 7. 2020 13:01
Re: Ale to auto VŮBEC není slavné!
Co je na tom zastaralého co se týče emisí? Motory R4 1,6; 1,7 a 1,8 od Lady splnují Euro6dtemp. Nevidím žádnou zastaralost.

Jinak tohle auto se začlo malosériově vyrábět v roce 1998 jako VAZ 2123 a vyrábělo se do roku 2002, pak přišel společný podnik GM-AvtoVAZ a tohle se stalo hlavním prvkem výrobního programu, už jako Chevrolet NIVA. Auto kompletně vyvinul AvtoVAZ (Lada), GM akorát zaplatil rozjezd sériové výroby a mírný facelift. Letos Lada odkoupila podíl GM, takže je z toho zpět Lada Niva.
14. 7. 2020 12:18
Ale to auto VŮBEC není slavné!
Tohle auto se kupuje především pro svou velmi nízkou cenou a to pouze tam, kde splní své zaostalé exhalační limity.
To, že projede těžkým terénem, není jeho exkluzivní vlastností, jak se nám autor snaží namluvit.
Kupující prostě jen počítají s tím, že když tuhle Ladu někde poškodí či rozbijí, žádná velká škoda nenastane. Potíž je jen v tom, že servis mají ukrutně daleko.
ZASTAVTE TUTO HNUSNOU PROPAGANDU NA ACZ!!!!!
14. 7. 2020 12:02
Re: a proč
Áda je nejvíc frajer. Ten by i TESLU koupil v dýzlu. ;-)
Avatar - Ada je zase tady
13. 7. 2020 23:11
a proč
by měl to auto někdo kupovat, když nemá diesel? :no: